Tensions between socio-emancipator and traditional pedagogies: a study of the socio-educative study with adolescents deprived of freedom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n48.11538

Keywords:

Educação democrática. Educação opressora. Emancipação. Lei do SINASE. Pedagogia Social.

Abstract

This paper is the result of bibliographic and empirical research and aims to problematize the tensions between socio-emancipator and traditional pedagogies in the space of socio-educational care with adolescents deprived of freedom. Its empirical basement is a research made by means of semi-structured interviews, with socio-educative agents acting in the Center of Socio Educative Assistance (CASE) located in the north of the state of Rio Grande do Sul, which takes care of near 70 adolescents. From the wide set of questions treated by the research, this article focuses on the tense way in which both mentioned pedagogies coexist in the daily life of agents acting in the institution when dealing with re-socialization. This tension, besides reflecting distinct pedagogic and political perspectives, has important implications regarding the formation for citizenship and the effective insertion of adolescents in new social relations. Aiming to deal with this problematic, the text proposes a more general problematization about the theme, bringing elements to understand the theoretical orientations of socio-educational agents of both pedagogical perspectives and problematizes them in light of the Law of SINASE and of the theoretical field of the Social Pedagogy. In conclusion, the thesis that only an emancipating social pedagogy has potential to re-socialize infracting adolescents and to create the conditions for a democratic and citizen social reintegration is affirmed.

Downloads

Author Biographies

Telmo Marcon, Universidade de Passo Fundo

Pós-doutorado em Educação Intercultural pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor e pesquisador no PPGEDU da Universidade de Passo Fundo. Rio Grande do Sul – RS - Brasil ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9110-3210

Lisiane Ligia Mella, Universidade de Passo Fundo

Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora no Centro de Ensino Médio Integrado da Universidade de Passo Fundo. Rio Grande do Sul – RS - Brasil ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4747-0996

Marcio Tascheto da Silva, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor na Universidade de Passo Fundo. Rio Grande do Sul – RS – Brasil ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2113-3828

References

BAUMAN, Zygmunt. Vigilância líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BRASIL. Lei n. 8.069 de 13 de julho de 1990. Institui o Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário oficial da União, Brasília, 16/07/1990.

BRASIL. Decreto-lei n. 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE). Diário Oficial da União, Brasília, n. 14, p. 3-8, 19 jan. 2012. Seção I.

CALIMAN, Geraldo. Paradigmas da exclusão social. Brasília: Universa/Unesco, 2008.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 20, p. 17-34, jul./dez.2002.

CHAUI, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. 5. reimpressão, São Paulo: Perseu Abramo, 2004.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

COSTA, Antônio Carlos Gomes. Aventura pedagógica: caminhos e descaminhos de uma ação educativa. Belo Horizonte: Modus Faciendi, 2001.

DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional, 1971.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1979.

DICK, Philip. Realidades Adaptadas. São Paulo: Aleph, 2012.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FERNANDES, Fernandes. A integração do negro na sociedade de classes. Vol. I. São Paulo: Ática, 1978.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FRANCA, Leonel. O Método Pedagógico dos Jesuítas: o Ratio Studiorum. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1952.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GARGARELLA, Roberto. Castigar al prójimo: por una refundación democrática del derecho penal. Buenos Aires: Siglo Veinteuno Editores, 2016.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social. São Paulo: Cortez, 2010.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KAFKA, Franz. Na Colônia penal. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

REGO, Teresa Cristina. A indisciplina e o processo educativo: uma análise na perspectiva vygotskiana. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996, p. 83-101.

SILVA, Juremir Machado. Raízes do conservadorismo brasileiro: a abolição na imprensa e no imaginário social. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira ou como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: Leya, 2015.

SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. 2.ed. Belo Horizonte: Ed UFMG, 2016.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. São Paulo, Leya, 2017.

SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.

Published

2019-03-29

How to Cite

MARCON, Telmo; MELLA, Lisiane Ligia; DA SILVA, Marcio Tascheto. Tensions between socio-emancipator and traditional pedagogies: a study of the socio-educative study with adolescents deprived of freedom. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 48, p. 95–114, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n48.11538. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11538. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê 48 - Pedagogia Social
Views
  • Abstract 593
  • PDF (Português (Brasil)) 398