Criticism of modern science and a path to dialogue in post-truth times
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18373Keywords:
Modern science, Post-truth, Education, Public communication of science.Abstract
This article presents the issue of criticism of modern science, articulating it with the phenomenon of post-truth, through a narrative review of the related literature. Initially it is drawn a brief history report that revisits the outcome of the modern science, presenting two criticisms about it, the fragmentation of knowledge and the myth of scientific objectivity. Then, it outlines a new scenario that characterizes the post-truth and, finally, it reflects on the public communication of science and on education in this context, based on the criticisms on science presented in the article.Downloads
References
CASTELFRANCHI, Y. Divulgação Científica na Era da Informação. Campus Virtual Fiocruz, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KdErbQ1iGPc. Acesso em: 31 out. 2019.
CHAMBERS, R.; CONWAY, G. R. Sustainable rural livelihoods: practical concepts for the 21st century. IDS Discussion Paper, [s. l.], v. 296, p. 1-29, jan. 1992.
GOULD, S. J. A Falsa Medida do Homem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
HARMAN, P. M. A Revolução Científica. São Paulo: Editora Ática, 1995.
HENRY, J. A magia e as origens da ciência moderna. In: A Revolução Científica e as origens da Ciência Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1998.
MALET, A. Divulgación y popularización científica en el siglo XVIII: Entre la apología cristiana y la propaganda ilustrada. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, [s. l.], n. 26, p. 13-23, 2002.
MARICONDA, P. R. Pablo Rubén. Galileu e a Ciência Moderna. Cadernos de Ciências Humanas - Especiaria, [s. l.], v. 9, n. 16, p. 267- 292, 2006.
MORAIS, R. de. Filosofia da Ciência e da Tecnologia: Introdução Metodológica e Crítica. Campinas: Papirus, 2002.
MORAIS, R. de. Ciência e Tecnologia. Campinas: Editora Alínea, 2007.
MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2007.
MOSÉ, V. Nietzsche hoje: sobre os desafios da vida contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2018. a.
MOSÉ, V. O contemporâneo e a Educação. 2018b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hyVBULSDimI. Acesso em: 23 maio. 2020.
MOSÉ, V. O poder e as redes. In: FILHO, C. de B. et al. (Orgs.). Política: Nós também sabemos fazer. Petrópolis: Vozes, 2018c.
MOSÉ, V. A espécie que sabe: do homo sapiens à crise da razão. Petrópolis: Vozes, 2019.
OXFORD DICTIONARIES. Word of the Year 2016. 2016. Disponível em: https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/. Acesso em: 3 fev. 2020.
ROBBINS, P. T. The reflexive engineer: Perceptions of integrated development. Journal of International Development, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 99–110, 2007.
SÁNCHEZ MORA, A. M. A divulgação da ciência como literatura. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos Avançados, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 46–71, mai./ago.1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.