Research-training: reflective diaries on the care with teachers of child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.13682

Keywords:

child education, research-training, teachers.

Abstract

The article analyzes reflexive diaries of teachers of Early Childhood Education, understanding the ways of experiencing care in their pedagogical practices from the formative process experienced. It is based on the understanding of care from Heidegger (2005) and Boff (1999); in addition to articulating dialogues on training, teacher knowledge and reflection conducted by of Gadamer (2002), Josso (2007) and Freire (2015). The methodological approach was the research-formation of the phenomenological hermeneutic "Heideggerian". This was done in a school of the municipal public network of Juazeiro - BA, a total of thirteen professionals. As information gathering devices were used: observation diary, reflective diaries written by the participants, itineraries of the formative meetings and the evaluation processes. For this article, we focus on the analysis of the reflective diaries of two meetings (fourth and fifth meeting) of the total of five meetings. The analyses of the diaries were guided by Critique's Sense Analytic (1996), based on Heidegger's hermeneutic perspective. The units of meaning were described as: teacher identity and care, reflection of teaching practice that contributes to better care and training in the sense of caring for child education (EI) teachers. The experience of research-training in caring, with these teachers has proved to be a place of harmonious coexistence, interaction, reflection on practice, openness to oneself and to others in order to further promote quality in educational actions, leading to benefit to the entire school community.

 

 

 

 


Downloads

Author Biographies

Clara Maria Miranda de Sousa, Universidade de Pernambuco – UPE

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela Universidade de Pernambuco – Campus Petrolina (UPE). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Graduada em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina (UPE) e Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professora na rede estadual da Bahia.

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, Universidade Federal Vale do São Francisco – UNIVASF

Doutor e Mestre em Ciências da Educação pela Université du Québec à Chicoutimi (UQAM). Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Especialista em Educação à Distância pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC). Graduado em Psicologia pelo Centro de Estudos Superiores de Maceió - CESMAC. Professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professor no Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela Universidade de Pernambuco – Campus Petrolina (UPE) e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia pela Universidade Federal Vale do São Francisco (UNIVASF).

References

BRASIL. Resolução nº6, de 24 de abril de 2007 – Programa Nacional de Reestruturação e Aquisição de Equipamentos para a Rede Escolar Pública de Educação Infantil (Proinfância). Disponível em http://www.fnde.gov.br/fnde/legislacao/ resolucoes. Acesso em: 12 out. 2017.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano compaixão pela terra. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes; 1999.

CRITELLI, Dulce Mára. Analítica do Sentido: uma aproximação de interpretação do real de orientação fenomenológica. São Paulo: EDUC: Brasiliense, 1996.

CUNHA, Maria Isabel da. Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: MOROSINI, Marília et al. (org.) Professor do Ensino Superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000, p. 45-51.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes; PESSOA, Vânia Inês Fontenele (Org.). O cuidado em uma perspectiva interdisciplinar. Curtiba, PR: CRV, 2013.

FERREIRA, Thayrene Vieira. Saúde do professor: uso de medicamentos por professores da rede estadual de educação de Rio Verde/Goiás. 2016. 140f. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Goiás, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Parte I. 15 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

LONGAREZI. Andréa Maturano; SILVA, Jorge Luiz. Interface entre pesquisa e formação de professores: delimitando o conceito de pesquisa-formação. In: VIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE: formação de professores, 3., 2008, Curitiba. Anais do VIII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, Curitiba: Champagnat, 2008, p. 4048 – 4061.

MORAIS, Silvia Raquel Santos; LEÃO, Gisele Dark Batista. Compreensões de adoecimento psíquico segundo educadora afastada do trabalho em Juazeiro-BA. REVASF, Petrolina-PE, v. 7, n.12, p. 80-99, abril, 2017.

NÖRNBERG, Marta. O lugar do cuidado na formação de professores. Diálogo, n. 11, p. 211-234, 2007. Disponível em:https://biblioteca.unilasalle.edu.br/docs_online/artigos/dialogo/2007_n11/mnornberg.pdf. Acesso em: 10 fev. 2018.

NÓVOA, António. O Espaço Público da Educação: Imagens, Narrativas e Dilemas. In: PROST, Antoine, et al. Espaços da Educação - Tempos de Formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Formar professores em contextos sociais em mudança: Prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, 12, 5-21, 1999. Disponível em: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1999/1999_34.html Acesso em: 12 jan. 2019.

PIMENTA, Selma Garrido. (org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

ROGERS, Carl. Grupos de Encontro. 8. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

SOUSA, Clara M. M. de; RIBEIRO, Marcelo S. de S.. Cuidado em educação: os sentidos da experiência no contexto de pesquisa formação com professoras da educação infantil. 2018. 240f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares, Universidade de Pernambuco, Petrolina - PE.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2021-06-03

How to Cite

SOUSA, Clara Maria Miranda de; RIBEIRO, Marcelo Silva de Souza. Research-training: reflective diaries on the care with teachers of child education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e13682, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.13682. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13682. Acesso em: 4 jun. 2025.
Views
  • Abstract 753
  • PDF (Português (Brasil)) 635