Liberating education against ignorance and barbarism: notes from the critical thought of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.15794

Keywords:

education, Paulo Freire, emancipation, ignorance, barbarism.

Abstract

Brazilian education, ironically, remains the target of a policy of deregulation of the state and market interests of finance capital. From this perspective, the scenario Brazilian educational configures   obscurantists shaped, above all, by funding cuts, it becomes an arena of ideological conflicts in which teachers are characterized as “ideological indoctrinators” and with the interest of drastically reducing humanist and which understands knowledge hierarchized by its usefulness and identified by the vocabulary of the practice. This essay intends to reflect on the senses of "educating" (forming), in the perspective of the contributions of education as a practice of freedom and autonomy by Paulo Freire. Firstly, we seek an exposition of Freire's thinking, especially his analysis of banking education and its counterpoint in liberating education. In a second moment, we deal with education as a critical resistance to ignorance and barbarism in the current condition of the Brazilian educational field in times of neoconservatism, particularly in an exercise of critical thinking about our social time, which attempts to deny Freire's thought.

Downloads

Author Biographies

Alex Sander da Slva, Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc

Doutor em Educação, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação UNESC, coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Forcação Cultural e Sociedade - GEFOCS

Karoline Cipriano dos Santos, UNESC

Mestranda do Programa de Pós-Graduaçãpo em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense,integrante do grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Cultural e sociedade - GEFOCS

References

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paul: Paz e Terra, 1979. 80 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59 ed.rev.e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

ENGUITA, Mariano Fernández. Educar em tempos incertos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MAAR, Wolfang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Trad. Wolfang Leo Maar. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. p. 11-28.

NETO, Edgard Fernandes. O fracasso dos planos neoliberais na educação brasileira. In: COSTA, Áurea; NETO, Edgard; SOUZA, Gilberto. A proletarização do professor: neoliberalismo na educação. São Paulo: Editora Instituto José Luis e Rosa Sundermann, 2009.

SILVA, Alex Sander da. FETICHISMO, ALIENAÇÃO E EDUCAÇÃO COMO MERCADORIA. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 1, p. 123-139, jan. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/1900. Acesso em: 21 jun. 2022.

SHIROMA, Eneida O.; MORAES, Maria C. M.; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. Rio de Janeiro, 2ªed. DP&A, 2002.

Published

2022-06-30

How to Cite

DA SLVA, Alex Sander; CIPRIANO DOS SANTOS, Karoline. Liberating education against ignorance and barbarism: notes from the critical thought of Paulo Freire. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e15794, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.15794. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15794. Acesso em: 18 may. 2025.
Views
  • Abstract 686
  • PDF (Português (Brasil)) 461