The science in luis antonio verney: some contemplation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n55.13274

Keywords:

Modern science, Scientific method, truth, Company of Jesus, Congregation of the oratory

Abstract

The study is based on the thought of Luis Antonio Verney (1713-1792) in his work The True Method of Study (1746). Its purpose is to analyze how science is presented in the Verneynian proposal to reformulate the Portuguese education system in the 18th century, at a time when it is in dialogue with the emerging conceptions of science in Eight century Europe and with the religious, Catholic tradition that marks the author's formation. The text is constituted as a theoretically based bibliographical revision. As a result, it is noted that the internal aspects of the work reflect the socio-economic and cultural context of Europe aligned with Verney's religious formation. It is concluded that the design of education thought for Portugal is born from the coexistence of Philosophy, Science and Religion. 

 

 

Downloads

Author Biographies

Verônica Alves dos Santos Conceição, Universidade Tiradentes (UNIT)

Doutoranda em Educação pela Universidade Tiradentes (UNIT), mestra em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Pedagoga pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Psicopedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atua como pedagoga na Universidade Estadual de Feira de Santana e professora na Educação Básica em de Feira de Santana – BA. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Gestão Escolar e Educação Inclusiva. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (NEPPU/UEFS/CNPq) e no Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

Cristiane de Magalhaes Porto, Universidade Tiradentes

Doutora Multidisciplinar em Cultura e Sociedade – UFBA. Mestrado em Letras e Linguística – UFBA. Pesquisadora do Instituto de Tecnologia e Pesquisa – ITP. Bolsista em Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2 e é componente do Comitê Assessor de Divulgação Científica - CNPq. Pós-doutorado em Educação – UERJ. Coordenadora do Programa de Estímulo a Mobilidade e ao Aumento da Cooperação Acadêmica da Pós-Graduação (PROMOB-FAPITEC/CAPES – UNIT/UERJ/UFSC). É professora do Curso de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes – Unit. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

References

BARBOSA, Mohana Ribeiro. Revolução científica e nascimento da Ciência experimental em Alexandre Koyré. 2013. 110 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. Cap. 01. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/3031/5/Dissertacao Mohana R Barbosa.pdf . Acesso em: 24 nov. de 2020.

BACON, Francis. Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. Trad. e notas de José Aluysio Reis, Pará de Minas: M&M Editores, 2003.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1998.

DESCARTES, René. Discurso sobre o Método. Trad. de J Guinsburg e B. Prado Júnior. São Paulo. Nova Cultural, 1996. (Col. Os Pensadores).

DE ANDRADE, António Alberto Banha. Verney e a projecção de sua obra. Portugal: Instituto de Cultura Portuguesa, 1980.

FERREIRA, Breno Ferraz Leal. Contra todos os inimigos – Luis Antonio Verney: historiografia e método crítico (1736 – 1750). 2009. Dissertação (Mestrado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-01122009-110924/pt-br.php. Acesso em: 02 nov. de 2020.

FERREIRA, Breno Ferraz Leal. Economia da Natureza: a História natural entre a Teologia Natural e a Economia Política (Portugal e Brasil 1750-1822). 2016. 233 f. Tese (Doutorado) - Curso de História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2016_BrenoFerrazLealFerreira_VCorr.pdf . Acesso em: 24 nov. de 2020.

HENRY, John. A Revolução Científica e as Origens da Ciência Moderna. Trad. de Maria Luíza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998. (Ciência e Cultura).

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. 2ª ed. Trad. de Anoar Aiex Opinião. São Paulo: Abril Cultural, 1983. Coleção os Pensadores.

MENDES, Alexandre Claro. O Verdadeiro Método de Estudar: o impasse entre o antigo e o moderno. 2006. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História da Ciência, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/13335/1/AlexandreMendes.pdf . Acesso em: 24 nov. de 2020.

OLIVEIRA, Daniel de Lara. Ciência Moderna e Newtonianismo no Projeto Pedagógico de Luis António Verney. 2011. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História Social, Universidade de São Paiulo, São Paulo, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2011_DanielDeLaraOliveira_VRev%20(2).pdf . Acesso em: 24 nov. 2020.

RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. Luis António Verney e o Projeto Pedagógico Modernizador do Reino Português: uma análise do Verdadeiro Método De Estudar (1746). 2012. 263 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/teses/2012%20-%20Vanessa%20Ruckstadter.pdf . Acesso em: 24 nov. de 2020.

SILVA, Iverson Geraldo da. O projeto anti-jesuítico: Verney, os oratorianos e a aliança com o estado português. Sacrilegens, Juiz de Fora, v. 10, n.2, p. 96-108, jul-dez/2013 – Disponível em: http://www.ufjf.br/sacrilegens/files/2014/07/10-2-8.pdf. Acesso em: 24 nov 2020.

VERNEY, L. A. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 1 (Cartas I-IV). Lisboa: Sá da Costa, 1949.

VERNEY, L. A. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 2. (Cartas V-VII). Lisboa: Sá da Costa, 1950.

Published

2020-12-16

How to Cite

DOS SANTOS CONCEIÇÃO, Verônica Alves; PORTO, Cristiane de Magalhaes. The science in luis antonio verney: some contemplation. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 55, p. e13274, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n55.13274. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13274. Acesso em: 17 may. 2025.
Crossref
1
Scopus
0
Verônica Alves dos Santos Conceição, Cristiane de Magalhães Porto (2023)
Educação e divulgação científica: democratização de saberes na cibercultura. 279.
10.7476/9788555921179.0016
Views
  • Abstract 458
  • PDF (Português (Brasil)) 433