For a pedagogy of the beautiful: aesthetic, education and sensitivities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16647

Keywords:

Education, Aesthetics, Pedagogy of the beautiful, Sensitivities, Subjectivities.

Abstract

In this study we are interested in problematizing the Kantian argument about taste/judgment outside the object. Therefore, what is ‘beautiful’ is re-discussed and the proposition of a theoretical category called ‘pedagogy of the beautiful’ is rehearsed as a way of thinking about aesthetic education as a knowledge that happens from the consideration of sensitivities and subjectivities. We propose that, in the pedagogy of the beautiful, the work of art operates as an artifact, a mediating metaphor. Thus, this category measures the restructuring of the conscious that is based on the imaginary; articulates fundamental aspects about the sensibilities in enjoying existence and experiences; it allows the formation of aesthetic-ethical values through the sensitive contemplation of symbolic elements. The power of the pedagogy of the beautiful refers to the way in which knowledge can be raised from art. It demonstrates a path in which the act of knowing results from exchanges, affections and experience.

 

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Author Biographies

Graciele Maria Coelho de Andrade Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Educação - Universidade Federal de Pernambuco. Mestra em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Educação em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco. Licenciada em Pedagogia - Centro Universitário Internacional Uninter. Licenciada em Desenho e Plástica - Universidade Federal de Pernambuco. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades (UFPE/CNPq). Membro do Grupo de Pesquisa transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq).

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme détudes Approfondies (DEA) em Sciences Sociales - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole dArchitecture de Grenoble (1996) e pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Associado Nível I do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Foi Visiting Researcher no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2019). Pesquisador/Membro da Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones, da Associação Nacional Ylê Setí do Imaginário e do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário. Líder do Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE-CAA/CNPq).

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Published

2020-07-28

How to Cite

GOMES, Graciele Maria Coelho de Andrade; CARVALHO, Mário de Faria. For a pedagogy of the beautiful: aesthetic, education and sensitivities. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 53, p. e16647, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n53.16647. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16647. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê 53 - Educação, Estética e Sensibilidades
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