The transcreation of the world by experience: essay of the aesthetic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16676

Keywords:

Sensitivity education, Aesthetics, Hermeneutics, Perspectivism, Transcreation

Abstract

The aim of this paper is to investigate the arts as a process of trans-creation through which artist and connoisseur become co-authors of the meanings emanating from the aesthetic experience. The hypothesis here in question is that works of art operate an aesthetic mediation between the human and the world, whereby the world is meant, understood and expressed. Such process requires an education of our sensitivity that is not the imposition of certain canonical works or pre-established modes of fruition of such works, but the sensitivity practice and understanding of the multiple possibilities of ways of living. From this perspective, life itself becomes a work of art. The theoretical-methodological approach that inspires this paper stems from the Nietzschean perspectivism (NIETZSCHE, 1998; LAROSSA, 2009) and symbolic hermeneutics (RICOEUR, 1969; DURAND, 1997). After serious consideration of such matters it is the authors contention that there is an urgency of a sensitivity education that recognizes the importance of aesthetic experiences for one to become what one is.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo / Faculdade de Educação

Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Coordenador do Lab_Arte.

Alberto Filipe Araújo, Universidade do Minho / Instituto de Educação

Professor Catedrático do Instituto de Educação da Universidade do Minho.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.

ALMEIDA, Rogério de. O Criador de Mitos: imaginário e educação em Fernando Pessoa. São Paulo: Educ, 2011.

BACHELARD, Gaston. L’Air et les Songes. Essai sur l’imagination du mouvement. Paris: Le Libre de Poche/Librairie José Corti, 2004.

BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Trad. de Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/N-Imagem, 1997.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Trad. de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BENÍTEZ, Roberto Sánchez. La recuperación de lo trágico: música y humanismo. Monterrey, México: Cecyte, N. L.-CAEIP, 2012.

BITTENCOURT, Renato N. Estética como fisiologia aplicada em Nietzsche. Viso – Cadernos de estética aplicada. n. 8, jan-jun., 2010.

CAMPOS, Haroldo de. A arte no horizonte do provável e outros ensaios. São Paulo: Perspectiva, 1969.

CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o Homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. Trad. Tomás R. Bueno. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

DUARTE JUNIOR, João. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar edições, 2004.

DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Trad. de Eliane Fittipaldi Pereira. São Paulo: Cultrix/EDUSP, 1988.

DURAND, Gilbert. As Estruturas Antropológicas do Imaginário. Trad. de Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DURAND, Gilbert. Campos do Imaginário. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

FAVARETTO, Celso F. Arte Contemporânea e Educação. Revista Iberoamericana de Educación, nº 53, p. 225-235, 2010.

FAVARETTO, Celso. F. Deslocamentos: entre a arte e a vida. ARS (São Paulo), v. 9, p. 94-109, 2011.

FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério de. Aproximações ao Imaginário: bússola de investigação poética. São Paulo: Képos, 2012.

FINKIELKRAULT, A. A Derrota do Pensamento. Trad. de Mônica Campos de Almeida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

FLUSSER, Vilém. “Nossa embriaguez”. In: DUARTE, Rodrigo (org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica/Crisálida, 2013.

FOUCAULT, Michel (2006). Ditos e Escritos – Vol. V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

GIACOIA JUNIOR., Oswaldo. Nietzsche: o humano como memória e como promessa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

KOSLOWSKI, Adilson. Acerca do problema da definição de arte. Revista Húmus, nº 8, Mai/Jun/Jul/Ago, 2013.

LARROSA, Jorge. Nietzsche & a Educação. Trad. de Semíramis Gorini da Veiga. 3a. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio. Lisboa: Relógio D’Água, 1989.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MAFFESOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Trad. de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo, Companhia das Letras, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos ídolos ou como se filosofa com o martelo. Trad. de Jorge Luiz Viesenteiner. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo. Como alguém se torna o que é. Trad. de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral. São Paulo: Companhia das Letras 1998.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da tragédia. Ou Helenismo e Pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

PESSOA, Fernando. O Eu profundo e os outros Eus. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

PILLOTTO, Silvia S. D. Educação pelo sensível. Linguagens – Revista de Letras, Artes e Comunicação. Blumenau, v. 1, n. 2, p. 113-127, mai/ago, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. O Inconsciente Estético. Trad. de Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. 34, 2009.

RICOEUR, Paul. O conflito das interpretações: ensaios de hermenêutica. Porto/Portugal: Rés, 1969.

RICOEUR, Paul. Hermenêutica e Ideologias. Petrópolis, RJ, Vozes, 2008.

ROSSET, Clément. A lógica do Pior: elementos para uma filosofia trágica. Trad. de Fernando J. F. Ribeiro e Ivana Bentes. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989.

STEINER, George. Depois de Babel: questões de linguagem e tradução. Trad. de Carlos Alberto Faraco. Curitiba: Editora da UFPR, 2005.

Published

2020-07-28

How to Cite

ALMEIDA, Rogério de; ARAÚJO, Alberto Filipe. The transcreation of the world by experience: essay of the aesthetic education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 53, p. e16676, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n53.16676. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16676. Acesso em: 4 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 53 - Educação, Estética e Sensibilidades