Assistive technology in mobile devices: TEACCH-based applications as aid in the process of literacy with autistic children
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n55.10652Keywords:
Applications, Learning, TEA. TEACCH, Assistive TechnologyAbstract
Progressively, the need to resize pedagogical practices emerges, which, in addition to respect for differences, offers learning accessibility to all students. A school with conservative methodologies will hardly achieve good results in the face of special education, placing students with disabilities in conditions of exclusion within the school itself. Assistive Technology (TA) assumes a primordial role in resizing these practices, since it aims at overcoming barriers to learning and independence in the social life of individuals with disabilities or other conditions that generate special needs. This fostered the unease that gave rise to this study: how Assistive Technology associated with Mobile Technology in smartphones and tablets can contribute to learning, specifically with the literacy of children with Autism Spectrum Disorder (TEA) in regular school? To respond to this concern, we developed a bibliographical research in such authors as: bell hooks (2013), Reis et. al. (2008), Fonseca and Ciola (2016), Mello (2007), Berch (2007), among others. This article presents one of the main educational methods used in the education of autistic children, the TEACCH and does a survey of the uses of this method in mobile devices. The results point to the contribution of two applications (Lina Educa and ABC Autism) that can be used as pedagogical tools in the learning process of children with ASD, helping to include these children, especially in relation to the literacy process.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais-DSM-V. Porto Alegre: Artmed, 2014. 992p.
BERSCH, Rita. Tecnologia Assistiva (TA). In: SCHIRMER, Carolina R; BROWNING, Nádia; BERSCH, Rita; MACHADO, Rosângela. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência física. Brasília DF: SEESP / SEED / MEC, 2007.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas: Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009.138 p.
BRASIL, LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 04 ago. 2015.
BRASIL. LEI Nº 12.764/2012, DE 27 DE DEZEMBRO DE 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: 28 dez. 2012.
CAMINHA, Vera Lúcia; HUGUENIN, Julliane Yoneda; ASSIS, Lúcia Maria de; ALVES, Priscila Pires. (Org.). Autismo: vivências e caminhos. 1ª ed. São Paulo: Blucher, 2016.
CUNHA, Eugênio. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 7ª ed. Rio de Janeiro: Wak, 2017.
FARIAS, E. B.; SILVA, L. W. C.; CUNHA, M. X. C. ABC Autismo: Um aplicativo móvel para auxiliar na alfabetização de crianças com autismo baseado no Programa TEACCH. In: X SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, 2014, Londrina - PR. Anais do 10º Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, 2014. Disponível em: http://goo.gl/5swXXf. Acesso em 04 Mar. 2018.
FERREIRA, Patrícia Palmerino Terra. A Inclusão da Estrutura TEACCH na Educação Básica. Frutal-MG: Prospectiva, 2016.
FERREIRA, Windyz B. Inclusão x exclusão no Brasil: reflexões sobre a formação docente dez anos após Salamanca. In: RODRIGUES, David. Inclusão e Educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. Summus Editorial, 2006. p. 211- 238.
FONSECA, Maria Elisa; CIOLA, Juliana de Cássia. Vejo e Aprendo: Fundamentos do Programa TEACCH. O Ensino Estruturado para Pessoas com Autismo. 1° edição. Book Toy, 2014.
FURTADO, Júlio. Docência e alteridade. Congresso de Educação Básica: aprendizagem e currículo: COEB, 2012.
GOMES, Alice Neves, SILVA, Claudete Barbosa da. Software educativo para crianças autistas de nível severo. 2009. Publicado nos Anais do 4º Congresso Internacional de Pesquisa em Design – Brasil. 2013. Disponível em: http://www.designemartigos.com.br/software-educativo-para-criancas-autistas/#ixzz5ShuywHwU. Acesso em 20 de jul. de 2018.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013. p. 9-50; 223-251. Disponível em: https://pedropeixotoferreira.files.wordpress.com/2017/10/hooks_2013_ensinando-a-transgredir_book.pdf Acesso em: 10 mar. 2018.
INSTITUTO AUTISMO NO AMAZONAS. Lina Educa. Disponível em: http://www.autismonoamazonas.com/2014/04/lina-educa-para-download-gratis.html. Acesso em 20 de jul. de 2018.
JUVENAL, Amorim.2011. Perturbações do espectro do autismo. Disponível em: https://pt.slideshare.net/amorimjuvenal/perturbacoes-do-espectro-do-autismo. Acesso em: 05 de ago. de 2018.
KRAUSE, Maico. 2017. Aplicativos voltados para pessoas com TEA. Disponível em: https://maicokrause.com/transtorno-do-espectro-autista/aplicativos-voltados-para-pessoas-com-tea. Acesso em: 20 de jul. de 2018.
MELLO, Ana Maria S. Ros de. Autismo: guia prático. 7 ed. São Paulo: AMA; Brasília: CORDE, 2007. 104 p.: il.
PIRES, José. Por uma ética da inclusão. In: MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos, et al. (orgs). Inclusão: compartilhando saberes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas; SANTOS, Thiffanne Pereira dos; OLIVEIRA, Brenda Fonseca de. Educação na e para a Diversidade: a busca pelo exercício da alteridade. In: REIS, Marlene Barbosa de Freitas; LUTERMAN, Luana Alves. (Org). Interdisciplinaridade na Educação: redimensionando práticas pedagógicas. Anápolis/Goiás: UEG, 2017.
SACCOL, Amarolinda Zanela; REINHARD, Nicolau. Tecnologias de Informaçăo Móveis, Sem Fio e Ubíquas: Definiçőes, Estado-da-Arte e Oportunidades de Pesquisa. RAC, v. 11, n. 4, Out/2007. 24f. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v11n4/a09v11n4.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa; GAIATO, Mayra Bonifácio; REVELES, Leandro Thadeu. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2004.
UNIVERSIDADE DA CAROLINA DO NORTE. Programa de Autismo TEACCH. Site institucional. Carolina do Norte, EUA: 2013. Disponível em: http://teacch.com/about-us-1/what-is-teacch. Acesso em 10 abr. 2018.
WING, L; GOULD, J. (1979), Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, pp. 11–29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 3484
- PDF (Português (Brasil)) 2701