Is democratization of access to higher education in brazil an instrument of social justice? Possibilities and challenges in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17325

Keywords:

Democratization of access, Initial teacher education, Social justice, University.

Abstract

Affirmative action’s play an essential role in the process of democratizing access to higher education in Brazil, especially in initial teacher education courses, which have a large representation of the less favored classes. Based on this, this study asked: How do undergraduate students at the Universidade Federal da Bahia perceive their presence in higher education and use the knowledge acquired in this space as educators? From a decolonial epistemic perspective, the goal of this research was to explore the meanings attributed by students to the experience of being in higher education highlighting the challenges of social justice in this inclusive process. The case study was the method used, having as instruments interviews and focus groups conducted with 74 students. From the content analysis we were able to group their reports into three categories: The socioeconomic profile and choice of the course; social actors in the commitment to quality education; and hierarchy of popular and scientific knowledge at the University. More than half of the participating students have a low-income family, most are black and attended public school. Student’s reports have demonstrated recognition of social justice by having access to the course at a federal higher education institution; the importance of education for citizen formation; the emphasis of self-knowledge as a process of emancipatory education; the need for public and institutional policies that enable the permanence and completion of training; and, finally, the lack of recognition of prior knowledge that could be part of the fruitful exchange of knowledge necessary for the educational process.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Meira Veras, Universidade Federal da Bahia

Psicóloga e Fisioterapeuta. Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Associada da Universidade Federal da Bahia. Docente permanente do Programa de Pós Graduação Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade. Bolsista produtividade CNPq.

Daiane da Luz Silva, Universidade Federal da Bahia

Pedagoga. Graduanda em Direito pela Universidade Federal da Bahia. Mestranda em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade - PPGEISU/UFBA.

References

ALMEIDA FILHO, N. et al. Ações afirmativas na universidade pública: o caso da UFBA. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais, 2005.

APPLE, M. W. A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 894-926, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p894-926. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/35530. Acesso em: 12 abr. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. rev. e ampl. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, M. M. L. de. Trajetórias de jovens adultos: ciclo de vida e mobilidade social. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 16, n. 34, p. 71-92, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832010000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ha/v16n34/04.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

BOBBIO, N. A era dos direitos. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 20 ago. 2019.

DINIZ-PEREIRA, J. E.; SOARES, L. J. G. Formação de Educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 35, e217314, 2019. ISSN 1982-6621. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698217314. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v35/1982-6621-edur-35-e217314.pdf. Acesso em: 29 jul. 2019.

FONTOURA, H. A. da. Formação de professores para a justiça social: uma reflexão sobre a docência na residência pedagógica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12 n. 1, p.120-133, 2017. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n1.7932. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7932/6255. Acesso em: 29 jul. 2019.

FREIRE, P. El grito manso. Buenos Aires: Siglo XIX Editores Argentina, 2003.

GATTI, B. A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n50/n50a05.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais. Rumo à uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

INEP. Enade 2017: resultados e indicadores. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2018-pdf-1/98271-2018-10-09-apresentacao-resultados-enade-2017-2018-10-09/file. Acesso em: 10 set. 2019.

KRISHA, K.; TARASOV, A. Affirmative action: one size does not fit all. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 2013.

LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cad. Pesqui. [online], São Paulo, n. 118, p. 65-88, 2003. ISSN 1980-5314. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16830.pdf. Acesso em: 26 jul. 2019.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Questões da Nossa Época).

LOPES, A. D. Affirmative action in Brazil: how students’ field of study choice reproduces social inequalities. Journal Studies in Higher Education, v. 42, n. 12, p. 2343-2359, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1144180. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2016.1144180?scroll=top&neeneedAcc=true. Acesso em: 25 jul. 2019.

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009. DOI: 10.1590/S0101-73302009000100015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a15.pdf. Acesso em: 24 set. 2019.

MARCONDES, M. I. Justiça social e formação de professores. Educ. Soc. Campinas, v. 29, n. 105, p. 1250-1254, 2008. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000400016&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 jul. 2019.

MARTINS, J. B. A formação de professores no âmbito da abordagem multirreferencial. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 18 n. 3, 2014. v. 18, n. 3, p. 467-476, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183768. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v18n3/1413-8557-pee-18-03-0467.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.

MIGLIEVICH-RIBEIRO, A.; ROMERA JR. E. Geopolítica do conhecimento e descolonização epistemológica em Darcy Ribeiro. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 3 n. 2, p. 5-21, jul./out., 2017. e-ISSN: 2359-6856. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/31705/22436. Acesso em: 12 mai. 2020.

MIGNOLO, W. D. The ideia of Latin America. Victoria: Blackwell Publishing, 2005.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, Niterói, n. 34, p. 287-324, 2008. ISSN (online) 2447-4207. Disponível em: http://www.cadernosdeletras.uff.br/joomla/images/stories/edicoes/34/traducao.pdf. Acesso em: 12 mai. 2020.

MIGNOLO, W. D. The decolonial option. In: MIGNOLO, W. D.; WALSH, C. E. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham and London: Duke University Press, 2018.

MOEHLECKE, S. Ação afirmativa no ensino superior: entre a excelência e a justiça social. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 88, p. 757-776, Especial - Out. 2004. ISSN 1678-4626. https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v25n88/a06v2588.pdf. Acesso em: 05 mai. 2020.

MONFREDINI, I.; MORA, R. P. Poder, geopolítica e mobilização do conhecimento: a universidade em questão. Revista Triângulo, Uberaba, v. 11, n. 4-esp., p.150-167, 2018. ISSN 2175-1609. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/download/3453/33. Acesso em: 12 mai. 2020.

MORGADO, J. C. O estudo de caso na investigação em educação. Santo Tirso: De facto editores, 2018.

MURILLO, F. J. Construyendo escuelas socialmente justas para transformar el mundo. Ruta Maestra, v. 27, p. 77-80. 2019. Disponível em: https://rutamaestra.santillana.com.co/wp-content/uploads/2019/10/Construyendo-escuelas-socialmente-justas-para-transformar-el-mundo.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

PAULA, M. de F. de. As propostas de democratização do acesso ao ensino superior do governo Lula: reflexões para o debate. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 11, n. 1, p. 133-147, 2006. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/925. Acesso em: 27 ago. 2019.

RAWLS, J. A theory of justice. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1999.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: por uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina S.A., 2009.

SEN, A. The idea of justice. London: Allen Lane, 2009.

ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre uma "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/es/v29n103/12.pdf. Acesso em: 29 jul. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000200012.

Published

2020-09-30

How to Cite

VERAS, Renata Meira; SILVA, Daiane da Luz. Is democratization of access to higher education in brazil an instrument of social justice? Possibilities and challenges in teacher training. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e17325, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.17325. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17325. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 54 - Decolonialidade e geopolítica do conhecimento