Teacher education and educational work in early childhood education: some reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.13538

Keywords:

child education, teacher training, educational work.

Abstract

The superficial and pragmatic teacher education contributes to the emptying of educational work and the process of humanization. These phenomena are consistent with the limited living conditions and education of the vast majority of women and men in our country, as a result of the current social structure, organized in the logic of capital. This statement results from a PhD research, linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Amazonas (UFAM), which analyzed, under the light of Historical-Cultural Theory and Historical-Critical Pedagogy, elements of the educational work developed in 2014, with pre-school children from a municipal public school in Manaus, Amazonas. Participatory observation in a class attended by twenty children at the age of 4 and 5 years and the Focus Group with three pre-school teachers were the main instruments of field research. The study shows that the educational work, the central category of this research, was predominantly characterized by pragmatism and spontaneity, which contributes to the maintenance of the marked state of dehumanization of teachers and children. Overcoming this situation involves the socialization of knowledge in its most elaborate form, the primary function of the school. To this end, we highlight the dialectical unity between theory and practice in teacher education as one of the possibilities for the necessary and challenging pursuit of the improvement of the educational work in Early Childhood Education.

 

Downloads

Author Biographies

Ilaine Inês Both, Universidade Federal do Amazonas – UFAM

Doutorado em Educação, professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Educação, Departamento de Métodos e Técnicas.

Michelle de Freitas Bissoli, Universidade Federal do Amazonas – UFAM

Doutora em Educação e Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (FACED/UFAM).

References

ANDRÉ, Marli E. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do Trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2. ed. São Paulo, SP: Boitempo, 2009.

BOTH, Ilaine Inês. Esvaziamento do trabalho educativo na pré-escola, suas causas e implicações na formação das crianças: investigação em uma unidade escolar pública municipal em Manaus. 2016, 325f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016.

BISSOLI, Michelle de Freitas; BOTH, Ilaine Inês. Dos sentidos da formação aos sentidos do trabalho docente. In: CORRÊA, Carlos. Humberto. Alves; CAVALCANTE, Lucíola Inês Pessoa; AUTOR (orgs.). Formação de Professores em perspectiva. Manaus: EDUA, 2016. p. 15-55.

BISSOLI, Michelle de Freitas. Educação e desenvolvimento da personalidade da criança. Contribuições da Teoria Histórico-Cultural. Marília, 2005, 287f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus de Marília, 2005.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 06 abr. 2019.

CORDEIRO, J. Super-ricos estão ficando com quase toda a riqueza, às custas de bilhões de pessoas. Oxfam Brasil, 23 jan. 2018. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/tags/concentracao-de-riqueza. Acesso em: 04 abr. 2019.

DERISSO, José Luis. Construtivismo, pós-modernidade e decadência ideológica. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <http://books.scielo.org>. Acesso em: 14 dez. 2014. p. 51-61.

ENGELS, Friedrich. Princípios Básicos do Comunismo. Obras Escolhidas de Marx e Engels em três tomos. Editorial Avante, 1982.

EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa. v.33, n.3, p. 531-541, São Paulo, set./dez. 2007.

FERNANDES, Maria José Silva. Formação de professores no Brasil: algumas reflexões a partir do trabalho docente. In: MILLER, Stela; BARBOSA, Maria Valéria; MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima (Orgs.). Educação e Humanização: as perspectivas da teoria histórico-cultural. Jundiaí, Paco Editorial: 2014. p.111-121.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, v. 35, p. 1085-1114, 2014.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. In: GANDINI, Lella; EDWARDA, Carolyn. Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002, p. 150-169.

GATTI, Bernadete Angelina et al. A atratividade da carreira docente no Brasil. Estudos & Pesquisas Educacionais. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2010.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elma Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GOMES, H. S. 5 bilionários brasileiros concentram mesma riqueza que metade mais pobre no país, diz estudo. G1.globo, 22 jan. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/noticia/5-bilionarios-brasileiros-concentram-mesma-riqueza-que-metade-mais-pobre-no-pais-diz-estudo.ghtml. Acesso em: 04 abr. 2019.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

LEHER, Roberto. Educação no capitalismo dependente ou exclusão social? In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; SILVA, Vandeí Pinto da S.; MILLER, Stela. (orgs.). Marx, Gramsci e Vigotski: aproximações. 2. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2012. p. 223-251.

MACIEL, Camila. Patrimônio dos 26 mais ricos do mundo equivale ao da metade mais pobre. Agência Brasil, 21 jan. 2019. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2019-01/patrimonio-dos-26-mais-ricos-do-mundo-e-igual-ao-da-metade-mais-pobre. Acesso em: 04 abr. 2019.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos e outros textos escolhidos. Coleção Os Pensadores, 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

MELLO, Suely Amaral. O desenvolvimento da linguagem oral, escrita e visual. In: BISSOLI, Michelle de Freitas (org.). Fundamentos da Educação Infantil. Manaus: CEFORT/EDUA, 2007.

MELLO, Suely Amaral. Teoria Histórico-Cultural e trabalho docente: apropriação teórica e novas relações na escola. In: MILLER, Stela.; BARBOSA, Maria Valéria; MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima (orgs.). Educação e Humanização: as perspectivas da teoria histórico-cultural. Jundiaí, Paco Editorial: 2014. p. 173-180.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução Isa Travares. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MILLER, Stela; BARBOSA, Maria Valéria; MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima (orgs.). Educação e Humanização: as perspectivas da teoria histórico-cultural. Jundiaí, Paco Editorial: 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. In: Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, Universidade do Minho, v. 14, n. 1, p. 7-25, jan./jun. 2001.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. “A teoria tem consequências”: indagações sobre o conhecimento no campo da educação. Educação & Sociedade. Campinas, v. 30 n.107, p. 585- 607, maio⁄ago, 2009. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 ago. 2015.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos & Pesquisas Educacionais, Fundação Victor Civita, 2011. Disponível em: http://www.fvc.org.br/pdf/livro2-04-coordenador.pdf. Acesso em: 20 nov. 2015.

ROSSLER, João Henrique. Sedução e alienação no discurso construtivista. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

SHIROMA, Eneida Oto. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, Maria Celia Marcondes de (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 61-79.

SILVA, Vandeí Pinto. Formação de professores na perspectiva da filosofia da práxis: quem educa o educador? In: MILLER, Stela; BARBOSA, Maria Valéria; MENDONÇA, Sueli Guadelupe. de Lima (orgs.). Educação e Humanização: as perspectivas da teoria histórico-cultural. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 83-96.

Published

2021-06-03

How to Cite

BOTH, Ilaine Inês; BISSOLI, Michelle de Freitas. Teacher education and educational work in early childhood education: some reflections. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e13538, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.13538. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13538. Acesso em: 17 may. 2025.
Views
  • Abstract 842
  • PDF (Português (Brasil)) 686