Theoretical-methodological elements for teacher training under the popular education perspective
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n59.11579Keywords:
systematized education activity, critical consciousness, popular education, teacher trainingAbstract
This text has as aim at presenting a discussion on teacher training from a popular education perspective. As hypothesis, we believe that teacher training in favor of a social transformation should be coupled up with the subordinate class interests. Thereunto, educational process implies a systematized education activity, whose world’s conception occurs through a transformative practice. Therefore, it reflects theoretical-methodological research, especially using the production by Dermeval Saviani. The hypothesis is confirmed from the theoretical-methodological contributions because developing class consciousness happens through appropriation, by the subordinate class members, of the historically systematized knowledge from understanding the current politics which is a paramount condition for social transformation.
Downloads
References
ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. 1. ed. 1. reimpr. São Paulo: Boitempo, 2012.
FERNANDES, F. O desafio educacional. In: OLIVEIRA, M. M. Florestan Fernandes. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. p. 119-140.
FRIGOTTO, G. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador: impasses teóricos e práticos. In: GOMEZ, C. M. et al. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 19-38.
GOMEZ, C. M. Processo de trabalho e processo de conhecimento. In: GOMEZ, C. M. et al. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 59-82.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere: Os intelectuais; O princípio educativo; Jornalismo.vol. II. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
LIMA, M. R. A pedagogia da libertação no contexto da reestruturação capitalista: da “escola com os pés no chão” aos desafios da educação popular no labirinto dos “Novos Movimentos Sociais”. 2018. 471 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2018.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19. ed. Campinas: Autores Associados, 2013a.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013b.
SAVIANI, D. História do tempo e tempo da história: estudos de historiografia e história da educação. Campinas: Autores Associados, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 684
- PDF (Português (Brasil)) 439