BNCC perspective skills: an analysis in the light of freirean pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.15798

Keywords:

Freire, BNCC, Skills.

Abstract

The aim of this paper was to analyze the general competences presented at the BNCC for the final years of elementary school and to investigate if Freire's pedagogy presents alternatives for overcoming and confronting neo-conservative policies, based on a qualitative documentary research, which was used as its main objective. Theoretical framework Paulo Freire and his epistemological and pedagogical contributions regarding the categories critical education, collectivity and awareness, guided by the following research question: “Can Freire's pedagogy be a source of resistance to the instrumentalism present in the neoconservativeism proposed in the BNCC?”. In this way, it was possible to identify the competences that have characteristics that are contrary to a broader and critical understanding, based on Freire's (1987) understanding of critical and awareness education.

 

Downloads

References

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2002.

CÓSSIO, M. de F. Agenda Transnacional e governança nacional: as possíveis implicações na formação e no trabalho docente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.13, n.04, p. 616 – 640 out./dez.2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acessado em: 21 de ago de 2019.

COLL, C. As competências na educação escolar: pouco mais que uma moda e bem menos que um remédio. Universidade de Barcelona, Espanha, n. 161, (s/f).

DIAS, I. S. Competências em Educação: conceito e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 14, n. 1, p. 73-78, 2010.

FRAGA, T. L. Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire. Dissertação (Mestrado em educação) – Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba. Sorocaba, p. 89. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 8ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GIROUX, H. A. Os Professores como Intelectuais. Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1997.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

LOSURDO, D. Liberalismo: entre civilização e barbárie. São Paulo: Anita Garibaldi, 2006.

MACEDO, E. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, dez. 2015.

MOREIRA, A. F. B. A psicologia e o resto: o currículo segundo César Coll. Cadernos de Pesquisa, n. 100, São Paulo, p. 109-120, mar. 1997.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

PERRENOUD, P. Escola e cidadania. O papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.

TORRES, J. R. Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Florianópolis: CFM/CED/CCB/UFSC, 2010

Published

2022-07-07

How to Cite

PINTO RIEGER HIPLER, Elis Laura; TIEDE FRAGA, Lídice; GOUVÊA DA SILVA, Antonio Fernando. BNCC perspective skills: an analysis in the light of freirean pedagogy. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e15798, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.15798. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15798. Acesso em: 19 may. 2025.
Views
  • Abstract 920
  • PDF (Português (Brasil)) 783