Paulo Freire and Spain: influence, meetings, tributes and myth

Authors

  • Ana Ayuste González Universidade de Barcelona
  • Jaume Trilla Bernet Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17095

Keywords:

Education, Spain, Franquism, Paulo Freire, Sectarianism.

Abstract

This text is divided into three parts. The first deals with the influence of Paulo Freire's ideas at the end of Francoist Spain, therefore, in a clandestine way, in publications that could not come to light, without suffering symbolic and physical reprisals. The second deals with the presence of Freire, personally and through works, marking Spanish education and pedagogical thought in a broad and profound way, now, no longer clandestinely, since the country had left the long-running Franco dictatorship and consolidated its democracy. In the third and last part, the text deals with the dangers and pitfalls that Freire himself feared so much that it would happen with his legacy: the orthodoxy of those who appropriate his thought, closing it to dialogue and to the contribution of those who do not belong to the “sect” then formed. To fall into this trap is to deny Freire, who, in addition to differentiating radicalism (going to the roots of problems) from sectarianism (freezing and appropriating referential ideas), strongly appealed not to repeat him, but to reinvent him in each specific context.

Downloads

Author Biographies

Ana Ayuste González, Universidade de Barcelona

Ana Ayuste é professora da Faculdade de Pedagogia da Universidade de Barcelona. Coordena a linha de pesquisa Educação de Pessoas Adultas. Exerce a docência em diferentes disciplinas, especialmente nos campos do Magistério, Pedagogia e Educação Social, como Teoria da Educação, Economia da Educação e Educação de Pessoas Adultas. Participa do grupo de inovação docente “Innova.the”, que desenvolve projetos de melhoria da formação superior. Suas linhas de pesquisa são focadas na inclusão social e educativa de mulheres em situação de desvantagem  social e econômica; em educação e participação social de pessoas adultas com baixos níveis de formação e na melhoria da formação universitária. É autora de vários livros e artigos científicos publicados por editoras consagradas no campo da educação

Jaume Trilla Bernet, Universidad de Barcelona

Doutor em Pedagogia pela Universidade de Barcelona. Professor titular de Teoria e Historia da Educação na Faculdade de Pedagogia e Diretor do Departamento homônimo da mesma Universidade. Membro do grupo de pesquisa em Educação Moral (GREM). Coordenador de projetos de pesquisa em educação não formal e informal, animação sociocultural, pedagogia do ócio e educação em valores. Foi Vice-presidente da Divisão de Ciências da Educação da Universidade de Barcelona (1986-1988). Ex-Diretor da Revista Temps de Educació. Recebeu os prêmios: Josep Pallach de 1984, pela obra Pedagogía del ocio (com J. Puig), Premio Rosa Sensat (duas vezes),  sendo que, em 1989, pelo livro coletivo Etica i escola, e, finalmente o prêmio Joan Profitós y Serra i Moret, também na área de Pedagogia. Foi professor visitante em outras universidades espanholas e estrangeiras. Outras de sus publicações são: La educación fuera de la escuela (1985), Ensayos sobre la escuela (1985), Educación informal (1986), Vibres escolars fantàstics (1986), El profesor y los valores controvertidos (1992), Otras educaciones (1993) e, em 2006, A Pedagogia da Felicidade: superando a escola entediante.

References

Referências

AA.VV. (2014). La Prospe. Escuela Viva. Madrid: Queimada Ediciones.

Ayuste, A. (2006). Las contribuciones de Habermas y Freire a una teoría de la educación democrática centrada en la deliberación racional y el diálogo. En Ayuste, A. (coord.) Educación, ciudadanía y democracia. Barcelona: Octaedro.

Blanco, R. (1982). La pedagogía de Paulo Freire. Madrid: Ed. Zero.

Botey, J. y Formariz, A. (1989). Presencia de Freire en el nacimiento y evolución de las escuelas de adultos en Cataluña. Temps d’Educació, nº1, 255-272.

Cuadernos de Pedagogía. (1975). Conversando con Paulo Freire. Cuadernos de Pedagogía, nº 7.

De la Riva, F. (1998). Seis pasajes con Paulo Freire al fondo. Documentación Social, nº 110, enero-marzo, 145-158.

Flecha, R. 1989. Dialogando con Paulo Freire. Temps d’Educació, nº 1, 302-305.

Flecha, J. (2007). La presencia de Paulo Freire en España. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 29, 146-150.

Freire, P. y otros. (1988). La animación sociocultural: una educación para el desarrollo. Madrid: Fundación Banco Exterior de España.

Freire, P. (1989a). Discurso de investidura. Temps d’Educació, nº 1, 300-301.

Freire, P. (1989b). La práctica educativa. Temps d’Educació, nº 1, 292-299.

García Madrid, A. (2003). Tres conferencias de Freire y una charla abierta con los alumnos de la Universidad Pontificia de Salamanca. Papeles Salmantinos de Educación, nº 2, 237-269.

García Madrid, A. (ed.). (2016). Freire en Salamanca. Madrid: PPC Ed.

Gómez, J. y Santa Cruz, I. (1998). Biografía, ideas y textos de Paulo Freire. Documentación social, nº 110, 215-230.

Mayordomo, A. (1997). Nacional-catolicismo, tecnocracia y educación en la España del franquismo (1939-1975). En Escolano, A.; Fernandes, R. (Eds.). Los caminos hacia la modernidad educativa en España y Portugal (1800-1975). Zamora: Fundación Rei Alonso Henriques, 147-174.

Monclús, A. (1988). Pedagogía de la contradicción: Paulo freire. Barcelona: Anthropos Editorial.

Sánchez-Valverde, C. (2018). Freire visto por Freire. La vigencia de la Pedagogía del oprimido. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 78, nº 2, 9-21. file:///C:/Users/anaay/AppData/Local/Temp/3283-Texto%20del%20artículo-2037-6-10-20181113.pdf

Trilla, J. (1988). Freire a Barcelona. El Diari del Movibaix, nº 5, 4.

Trilla, J. (1989). La relación teoría-práctica en la pedagogía de Paulo Freire. Temps d’Educació, nº 1, 243-254.

Trilla, J. (coord..) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó.

Trilla, J. (2006). A pedagogía da felicidade. Superando a escola entediante. Sao Paulo: Artmed Editora.

Trilla, J. (2018). La moda reaccionaria en educación. Barcelona: Laertes.

Viñao, (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Revista, nº 51, 19-35.

Published

2020-07-02

How to Cite

GONZÁLEZ, Ana Ayuste; BERNET, Jaume Trilla. Paulo Freire and Spain: influence, meetings, tributes and myth. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e17095, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.17095. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17095. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê 52 - Paulo Freire e a onda neoconservadora
Captures
  • Readers: 2
Mentions
  • News Mentions: 1
Views
  • Abstract 679
  • PDF (Español (España)) 630