Digital Literacy in Education: pedagogical Practices, Competencies, Challenges and new Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v23n2.27357

Keywords:

digital literacy, education, digital information and communication technologies, digital competencies

Abstract

This article discusses Digital Information and Communication Technologies (DICTs) in the educational context, focusing on the concepts and definitions of digital literacy. The research, grounded in a critical literature review, aims to understand how DICTs can be integrated into the school environment to promote teaching aligned with the demands of contemporary society. The study draws on theories from authors such as Dudeney, Hockly, and Pegrum (2016) and analyzes articles addressing the digital competencies required for education. The methodological approach adopts a comparative analysis of different works, highlighting convergences and divergences in the concepts of digital literacy. The findings indicate that, despite challenges such as lack of infrastructure and teacher training, the incorporation of DICTs in education is essential to prepare students and teachers to critically and creatively engage in a digitalized world, aligning pedagogical practices with contemporary demands.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biography

Vitor Hugo Ribeiro Anacleto da Silva, Faculdade Educamais – EDUCA+

Especialista em Linguagens e suas Tecnologias 

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 29 ago. 2024.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Marcionilo, Marcos, (Trad.). São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

EVANGELISTA, Rodrigo Leite; OLIVEIRA, Camila Dias de; BARBOSA, Ellen Francine. Aprendizagem móvel e REA: tecnologias na educação, democratização e acesso ao conhecimento. Anais dos Trabalhos de Conclusão de Curso - Pós-Graduação em Computação Aplicada à Educação Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://especializacao.icmc.usp.br/documentos/tcc/rodrigo_evangelista.pdf. Acesso em 29 ago. 2024.

FLOR, Tainá de Oliveira et al. Revisões de literatura como métodos de pesquisa: aproximações e divergências. In: VI CONAPESC – Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, Campina Grande, PB: Realize Editora, 2021. Anais... Campina Grande, PB, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76913. Acesso em: 29 ago. 2024.

GAVANSKI, Sonia Mara Moreira. Letramento digital e formação de professores em contexto: diálogos entre a prática pedagógica e as múltiplas concepções de cibercultura. 2019. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós- Graduação: Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: https://siga.ufpr.br/siga/visitante/trabalhoConclusaoWS?idpessoal=70098&idprograma=40001016080P7&anobase=2019&idtc=44. Acesso em: 29 ago. 2024.

GERASCH, Larissa; HEINEN, Alana Lehmen; DOMINGOS, Ana Cláudia Munari. Letramento digital e suas contribuições na educação básica. Revista Estudos Aplicados em Educação - REAe, São Caetano do Sul, v. 7, n. 14, p. 28-39, 2022. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8828. Acesso em: 02 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n14.8828.

HOLANDA proíbe telefones celulares e outros eletrônicos em salas de aula. Youtube: canal CNN Brasil, vídeo (2min14s). [S.I.], 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gAZ-ELg6Mj0&t=12s. Acesso em 28 ago. 2024.

MARQUES, Ana Paula Ambrósio Zanelato et al. Tecnologias digitais no contexto escolar brasileiro: revisão sistemática de literatura. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 28, n. 1, [S. I.], 01 abr. 2023. Fluxo Contínuo. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/39787. Acesso em: 29 ago. 2023.

RIBEIRO, Mariana Henrichs; FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Letramento digital: um desafio contemporâneo para a educação. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 59-73, 03 jun. 2011. Quadrimestral. Disponível em: https://seer.dppg.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/398. Acesso em: 30 ago. 2024.

SILVA, Kétia Kellen Araújo da; BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, n. e209940, p. 1-32, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698209940. Acesso em: 02 set. 2024.

UNESCO. Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. Paris, UNESCO, 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770/PDF/227770por.pdf.multi. Acesso em 28 ago. 2024.

UNESCO recomenda a proibição de celulares em escolas. YouTube: canal Band Jornalismo, vídeo (2min14s). [S.I.], 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5UTWUNGWwaI. Acesso em 28 ago. 2024.

UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? Paris, UNESCO, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por. Acesso em 28 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.54676/CUYC7902.

Published

2024-12-23

How to Cite

SILVA, Vitor Hugo Ribeiro Anacleto da. Digital Literacy in Education: pedagogical Practices, Competencies, Challenges and new Technologies. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 108–121, 2024. DOI: 10.5585/cpg.v23n2.27357. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/27357. Acesso em: 3 jun. 2025.
Views
  • Abstract 345
  • PDF (Português (Brasil)) 169