Child aggressiveness: comparison between swimming practitioners and non-practitioners

Authors

  • Lívia Oliveira e Silva Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Brunna Librelon Costa Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Ronilson Ferreira Freitas Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
  • Gustavo Souza Santos Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Vivianne Margareth Chaves Pereira Reis Faculdades Integradas do Norte de Minas - Funorte
  • Betânia Maria Araújo Passos Universidade Estadual de Montes Claros
  • Josiane Santos Brant Rocha Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n1.5133

Keywords:

Aggression, Child, Swimming.

Abstract

Introduction: Childhood aggression is a behavioral trait that should be investigated; it is alarming not only for the damage to the victim of aggression, but also the negative consequences from the act of being an aggressor in childhood. Objective: To compare the aggressiveness of children enrolled and not enrolled in a project of swimming. Methods: This is a qualitative and quantitative, descriptive and cross-sectional research, whose evaluation instrument was Aggressiveness Scale Sisto and Bazi. The sample, selected by convenience, was composed of 200 students from public schools in Montes Claros (MG) of both sexes, with a mean age of 9.78. Results: The results indicated that children non-practitioners of swimming showed higher severity of aggressiveness in school and family environments than those who were practitioners. Conclusion: The sport of swimming is associated with low levels of aggressiveness in low-income children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Oliveira e Silva, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Brunna Librelon Costa, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Ronilson Ferreira Freitas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Mestrando em Saúde, Sociedade e Ambiente pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM. Especialista em Gestão de Assistência Farmacêutica pela Universidade Cândido Mendes - UCAM e em Farmacologia e Toxicologia pelas Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros - FIPMoc e Bacharel em Farmácia pelas Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros - FIPMoc.

Gustavo Souza Santos, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Vivianne Margareth Chaves Pereira Reis, Faculdades Integradas do Norte de Minas - Funorte

Mestre em Atividade Físicas e Desportivas pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro – UTAD. Docente das Faculdades Integradas do Norte de Minas – FUNORTE, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Betânia Maria Araújo Passos, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Ciências do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro – UTAD. Docente do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Josiane Santos Brant Rocha, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Doutora em Ciências do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro – UTAD. Docente Permanente do Mestrado em Cuidado Primário em Saúde e do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes e Docente das Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros – FIPMoc, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Published

2015-04-30

How to Cite

1.
Silva LO e, Costa BL, Freitas RF, Santos GS, Reis VMCP, Passos BMA, et al. Child aggressiveness: comparison between swimming practitioners and non-practitioners. Cons. Saúde [Internet]. 2015 Apr. 30 [cited 2024 Jul. 4];14(1):40-6. Available from: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/5133

Issue

Section

Artigos