Critical interculturality as an alternative for critical and decolonial education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17339

Keywords:

Critical interculturality, Decoloniality, Critical education, Counter-hegemony.

Abstract

The aim of this paper was to explain, based on a bibliographic and critical research approach, the construction of the intercultural term and its importance for a critical and decolonial education. The following problem was considered: in view of the various discussions on cultural diversity, can initial teacher training favor the valorization of the most diverse cultural knowledge? It is considered that, despite discussions about cultural diversity, diverse cultures still experience challenges in relation to the recognition and respect for their differences and specificities. For the critical construction of reality to occur, it is necessary to have an education based on the valorization of culture, starting, a priori, from the decolonization of knowledge, in the perspective of critical interculturality, as a counter-hegemonic project. Therefore, the conclusions point to the need to decolonize knowledge in the academic environment, in Higher Education, specifically in the initial training of teachers, so that they can build a teaching practice that contributes to a critical and emancipator teaching in relation to cultural issues of diversity. In this construction, critical interculturality has been shown itself as a possibility to promote the critical emancipation of the individual, as it is a proposal for political education, which involves a conception of teaching that can contribute to social transformation, which can have repercussions in a society with less inequality and prejudice.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kellyane Lisboa Ramos, Secretaria de Estado de Educação e Desporto -SEDUC

Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pela
Universidade Federal do Amazonas-UFAM.
Pedagoga na Secretaria de Estado de Educação e Desporto-SEDUC.

Eulina Maria Leite Nogueira, Docente na Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

Doutora em Educação pela
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC.

Docente na Universidade Federal do Amazonas-IFAM.

Zilda Gláucia Elias Franco, Docente na Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

Doutora em Educação pela
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC.

Docente na Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

References

ALVES, A. de B. O pós-colonialismo: por uma nova epistemologia das ciências sociais no sul. Revista de História Bilros: História(s), Sociedade(s) e Cultura(s), v. 5, n. 8, p. 50-64, 2017.

BANTON, M. A ideia de raça. Tradução Antônio Marques Bessa. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BRAGATO, F. F. Diálogo intercultural para um mundo pluriversal: um caminho por onde andar. Empório do Direito, São Paulo, 6 mar. 2017. Disponível em: https://emporiododireito.com.br. Acesso em: 20 abr. 2019.

CANDAU, V. M. F. RUSSO, K. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. In: CANDAU, V. M. (org.). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 letras, 2011. p. 71-75.

CARVALHO, F. A. Formações identitárias no pós-colonialismo: quem é o sujeito negro? Revista Teias, Rio de Janeiro, ano 11, n. 21, p. 1-8, jan./abr. 2010.

CAVALCANTE, T. L. V. “Terra Indígena”: aspectos históricos da construção e aplicação de um conceito jurídico. Revista História, São Paulo, v. 35, e75, p. 1-22, 2016.

DUSSEL, E. Filosofías de Sur. Descolonización y Transmodernidad. Mexico, D.F.: Akal, 2015.

DUSSEL, E. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofa da libertação. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 51-73, jan./abr. 2016.

FORNET-BETANCOURT, R. Interculturalidade: críticas, diálogo e perspectivas. Tradução Angela Tereza Sperb. São Leopoldo: Nova Harmonia, 1994.

HALL, S. Da diáspora identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

MÁRQUEZ-FERNÁNDEZ, A.; DE LOS RÍOS, L. La filosofía del diálogo intercultural en el pensamiento de Raúl Fornet-Betancourt. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Maracaíbo, v. 3, n. 3, p. 278-286, 2001.

MARTÍNEZ, M. E. et al. Políticas e práticas de educação intercultural. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009. p. 44-72.

MOURA, M. Diversidade Cultural e democracia: breve reflexão sobre os desafios da pluralidade. Textos e Contextos, Salvador, v. 3, n. 3, p. 29-38, 2005.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO, 2005. p. 227-278.

SANTOS, B. de S. Do pós-moderno ao pós-colonial. E para além de um e de outro. Revista Travessias, Coimbra, v. 6/7, p. 15-36, 2008.

WALSH, C. (De)Construir la Interculturalidad: consideraciones críticas desde la política, la colonialidad y los movimentos indígenas y negros em el Ecuador. 2002. Disponível em: http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/363/File/PonenciaLima1.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

WALSH, C. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 115-142.

Published

2020-09-30

How to Cite

RAMOS, Kellyane Lisboa; NOGUEIRA, Eulina Maria Leite; FRANCO, Zilda Gláucia Elias. Critical interculturality as an alternative for critical and decolonial education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e17339, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.17339. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17339. Acesso em: 13 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê 54 - Decolonialidade e geopolítica do conhecimento
Views
  • Abstract 1872
  • PDF (Português (Brasil)) 2824