Theoretical-methodological elements for teacher training under the popular education perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n59.11579

Keywords:

systematized education activity, critical consciousness, popular education, teacher training

Abstract

This text has as aim at presenting a discussion on teacher training from a popular education perspective. As hypothesis, we believe that teacher training in favor of a social transformation should be coupled up with the subordinate class interests. Thereunto, educational process implies a systematized education activity, whose world’s conception occurs through a transformative practice. Therefore, it reflects theoretical-methodological research, especially using the production by Dermeval Saviani. The hypothesis is confirmed from the theoretical-methodological contributions because developing class consciousness happens through appropriation, by the subordinate class members, of the historically systematized knowledge from understanding the current politics which is a paramount condition for social transformation.

Downloads

Author Biography

Matheus Bernardo Silva, Universidade do Sul de Santa Catarina – UNISUL

Pós-Doutorando em Educação pela UNISUL. Doutor em Educação pela UNICAMP. Mestre em Educação pela UFPR. Licenciado em Educação Física pela UNESC.

References

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. 1. ed. 1. reimpr. São Paulo: Boitempo, 2012.

FERNANDES, F. O desafio educacional. In: OLIVEIRA, M. M. Florestan Fernandes. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. p. 119-140.

FRIGOTTO, G. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador: impasses teóricos e práticos. In: GOMEZ, C. M. et al. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 19-38.

GOMEZ, C. M. Processo de trabalho e processo de conhecimento. In: GOMEZ, C. M. et al. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 59-82.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere: Os intelectuais; O princípio educativo; Jornalismo.vol. II. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

LIMA, M. R. A pedagogia da libertação no contexto da reestruturação capitalista: da “escola com os pés no chão” aos desafios da educação popular no labirinto dos “Novos Movimentos Sociais”. 2018. 471 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2018.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19. ed. Campinas: Autores Associados, 2013a.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013b.

SAVIANI, D. História do tempo e tempo da história: estudos de historiografia e história da educação. Campinas: Autores Associados, 2015.

Published

2021-12-20

How to Cite

BERNARDO SILVA, Matheus. Theoretical-methodological elements for teacher training under the popular education perspective. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 59, p. e11579, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n59.11579. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11579. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 684
  • PDF (Português (Brasil)) 439