The child education profile of the jurisdiction of the regional nucleus of Londrina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n59.13246

Keywords:

right of the child, child education, public-private partnership, educational politics

Abstract

The objective was to map some characteristics of the Infant Education (EI) in the jurisdiction of the Regional Nucleus of Education of Londrina (NRE) comprising its 19 surrounding municipalities. The article is the result of the compilation of the Master's dissertation in Education, held at the State University of Londrina (UEL), completed in 2018. The guiding question was whether the service of this geographic cut of the IE has been concentrated more in the municipal public sphere or in the Public Private Partnerships (PPPs), among other relevant issues. The theoretical basis was supported by the Theory of Dialectical Historical Materialism, and the methodological approach used qualitative and quantitative research, with a bibliographical, documentary and field content, whereby the electronic form was mapped and then processed. The result indicated that Public Private Partnerships - philanthropic of EI, has been overcome, because of the 19 municipalities investigated, 11 of them no longer care for this public / private resource, but municipal public road. We also find that the lack of vacancies creates measures that do not fulfill the right of the child to have a vacancy as the legislation provides. The first fight has not yet expired, the vacancies continue to be disputed by society, which does not have its rights guaranteed in the universalization of Basic Education, especially for children from 0 to 3 years.

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Author Biographies

Cristiane dos Santos Farias, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2008). Pós-graduação em Gestão Escolar: Orientação, Coordenação e Supervisão Escolar; Psicopedagogia Institucional e Clínica e em Metodologia do Ensino Superior. Atualmente trabalha como professora em um CMEI na cidade de Londrina e na SEED como professora pedagoga. Pesquisadora da CNPq nos Grupos Pesquisa: Política Educacional – Contribuições do Materialismo Histórico; - Parceria Público/Privado; - Travessias Luso Luso-Brasileiro na Educação da Infância; e o Projeto de Extensão: Apropriações teóricas e suas implicações para a Educação Infantil (fase II). Colaboradora do Fórum de Educação Infantil do Paraná (FEIPAR) Pé Vermelho. Possui experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil; Formação Docente e Política Educacional.

Maria José Ferreira Ruiz, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP (2013). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2006). Graduada em Pedagogia pela UEL (2003). Atualmente é docente da UEL, atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação. Desenvolve estudos vinculados ao Grupo de pesquisa "Estado, políticas públicas e gestão da educação" (UEL). As temáticas das pesquisas enfatizam a relação entre Estado e gestão da educação, democratização da educação em diferentes níveis e modalidades, redefinição do papel do Estado e relação público/privado. A pesquisa mais recente trata da democratização da educação e das implicações das parcerias público-privadas para as políticas e gestão da educação.

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Published

2021-12-20

How to Cite

DOS SANTOS FARIAS, Cristiane; FERREIRA RUIZ, Maria José. The child education profile of the jurisdiction of the regional nucleus of Londrina. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 59, p. e13246, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n59.13246. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13246. Acesso em: 3 jun. 2025.

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