Research and research in education: movements created by aesthetics and sensitivities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16664

Keywords:

Education, Aesthetic experience, Search, Sensitivities.

Abstract

The article aims to problematize the research movements experienced by the researcher in the investigative process and their effects created in / by aesthetics and sensitivities. Our reflection is based on: how can aesthetic experience and sensitivities affect research in investigative movements and its consequences in education? About this question, we spoke with some authors: Deleuze (2006, 1988 and 1974) Deleuze and Guatarri (1995 and 1992), bringing the concept of cartography, enabling us to create other ways of research; Schiller (2017), with the concept of impulses - sensitive and formal, provoking the need for articulation between both, and the ambiguous nature of rationality and subjectivity. Morin (2003 and 1999), addressing complex thinking in education, able to unite and contextualize, without losing sight of the singularity; Meira and Pillotto (2010), when mentioning the aesthetic experience to think about educational processes, as a food that mobilizes and expands the subject's relationships at the threshold of the rational and the sensitive; Maffesoli (2010, 2004 and 1998), who defends sensitive reason as a methodological lever for the exercise of thought. In addition to these authors, others subsidized us to understand sensibilities as vital forces and creative power that drive human existence and research. This article, therefore, constituted a dialogue with the experiences in a Research Center for Art in Education, in which research and research (between) are linked with aesthetics and sensitivities. In other words, maps are being formed, ending and unfolding in the educational processes.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e nos Programas de Pós-Graduação - Mestrado em Educação e Patrimônio Cultural e Sociedade; Pesquisadora e coordenadora de Núcleo de Pesquisa, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

Carla Clauber da Silva, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2015). Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2003). Especialista em Formação na Técnica de Grupo Operativo (1998 - 2000) e em Clínica Psicopedagógica (1994 - 1997), ambas no Centro de estudos psicopedagógicos de Curitiba e em Administração e Supervisão Escolar (1990 - 1991) na Universidade de Nova Iguaçu. Graduada em Pedagogia pela Associação Catarinense de Ensino - ACE (1990). Autora de várias publicações em periódicos, livros e capítulos de livros, destaque para: Uma educação pela infância: diálogo com o currículo do 1º ano do ensino fundamental (2009); Uma Alfabetização pela Infância (2004) e Arte Contemporânea e Educação Infantil (2017). Pesquisadora no Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, desde 2003. Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Joinville, com experiência na área de Educação, ênfase em Administração Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, formação de professores, ensino e aprendizagem e infância.

References

DELEUZE, Gilles. El Leibniz de Deleuze: exasperación de la filosofia – 1ª ed. – Buenos Aires: Cactus, 2006.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, Editora da Universidade de São Paulo, 1974. (Estudos 35)

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Tradução: Luis Orlandi, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Felix. O que é a Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. São Paulo: Ed.34, 1995.

DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes, operários, artistas, revolucionários: educadores. Tradução e notas: Marlon Miguel. São Paulo. N- Edições, 2018.

MAFFESOLI, Michel. Saturação. Tradução: Ana Goldberger. São Paulo. Iluminuras: Itaú Cultural, 2010.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Tradução: Albert Christophe Migueis Stuckembruck. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

MAFFESOLI, Michel. A Parte do Diabo. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MALDONATO, Mauro. Passagens do tempo. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2012.

MEIRA, Marly. O sentido de aprender pelos sentidos. In: PILLOTTO, Silvia S. D; BOHN, Letícia R D. Arte/Educação: ensinar e aprender no ensino básico. Joinville, SC: Editora: UNIVILLE, 2014.

MORIN, Edgar. Complexidade e transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do Ensino Fundamental. Natal: Editora da UFRN, 1999.

MORIN, Edgar. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2006.

SCHILLER, Friedrith. A educação estética do homem. Trad. Roberto Schwarz e Marcio Suzuki. São Paulo. Iluminuras, 1989. (reimpressão 2017)

AUTORES X, 2010.

AUTORES Y, 2017.

Published

2020-07-28

How to Cite

PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; SILVA, Carla Clauber da. Research and research in education: movements created by aesthetics and sensitivities. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 53, p. e16664, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n53.16664. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16664. Acesso em: 28 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê 53 - Educação, Estética e Sensibilidades

Most read articles by the same author(s)