Academic literacy: the practice of reading in the academic development of students of the civil engineering course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18290

Keywords:

Academic Literacy, Engineering, Reading, Writing.

Abstract

This research is a study on the practice of reading and writing aiming to analyze how academic literacy practices can imply in the performance of students in a Civil Engineering course. The methodology is based on mixed applied research, using questionnaires, applied to seventy-five students from the Civil Engineering course at the University Center of the Campanha Region, RS. The analysis regarding the purpose of reading is pertinent, since students stressed its relevance, as it improves vocabulary and allows for better communication and better writing. As for the presence of reading in engineering courses, students emphasize that it contributes to the interpretation and resolution of calculations. Thus, it is noticeable that the students who demonstrated to read more, presented better resourcefulness in the writing of their answers, while those who did not read, had difficulties in answering the proposed questions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Correa da Rosa Leite, Centro Universitário da Região da Campanha – UR-CAMP

Especialista em Docência do Ensino Superior, Centro Universitário da Região da Campanha – UR-CAMP

Veronice Camargo da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – UERGS

Doutora em Letras, área de concentração linguística aplicada, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – UERGS

References

AGUIAR, Vanda T. O leitor competente à luz da teoria da literatura. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 124, v. 5/6, p.23-34, jan./mar. 1996.

ANDALÓ, A. Didática de língua portuguesa para o ensino fundamental: alfabetização, letramento, produção de texto em busca da palavra-mundo. São Paulo: FDT, 2000.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

BALDO, Alessandra. As categorias conhecimento e processos de Perfetti na leitura em língua materna: um experimento. Linguagem em (dis)curso, [s.l.], v. 8, n. 2, p.289-310, ago. 2008. FapU-NIFESP (SciELO). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ art-text&pid=S1518-76322008000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 nov. 2019.

BAZZO, W. A.; PEREIRA, L. T. do V. Introdução à Engenharia. 5. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 1997.

DIONÍSIO, Maria de Lourdes et al. A leitura e a escrita no currículo: a presença ausente. Atos de Pesquisa em Educação, v. 06, p. 94-114. Blumenau. jan/abr. 2011.

FIGUEIREDO, José. A tecnologia não está acabando com a leitura, ela está acabando com os leitores. Disponível em: https://homoliteratus.com/ tecnologia-nao-esta-acabando- com-leitura-ela-esta-acabando-com-leitores/#disqus_thread. Acesso em: 16 mai. 2019.

FISCHER, A. Letramento Acadêmico: uma perspectiva portuguesa. In: Revista Acta Scientiarum. Language and Culture. Maringá, v.30, n.2, pp. 177- 187, jul./dez., 2008. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/2334. Acesso em: 15 nov. 2019.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89764. Acesso em: 15 nov. 2019.

FISCHER, A. Práticas de letramento acadêmico em um curso de Engenharia Têxtil: o caso dos relatórios e suas dimensões escondidas. Scripta, v. 16, p. 54-67, out., 2011.

GARTON, A. e PRATT, C. Learning to be literate: The development of spoken and written lan-guage. New York, Basil Blackwell, 1989.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

HEINIG, Otilia L.de O. M., FRANZEN, Bruna, A. A leitura e a escrita nos cursos de engenharia: algumas discussões e propostas. COBENGE: Congresso Brasileiro de Educação em Engenha-ria. Belém, PA, 2012.

HEINIG, O. L. de O. M.; SANTOS, G. R. O letramento no processo de formação do enge-nheiro civil. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 6, n. 1, p.53-78, abr. 2011. Disponível em: http://www.furb.br/atosdepesquisa/. Acesso em: 15 de nov. 2019.

JARDON, Carolina. Alunos da região Sul têm melhor desempenho no Pisa. 2007. Disponível em: http://g1.globo.com/Noticias/Vestibular/0,,MUL203889-5604,00-ALUNOS +DA+REGIAO+SUL+TEM+MELHOR+ DESEMPENHO +NO+PISA.html. Acesso em: 10 de jan. de 2019.

LEA, M.R., & STREET, B.V. The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory Into Practice, 45(4), pp. 368-377, 2006. In: Taylor & Francis Online. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/ s15430421tip4504_11. Acesso em: 23 nov. 2019.

RINCK, Fanny, BOCH, Françoise, ASSIS, Juliana Alves. Letramento e formação universitária: for-mar para a escrita e pela escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. – (Série Ideias Sobre Linguagem).

RUSSEL, D. Letramento acadêmico: leitura e escrita na universidade: entrevista com David Russel. Conjectura, v. 14, n. 2, mai./ago., 2009.

SCHLICHTING, Thais de Souza, HEINIG, Otilia Lizete de Oliveira Martins. A leitura e a escri-ta nas engenharias: gêneros recorrentes e suas funções, 2011. Disponível em: https://www.tecnoevento.com.br/nel/anais/artigos/art74.pdf. Acesso em: 29 jan. 2019.

SILVA, Ezequiel Teodoro. Fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 7ª ed. - São Paulo: Cortez, 1996.

SNOW, Catherine E.; UCCELLI, Paola. The Challenge of Academic Language. The Cambridge Handbook of Literacy, [s.l.], p.112-133, out. 2008. Cambridge University Press (CUP). Disponível em: https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-handbook-of-literacy/challenge-of-academic-language/F4BE5D3DA86D746F2511B8135603E192. Acesso em: 23 nov. 2019.

SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, era Masagão (org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003. Pt. 2 p.89-115.

ZULIM, Leny Fernandes. Literatura no ensino fundamental: da teoria às práticas em sala de aula. Londrina, PR: Amplexo Editora, 2011.

Published

2020-12-17

How to Cite

LEITE, Felipe Correa da Rosa; SILVA, Veronice Camargo da. Academic literacy: the practice of reading in the academic development of students of the civil engineering course. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 207–220, 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n2.18290. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/18290. Acesso em: 27 sep. 2024.