In radio waves: possibilities of a minor education in the compulsory school context
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n60.13798Keywords:
minor education, intellectual emancipation, management of pedagogical practices.Abstract
This paper presents an analysis of pedagogical practices produced from a Project of Educommunication with groups of Early Grades of Elementary School. We aimed at understanding how the management of practices that transcend the classroom is performed, and which effects they have on the constitution of the subjects as students. From a qualitative analysis of narratives produced by students, and grounded on the concepts of minor education (GALLO, 2002), experience (LARROSA, 2015), intellectual emancipation (RANCIÈRE, 2007) and democracy (MASSCHELEIN e SIMONS, 2014), among others, it was possible to notice that the Project of Educommunication, constructed through the collective action of students and teachers, enabled the invention of a new space/time in what has been instituted, thus allowing that other ways of being at school were conceived.
Downloads
References
CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p.105-132.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Kafka - por uma literatura menor. Rio de
Janeiro: Imago, 1977.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. VaI. l . Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.
FIGUEIREDO, Gláucia. Por uma Pedagogia Menor subjetividades experienciantes e experiências deslizantes. In: AVELINO, Nildo; FIGUEIREDO, Gláucia. GODOY, Ana. (orgs.). Pedagogia, sujeito e resistências: verdades do poder e poderes da verdade, Curitiba: Prismas/Appris, p.99-128, 2015.
FOUCAULT, Michel. Sobre a História da Sexualidade. In FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, p. 243-276, 2000.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v.27, n.02, p.169-178, 2002. Disponível em http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926 Acesso em 26 jan. 2017.
GALLO, Sílvio. Educação Menor: produção de heterotopias no espaço escolar. In: Grupo Transversal. (Org.). Educação menor: conceitos e experimentações. 1ed.Curitiba: Prismas/Appris, p. 75-88,2013.
KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
LOCKMANN, Kamila. Ferramentas, Procedimentos E Posicionamentos: Uma Tríade Que Constitui Os Caminhos Investigativos. In: SILVA, Gisele Ruiz. HENNING, Paula Corrêa (org.). Pesquisas em Educação: experimentando outros modos investigativos – Rio Grande: Editora da FURG, p.43-51, 2013.
LÜCK, Heloísa. Gestão da cultura e do clima organizacional da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
LÜCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
LÜCK, Heloísa. Gestão do processo de aprendizagem pelo professor. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MASSCHELEIN, Jan. SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
OLIVEIRA, Inês Barbosa; SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano e educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual (3ª. Ed.). Belo Horizonte: Autêntica.2007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 407
- PDF (Português (Brasil)) 346