Tensions between socio-emancipator and traditional pedagogies: a study of the socio-educative study with adolescents deprived of freedom
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n48.11538Keywords:
Educação democrática. Educação opressora. Emancipação. Lei do SINASE. Pedagogia Social.Abstract
This paper is the result of bibliographic and empirical research and aims to problematize the tensions between socio-emancipator and traditional pedagogies in the space of socio-educational care with adolescents deprived of freedom. Its empirical basement is a research made by means of semi-structured interviews, with socio-educative agents acting in the Center of Socio Educative Assistance (CASE) located in the north of the state of Rio Grande do Sul, which takes care of near 70 adolescents. From the wide set of questions treated by the research, this article focuses on the tense way in which both mentioned pedagogies coexist in the daily life of agents acting in the institution when dealing with re-socialization. This tension, besides reflecting distinct pedagogic and political perspectives, has important implications regarding the formation for citizenship and the effective insertion of adolescents in new social relations. Aiming to deal with this problematic, the text proposes a more general problematization about the theme, bringing elements to understand the theoretical orientations of socio-educational agents of both pedagogical perspectives and problematizes them in light of the Law of SINASE and of the theoretical field of the Social Pedagogy. In conclusion, the thesis that only an emancipating social pedagogy has potential to re-socialize infracting adolescents and to create the conditions for a democratic and citizen social reintegration is affirmed.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Vigilância líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BRASIL. Lei n. 8.069 de 13 de julho de 1990. Institui o Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário oficial da União, Brasília, 16/07/1990.
BRASIL. Decreto-lei n. 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE). Diário Oficial da União, Brasília, n. 14, p. 3-8, 19 jan. 2012. Seção I.
CALIMAN, Geraldo. Paradigmas da exclusão social. Brasília: Universa/Unesco, 2008.
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 20, p. 17-34, jul./dez.2002.
CHAUI, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. 5. reimpressão, São Paulo: Perseu Abramo, 2004.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
COSTA, Antônio Carlos Gomes. Aventura pedagógica: caminhos e descaminhos de uma ação educativa. Belo Horizonte: Modus Faciendi, 2001.
DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional, 1971.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979.
DICK, Philip. Realidades Adaptadas. São Paulo: Aleph, 2012.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
FERNANDES, Fernandes. A integração do negro na sociedade de classes. Vol. I. São Paulo: Ática, 1978.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FRANCA, Leonel. O Método Pedagógico dos Jesuítas: o Ratio Studiorum. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1952.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GARGARELLA, Roberto. Castigar al prójimo: por una refundación democrática del derecho penal. Buenos Aires: Siglo Veinteuno Editores, 2016.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social. São Paulo: Cortez, 2010.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
KAFKA, Franz. Na Colônia penal. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
REGO, Teresa Cristina. A indisciplina e o processo educativo: uma análise na perspectiva vygotskiana. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996, p. 83-101.
SILVA, Juremir Machado. Raízes do conservadorismo brasileiro: a abolição na imprensa e no imaginário social. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira ou como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: Leya, 2015.
SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. 2.ed. Belo Horizonte: Ed UFMG, 2016.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. São Paulo, Leya, 2017.
SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 593
- PDF (Português (Brasil)) 398