Cinema na education: filmes and the teaching of history in the municipal basic education of Aracaju
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16454Keywords:
Movies, History, Textbooks, Basic EducationAbstract
This text deals with the forms of appropriation, on the part of the teachers, of the suggestions of films proposed in the history textbooks, used between the 6th and 9th years of elementary school, in the teaching practices in the public school system of the municipality of Aracaju, Sergipe, Brazil. It is the result of applied research, of the case study type, involving 20 schools in the municipal education network as "locus" recognizing the existence of multiple realities within the same education network. With a qualitative approach, the gathering of information took place through the application of a mixed questionnaire with 26 teachers and interviews aiming to deepen the open questions, with 10 teachers. The results show that in the network, nine different collections are used for the history discipline, in which 92% of the teachers claim to know the suggestions of the books, but only 30% make a significant use in the classroom, in such a way. so that they cannot cover a more effective use of film devices in the classroom. Thus, it is concluded that it is necessary to pay more attention to the possibilities that cinematographic productions can offer for education, affirming its importance for the basic intellectual and socio-cultural formation of the student subjects.
Downloads
References
ALMEIDA, M. J. de. Imagens e Sons: a Nova Cultura Oral. ed. 1. São Paulo: Cortez, 1994.
BRIGGS, A. e BURKE, P. Uma história social da mídia: de Gutenberg à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
CARVALHO, D. B. N. ANDRADE, L. R. S. LINHARES, R. N. LIMA, R. D. FREIRE, V. P. O uso dos filmes na formação inicial de professores de história: um estudo de caso. In. Challenges 2015: Meio século de TIC na educação, 2015, Braga, Portugal. Anais. Universidade do Minho, Centro de Competência em TIC na Educação, 2015.
Disponível em: <http://www.nonio.uminho.pt/challenges/download/atas-challenges-2015/> Acesso em 04/11/2018.
DUARTE, R. Cinema e Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
FERRO, M. Cinema e História. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1992.
LINHARES, R. N. Gestão em comunicação e educação: o audiovisual no espaço escolar. – Maceió: edufal, 2007.
LIPOVETSKY, G. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre, RS: Sulina, 2009.
MACHADO, A. V. Filmes históricos no ensino de história. - Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2015.
MARTIN, M. A Linguagem Cinematográfica. - São Paulo: Brasiliense, 2013.
NUNES, A. K. F. Políticas públicas e TIC na educação: DITE Sergipe 1994 a 2007. Aracaju, SE: EDUNIT, 2015.
ROSENSTONE, R. A. A história nos filmes, os filmes na história. Tradução Marcello Lino- 2º ed.- Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2015.
SANTOS, M. G. M. Gestão das TIC nas escolas municipais de Aracaju na percepção dos diretores. 2016. 115 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes, 2016.
SETTON, M. G. Mídia e Educação. São Paulo: Contexto, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.