The child education profile of the jurisdiction of the regional nucleus of Londrina
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n59.13246Keywords:
right of the child, child education, public-private partnership, educational politicsAbstract
The objective was to map some characteristics of the Infant Education (EI) in the jurisdiction of the Regional Nucleus of Education of Londrina (NRE) comprising its 19 surrounding municipalities. The article is the result of the compilation of the Master's dissertation in Education, held at the State University of Londrina (UEL), completed in 2018. The guiding question was whether the service of this geographic cut of the IE has been concentrated more in the municipal public sphere or in the Public Private Partnerships (PPPs), among other relevant issues. The theoretical basis was supported by the Theory of Dialectical Historical Materialism, and the methodological approach used qualitative and quantitative research, with a bibliographical, documentary and field content, whereby the electronic form was mapped and then processed. The result indicated that Public Private Partnerships - philanthropic of EI, has been overcome, because of the 19 municipalities investigated, 11 of them no longer care for this public / private resource, but municipal public road. We also find that the lack of vacancies creates measures that do not fulfill the right of the child to have a vacancy as the legislation provides. The first fight has not yet expired, the vacancies continue to be disputed by society, which does not have its rights guaranteed in the universalization of Basic Education, especially for children from 0 to 3 years.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa. (Coord.) Estratégias municipais para a oferta da Educação Básica: as parcerias público-privadas. Relatório de pesquisa: Fapesp. 2009.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Tradução Nelson Coutinho, apresentação de Celso Lafer. Nova ed. 7ª reimpressão, Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Cadernos de Educação: CNTE. Brasília, 1999.
BRASIL. Constituição Federal da República do Brasil. 05/10/1988. Brasília: Senado Federal, 2000.
BRASIL. Congresso Nacional. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 12 nov. 2009.
BRASIL. Lei no 13.005, de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: MEC, jun. 2014.
BRASIL. Lei nº 13.348, de 10 de outubro de 2016a. Altera a Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007, que Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13348.htm. Acesso em: 12/10/2018
BRASIL. Emenda Constitucional nº95 de 2016b. Altera o Ato das Disposições Transitórias, para instituir o novo regime fiscal, e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/emecon/2016/emendaconstitucional-95-15-dezembro-2016-784029-publicacaooriginal-151558-pl.html. Acesso em 28/10/2018.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação infantil como direito. In: MEC. Subsídio para credenciamento e funcionamento de instituição infantil. Vol. II, Brasília, 1998, p. 09-16.
KUHLMANN JR M. Educando a infância brasileira. LOPES, E.M.T. FARIA FILHO, L.M.; VEIGA, C.G. (ORGS). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte. Autêntica, 2001.
LONDRINA. Normas e Princípios para a Educação Infantil no Sistema Municipal de Ensino de Londrina. Deliberação n° 3158, 13 de dezembro de 2016a.Londrina: CMEL, 2016. Disponível em: http://www.londrina.pr.gov.br/dados/images/stories/Storage/cons_educacao/cmel/deliberacao/deliberacao_n%20003_2016_normas_educacao_infantil_smel_cmel.pdf. Acesso em 12/10/2018.
MARCILIO, M.C. A roda dos expostos e a criança abandonada na História do Brasil. 1726-1950. In: FREITAS, M.C. (org.) História Social da Infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 1997.
MERISSE, A. et. al. Lugares da infância: reflexões sobre a história da criança na fábrica, creche e orfanato. São Paulo: Arte & Ciência, 1997.
OLIVEIRA, D. A. Educação Básica: gestão do trabalho e da pobreza. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
ROSEMBERG, Fúlvia. Do embate para o debate: educação e assistência no campo da educação infantil. MACHADO, Maria Lucia A. (Org.). Encontros e Desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002. p. 63-78.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Para uma agenda da educação da infância em tempo integral assente nos direitos da criança. In: ARAÚJO (Org.). Educação Infantil em jornada de tempo integral: dilemas e perspectivas. MEC, EDUFES, Vitória, ES, 2015.
SAVIANI, Demerval. A educação na Constituição Federal de 1988, avanços no texto e sua neutralização no contexto de 25 anos de vigência. RBPAE, v. 29, nº 2, p. 207-221, maio/ago. 2013.
UNESCO. Conferência De Joimtien. Declaração Mundial sobre educação para todos. 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 499
- PDF (Português (Brasil)) 396