The scenario of early childhood education after the implementation of the nine-year primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.13537

Keywords:

Children education, Nine-year primary education, Schooling, The right to play.

Abstract

The aim of this study is to analyse the scenario of early childhood education in a city of Grande São Paulo in order to identify the marks of the implantation of the nine-year primary education in institutions which serve children aged 4 to 5 years old. This is a qualitative study which made use of a specific group as a methodological instrument, besides, considering teachers and the municipal junior education managers which were active during the intruduction years of fundation school from the age of 9 and on junior eduction after the changes, preceding the analysis of the Laws and municipal ordinance that rule the education offer in these levels of teaching. This analysis of the data showed that the early childhood education in the city after the implementation of the nine-year primary education has changed significantly the children’s daily life, especially about the significant decrease in the use of games and children’s plays in their routine; as a consequence, there is a scenario marked by activities which focus only in literacy. The pressure for better results at the external evaluations in the primary school guided to daily practices which only takes into account the children preparation for entry into the primary education as the main point to the pedagogical work.

 

 

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Author Biographies

Cintia Cristina Escudeiro Biazan, Prefeitura de Santo André

Mestrado Profissional em Educação - Formação de Gestores Educacionais pela Universidade Cidade de São Paulo, UNICID. Especialização em Educação Especial pela Faculdade de Educação São Luís e Educação Infantil pelo Centro Universitário de Santo André, UNIA. Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André. Atuou como Assistente pedagógica e Professora Assistente de Direção na Prefeitura de Santo André. Atualmente exerce a função de Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental na mesma rede de ensino.

Maria Aparecida Guedes Monção, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela Faculdade de educação da USP com a elaboração da tese "Gestão democrática na educação infantil: o compartilhamento da educação da criança pequena" sob a orientação do Professor Dr. Vitor Henrique Paro. Mestre em Educação:Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com a elaboração da dissertação "Subalternidade ou Parceria? Um estudo das representações sociais sobre participação das famílias nas creches" sob a orientação da Profa. Dra. Clarilza Prado de Sousa. Atuou como diretora de creche e de pré-escola na rede municipal de São Paulo e na Secretaria Estadual do Menor. Trabalha com formação continuada e assessoria em instituições de educação infantil. Leciona no ensino Superior desde 2001, ministrando as disciplinas: Fundamentos na Educação Infantil; Prática Pedagógica na Educação infantil, Didática, Processos de Gestão na Educação Básica, Orientação de Estágios e Trabalho de conclusão de curso. Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Desenvolve pesquisas relacionadas aos temas: Política Públicas em Educação, Educação Infantil, Gestão Escolar e Formação de Professores. Membro da diretoria do Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES). Membro da coordenação do Fórum Municipal de Educação Infantil de São Paulo no período de 2012 à 2017.

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Published

2020-07-02

How to Cite

ESCUDEIRO BIAZAN, Cintia Cristina; MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes. The scenario of early childhood education after the implementation of the nine-year primary education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e13537, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.13537. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13537. Acesso em: 17 may. 2025.
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