Experimentations with drawing in teacher education: reflections from sociology teaching
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16679Keywords:
Art, Drawing, Teaching-learning, Sociology teaching, Teacher training.Abstract
After decades developing research and teaching practices mostly restricted to university context, the Social Sciences began to participate in the routine of basic education through the discipline of Sociology in High School, which was reintroduced in school curricula in Brazil, in 2008. This recent character of Social Sciences in school pushes for the creation of different modes of dialogue with school subjects, problematizing dichotomies and instigating to expand the potential of Social Science activities beyond the academic scope. In the present article, we follow the process of elaborating and circulating a pedagogical device which, through drawing, allowed to broaden the meanings of “science” and “common sense” – recurrent categories in Sociology teachers education and their teaching practices. By giving visibility to the sensitive dimension of the process of knowing, the created device proved to be potent in educating the attention to the plane of forces, beyond given and reified forms, contributing to problematize representational or recognitive ways of knowing.
Downloads
References
ALVES, Rubem. Filosofia da Ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BAREMBLITT, Gregório. Compêndio de Análise Institucional e outras correntes: teoria e prática. Belo Horizonte: Fundação Gregório Baremblitt, 2002.
BARROS, Manoel de. O Livro das Ignorãças. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.
BODART, Cristiano das Neves. Prática de Ensino de Sociologia: As Dificuldades dos Professores Alagoanos. Mediações, Londrina, v. 23 n. 2, p. 455-491, mai./ago. 2018.
BORGES, André. ONGs rebatem Bolsonaro sobre queimadas na Amazônia e responsabilizam governo. O Estado de S. Paulo. São Paulo. 22 de Agosto de 2019. Disponível em: https://sustentabilidade.estadao.com.br/noticias/geral,ongs-rebatem-bolsonaro-sobre-queimadas-na-amazonia-e-responsabilizam-governo,70002977793. Acesso em: 18 fev. 2020.
BORGES, A.; SANTOS, G. C.; FERREIRA, A.C.D.; SILVA, B.B.L.F. Faça o que eu digo, mas não faça o comum: uma reflexão acerca da prática etnográfica em sala de aula. In: Terceiro Encontro Estadual de Ensino de Sociologia. Rio de Janeiro: Laboratório de Ensino de Sociologia Florestan Fernandes – UFRJ, 2012.
BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ministério da Educação: Brasília, 2006.
CAREGNATO, Célia Elizabete; CORDEIRO, Victoria Carvalho. Campo científico-acadêmico e a disciplina de sociologia na escola. Educação e Realidade, Porto Alegre , v. 39, n. 1, p. 39-57, mar. 2014 .
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362014000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 fev. 2020.
CUNHA, Luiz Antonio. A Educação na Sociologia: um objeto rejeitado? Cadernos CEDES, São Paulo: Centro de Estudos Educação e Sociedade, n. 27, p. 9-22, 1992.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2003.
DELEUZE, Gilles Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
EUGENIO, Fernanda; FIADEIRO, João. Jogo das perguntas: o modo operativo "AND" e o viver juntos sem ideias. Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 221-246, agosto, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922013000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 fev. 2020.
INGOLD, Tim. O dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 21-36, jul./dez. 2015.
INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, jan./abr. 2010.
INGOLD, Tim. From science to art and back again: The pendulum of an anthropologist. ANUAC. v. 5, n. 1, 2016. p. 5-23.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, v. 18, n. 37, 2012. p. 25-44.
INGOLD, Tim. Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge, 2013.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Rio de Janeiro, v.25, n.2, p.263-280, agosto de 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pidL=S1984-02922013000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 5 out. 2019.
LANCRI, Jean. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em Artes Plásticas na universidade. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em Artes Plásticas. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002. p. 15-33.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA-EDUSC, 2012.
LATOUR, Bruno. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: UNESP, 2000.
LEAL, Sayonara de Amorim Gonçalves. Dispositivos de normatização do ensino de Sociologia na escola: formação e saberes docentes de licenciandos em Ciências Sociais no Distrito Federal. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 141, p. 1075-1099, Dec. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000401075&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 fev. 2020.
MANGUEIRA, Maurício; BONFIM, Eduardo Maurício da Silva. Força versus representação: o legado de Nietzsche na filosofia de Gilles Deleuze. Kriterion, Belo Horizonte, n. 130 p. 619-635, dezembro de 2014.
MORAES, Amaury Cesar. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Caderno Cedes, Campinas, v. 31, n. 85, p. 359-382, set./dez, 2011.
MOURÃO, João Pedro Marques. A aprendizagem do desenho: uma abordagem da prática social. 2019 (Trabalho de Conclusão do Curso de Bacharelado em Ciências Sociais). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
PANADÉS, Julia Gomes. Desenho corpo porque vivo. 2007 (Dissertação de mestrado) – Programa de Pós Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
CORDEIRO, Felipe; OKAMURA, Renata. Justiça torna réu e afasta PM acusado de matar a menina Ágatha. O Estado de S. Paulo. São Paulo, 8 de dezembro de 2019. Disponível em: https://brasil.estadao.com.br/noticias/rio-de-janeiro,justica-torna-reu-e-afasta-pm-acusado-de-matar-a-menina-agatha,70003118166. Acesso em: 18 fev. 2020.
OLIVEIRA, Ana Cláudia Rodrigues de; STORTO, Letícia Jovelina; LANZA, Fabio. A educação básica brasileira em disputa: doutrinação versus neutralidade. Rev. katálysis, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 468-478, Sept. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802019000300468&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 fev. 2020.
SCHÓPKE, Regina. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto; São Paulo: Edusp, 2004.
SCHWEIG, Graziele Ramos. Aprendizagem e ciência no ensino de Sociologia na escola: um olhar desde a Antropologia. Porto Alegre: Cirkula, 2015.
TIBURI, Marcia. Diálogo/Desenho/Marcia Tiburi, Fernando Chuí. São Paulo: Senac, 2010.
VARGAS, Eduardo Viana. Antes Tarde do que nunca: Gabriel Tarde e a emergência das ciências sociais. Rio de Janeiro: Contracapa, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.