The scenario of early childhood education after the implementation of the nine-year primary education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n52.13537Keywords:
Children education, Nine-year primary education, Schooling, The right to play.Abstract
The aim of this study is to analyse the scenario of early childhood education in a city of Grande São Paulo in order to identify the marks of the implantation of the nine-year primary education in institutions which serve children aged 4 to 5 years old. This is a qualitative study which made use of a specific group as a methodological instrument, besides, considering teachers and the municipal junior education managers which were active during the intruduction years of fundation school from the age of 9 and on junior eduction after the changes, preceding the analysis of the Laws and municipal ordinance that rule the education offer in these levels of teaching. This analysis of the data showed that the early childhood education in the city after the implementation of the nine-year primary education has changed significantly the children’s daily life, especially about the significant decrease in the use of games and children’s plays in their routine; as a consequence, there is a scenario marked by activities which focus only in literacy. The pressure for better results at the external evaluations in the primary school guided to daily practices which only takes into account the children preparation for entry into the primary education as the main point to the pedagogical work.
Downloads
References
ARELARO, Lisete Regina Gomes. O ensino fundamental no Brasil: avanços, perplexidades e tendências. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1.039-1.066, out. 2005.
ARELARO, Lisete Regina Gomes; JACOMINI, Márcia Aparecida; KLEIN, Sylvie Bonifácio. O ensino fundamental de nove anos e o direito à educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 35-51, jan./abr. 2011.
AUTOR, 2013.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; CRAIDY, Carmem Maria. Ingresso obrigatório no ensino fundamental aos 6 anos: falsa solução para um falso problema. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira; DELGADO, Ana Cristina Coll (Org.). A infância no ensino fundamental de nove anos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 19-36.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; DELGADO, Ana Cristina Coll (Org.). A infância no ensino fundamental de nove anos. Porto Alegre: Penso, 2012.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; DELGADO, Ana Cristina Coll; TOMÁS, Cristina Almeida. Estudos da infância, estudos da criança: quais campos? Quais teorias? Quais questões? Quais métodos? Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 103-122, jan./abr. 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: 9 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.114, de 9 de maio de 2005. Altera os arts. 6º, 30, 32 e 87 da Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do ensino fundamental aos seis anos de idade. Brasília, DF, 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11114.htm>. Acesso em: 13 set. 2015.
BRASIL. Lei nº 11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Brasília, DF, 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11274.htm>. Acesso em: 13 set. 2015.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Resolução CEB/CNE nº 05/09, de 18 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: <http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf>. Acesso em: 8 abr. 2019.
CORRÊA, Bianca Cristina. Considerações sobre qualidade na educação infantil. Educação e Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 85-112, jul. 2003.
CORRÊA, Bianca Cristina. Educação infantil e ensino fundamental: desafios e desencontros na implantação de uma nova política. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 105-120, jan./abr. 2011.
CORSARO, Willian A. Sociologia da infância. Tradução Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Humanas. Brasília, DF: Liber Livro, 2012.
HADDAD, Lenira. Políticas integradas de educação e cuidado infantil: desafios, armadilhas e possibilidades. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 519-546, set./dez. 2006.
HADDAD, Lenira. Substituir ou compartilhar? O papel das instituições de educação infantil no contexto da sociedade contemporânea. In: MACHADO, Maria Lúcia de A. (Org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002. p. 91-96.
HADDAD, Lenira. Tensões universais envolvendo a questão do currículo para a educação infantil. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 418-437.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL DO CURRÍCULO EM MOVIMENTO: Perspectivas Atuais, 1., nov. 2010, Belo Horizonte. Anais eletrônicos... Disponíveis em: <http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file>. Acesso em: 8 abr. 2019.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. A pré-escola em São Paulo (1877 a 1940). São Paulo: Loyola, 1988.
KLEIN, Sylvie Bonifacio. Ensino fundamental de nove anos no município de São Paulo: um estudo de caso. 2011. 233 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15072011-114221/pt-br.php>. Acesso em: 8 abr. 2019.
KRAMER, Sônia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96 (Especial), p. 797-818, out. 2006.
KRAMER, Sônia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1987.
KRAMER; Sônia; NUNES, Maria Fernanda R.; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 69-85, jan./abr. 2011.
MOSS, Peter. Qual o futuro da relação entre educação infantil e ensino obrigatório? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 142-159, abr. 2011.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004. p. 1-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cintia Cristina Escudeiro Biazan, Maria Aparecida Guedes Monção

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 841
- PDF (Português (Brasil)) 554