Back school program for back pain: education or physical exercise?

Autores

  • Thayná Maria José Clemente da Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Niedja Natállia da Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Sérgio Henrique de Souza Rocha Universidade Federal de Pernambuco
  • Déborah Marques de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco
  • Kátia Karina Monte-Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Angélica da Silva Tenório Universidade Federal de Pernambuco
  • Maria das Graças Rodrigues de Araújo Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v13n4.5191

Palavras-chave:

Aging, Physical therapy, Musculoskeletal abnormalities.

Resumo

Introduction: Back school consists in an educational program aimed at preventing back pain and rehabilitating individuals with degenerative disorders. Objective: To evaluate the effects of back school components (education and/or exercise therapy) in relieving pain and improving quality of life in patients with chronic back pain. Method: Forty-one patients were randomized and allocated into four groups: (i) a back school group (educational lessons and physical exercise); (ii) an educational lessons group; (iii) a physical exercise group and (iv) a waiting list control group. Patients were evaluated before and after treatment with a visual analogue scale, a short form quality-of-life questionnaire, a Roland Morris disability questionnaire and a finger-floor distance test. Results: The back school group showed significant reduction in scores in the visual analogue scale and the Roland Morris disability questionnaire and an increase in the short-form quality of life questionnaire. Conclusion: The effectiveness of back school programs in chronic back pain patients seems to be due to the physical exercise component and not on account of the educational lessons.

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Biografia do Autor

Thayná Maria José Clemente da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Discente Curso de Fisioterapia da Universidade Federal de Pernambuco

Niedja Natállia da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Discente Curso de Fisioterapia da Universidade Federal de Pernambuco

Sérgio Henrique de Souza Rocha, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Fisioterapia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Vinculado ao Laboratório de Neurociências Aplicada, na UFPE.

Déborah Marques de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco

Fisioterapeuta pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Vinculada ao Laboratório de Neurociências Aplicada, na UFPE.

Kátia Karina Monte-Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Docente do Curso de Fisiotepaia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordenadora do Laboratório de Neurociências Aplicada, na UFPE.

Angélica da Silva Tenório, Universidade Federal de Pernambuco

Docente do Curso de Fisiotepaia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Vinculada ao Laboratório de Cinesioterapia e Recursos Terapêuticos Manuais, na UFPE.

Maria das Graças Rodrigues de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Dcente do Departamento de Fisioterapia, da Universidade Federal de Pernambuco (DEFISIO/UFPE). Coordena a Área de Ensino e o Laboratório de Cinesioterapia e Recursos Terapêuticos Manuais do DEFISIO/UFPE.

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Publicado

12.02.2015

Como Citar

1.
Silva TMJC da, Silva NN da, Rocha SH de S, Oliveira DM de, Monte-Silva KK, Tenório A da S, et al. Back school program for back pain: education or physical exercise?. Cons. Saúde [Internet]. 12º de fevereiro de 2015 [citado 22º de dezembro de 2024];13(4):506-15. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/5191

Edição

Seção

Artigos