Assistive technologies in the virtual learning environments of the technical courses to distance of the CEFET-MG: what are the possibilities?

Authors

  • Lívia de Cássia Silvia Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais
  • Mariana Alves Batista Costa Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais
  • Marcia Gorett Ribeiro Grossi Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v16n2.7584

Keywords:

Distance learning. Special education. Assistive Technologies. Accessibility.

Abstract

The purpose of this article was to verify if the assistive technologies developed for the visually and / or hearing impaired are incorporated in the Virtual Learning Environments of the CEFET-MG distance technical courses and, how the professionals involved in these courses perceive the issue of accessibility in their academic routines. From the results found, it was possible to verify that the accessibility, with regard to the visually and / or hearing impaired, in the educational context of the analyzed courses is not yet a reality. However, it was interesting to note that this issue is a concern of the professionals who work in these courses and that its incorporation into Moodle is technically feasible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia de Cássia Silvia, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Membro do grupo de pesquisa AVACEFETMG. Graduada em Pedagogia, Minas Gerais, BH – Brasil

Mariana Alves Batista Costa, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Membro do grupo de pesquisa AVACEFETMG. Graduada em Pedagogia, Minas Gerais, BH – Brasil

Marcia Gorett Ribeiro Grossi, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Doutora em Ciência da Informação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Líder do grupo de pesquisa AVACEFETMG, Minas Gerais, BH – Brasil

Published

2017-09-11

How to Cite

SILVIA, Lívia de Cássia; COSTA, Mariana Alves Batista; GROSSI, Marcia Gorett Ribeiro. Assistive technologies in the virtual learning environments of the technical courses to distance of the CEFET-MG: what are the possibilities?. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 121–144, 2017. DOI: 10.5585/cpg.v16n2.7584. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/7584. Acesso em: 15 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Inclusão de pessoas com deficiência na educação mundial: exame crítico e propositivo