Literary experiences and their possibilities in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n60.13596Keywords:
Reading, literature, child education, pedagogical practices.Abstract
This research aims to rethink literary reading and its pedagogical practices from the Historical-Cultural Theory and contemporary reading and literature in childhood authors. In this sense, the question is: Which pedagogical practices can contribute to the formation of the reader from an early age? In order to do that, from qualitative research carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education in the State of Paraná, it was sought to analyze pedagogical practices organized through classic literary works. The ethics committee approved the approach and methodological tools established for scientific research. From the analyzed data, it is concluded that the teaching action allied to Children's Literature as Art was constituted as one of the possible crossings to create needs in the formation of the reader identity since childhood.
Downloads
References
ARENA, D. B. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: SOUZA, Renata Junqueira de et al. (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
BRASIL. Lei nº 9.394/96. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL. Programa Nacional Biblioteca na Escola: literatura fora da caixa. Brasília: Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais, 2014.
CANDIDO, A. Direitos Humanos e literatura. In: FESTER, A.C.R. (org.). Direitos humanos. São Paulo: Brasiliense, 1989.
COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. 2. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2007.
DAVYDOV, V. Problemas do ensino desenvolvimental - a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Revista Soviet Education, Moscou, v. 30, n. 8, p. 1-155, ago. 1986.
FARIA, M. A. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
GIROTTO, C. G. S; SOUZA, R. J. Práticas de leitura na infância: desatando os nós da formação de ouvintes e leitores. In: GIROTTO, C. G. S; SOUZA, R. J. (ed.). Literatura e Educação Infantil: livros, imagens e prática de leitura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2016.
GRACILIANO, E. C. Organização do Ensino Pré-Escolar: o que dizem as pesquisas da Teoria Histórico Cultural? 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2014.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LIMA, E. A. Infância e teoria histórico-cultural: (des) encontros da teoria e da prática. 2005. Tese (Doutorado em Ensino na Educação Brasileira) – Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília, 2005.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria da particularidade. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1970.
MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Cia das Letras, 1997.
MARTINS, N. De Chapeuzinho Vermelho à formação de leitores: olhares infantis. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.
ROCHA, R. Romeu e Julieta. São Paulo: Salamandra, 2009.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed.
Campinas: Autores Associados, 2011.
SHAKESPEARE, W. Romeu e Julieta. Trad. Beatriz Viégas-Faria. Porto Alegre: Moderna, 2002.
SILVA, E. T. da. Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 31, p.11-19, jan./jun. 1999. Disponível em: . https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10708. Acesso em: 10 maio 2015.
TULESKI, S. C. A relação texto e contexto na obra de Luria: apontamentos para uma leitura marxista. Maringá: Eduem, 2011.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, L.S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LURIA, A.R. et al. Psicologia e pedagogia: as bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Moraes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 795
- PDF (Português (Brasil)) 767