Policies and continuing teacher education: a look at university teaching from the decoloniality of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17351

Keywords:

Decoloniality of education, University teaching, Continuing education.

Abstract

The article aims to analyze the perception of university professors about continuing education practices of basic education teachers. Reflecting on their actions as trainers in these courses, professors reveal that basic education teacher training courses are privileged spaces for thinking about ways to decolonize teaching. We conducted interviews with course coordinators and university trainers who worked in specialization courses offered by the National Network of Initial and Continuing Education of School Professionals (RENAFORM), in 2014, at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) in Brazil. The courses’ policies and proposals were of a decolonial education, in the sense that they aimed at valuing other knowledges, as well as other subjects such as rural, indigenous and black people, children, etc. The conclusions are that there are limits to the process of implementing this policy and it is clear that a decolonial curriculum is not enough, a practice is also necessary. The university is enriched by the possibility of understanding the demands of the school, while school teachers are encouraged to continue to improve their postgraduate education. This exchange favors decoloniality, which is a construction process that foresees redefinitions both in the configuration of teaching professionalism and in the production of knowledge in continuing education courses.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Figueredo Benzaquen, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (2003), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e doutorado em Pós-colonialismos e cidadania global pela Universidade de Coimbra (2012). Desde agosto de 2013 é professora adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Atualmente é pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea do Centro Acadêmico do Agreste em Caruaru da Universidade Federal de Pernambuco. Como parte do pós-doutorado foi Pesquisadora Visitante da Universidade de Duke nos Estados Unidos. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: movimentos sociais, cooperação, educação não-formal e socialização.

Bruna Tarcilia Ferraz, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora Adjunta 3 do Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), do núcleo de Formação de Professores e Prática Pedagógica. Mestre em Educação pela UFPE, 2006.2 pela linha de Pesquisa Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação, com dissertação sobre políticas de avaliação para a educação superior; Licenciada em Pedagogia pela UFPE. Participa dos Grupos cadastrados no CNPQ: Estudo das organizações educativas (2018), Infância e Educação na contemporaneidade: estudos interdisciplinares (2019) e Políticas Públicas de Educação e enfrentamento da desigualdade social (2019). Participou da Tutoria do Grupo PET/Conexões de Saberes: Avaliação de Políticas Públicas em Ações Afirmativas para a Juventude. Foi coordenadora Pedagógica do Programa Formação Continuada de Professores/as e Prática Pedagógica: Ação/Reflexão/Ação. NEFOPP/DEd/UFRPE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia e Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas de avaliação institucional no Brasil, educação formal, formação de professores e avaliação da aprendizagem na educação infantil.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Portaria N. 1.328, de 23 de setembro de 2011. Institui a Rede Nacional de Formação Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica Pública.

BRASIL. Portaria MEC n. 1.087, de 10 de agosto de 2011. Institui a Política Nacional de Formação Inicial e Continuada de Profissionais da Educação Básica.

COSTA, Sérgio. (Re)Encontrando-se nas redes? As ciências humanas e a nova geopolítica do conhecimento. In: ALMEIDA, J.; MIGLIEVICH-RIBEIRO, A. e GOMES, H. T. Crítica pós-colonial – panorama de leituras contemporâneas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2013.

DESLANDES, S. F. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

DUSSEL, Enrique. Filosofía de Liberación. México: Edicol, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 32ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. V. 13, n. 37, jan./abr, 2008.

GROSFOGUEL, Ramón. From Postcolonial Studies to Decolonial Studies: Decolonizing Postcolonial Studies: A Preface, Review, 29(2), 2006.

KONTOPOULOS, Kyriakos. The Logic of Social Structures. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

MIGNOLO, Walter. Local Histories/Global Designs: Essays on the Coloniality of Power, Subaltern Knowledges and Border Thinking. Princeton: Princeton University Press, 2000.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MORGADO, J. C. Currículo e Profissionalidade Docente. Porto: Porto Editora LDA, 2005.

QUIJANO, Aníbal. Coloniality of power, Eurocentrism and Latin America. Neplanta: Views from South. 1 (3), pp. 533-580, 2002.

RAMOS, K. M. da C. Reconfigurar a profissionalidade docente universitária: um olhar sobre ações de atualização pedagógica-didática. Porto: U.Porto Editoral, 2010.

ROLDÃO, M. do C. N. Nuances: estudos sobre educação. Ano XI, v. 12, n. 13, jan./dez, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma pedagogia do conflito. In: FREITAS, A. L. S. de; MORAES, S. C. de (orgs.). Contra o desperdício da experiência: a pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Rede Editora, 2009.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

WALLERSTEIN, Immanuel. The Modern World-System. New York: Academic Press, 1974.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, estado, sociedade: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito-Equador: Universidade Andina Simón Bolívar/Ediciones Abya-Yala, 2009.

Published

2020-09-30

How to Cite

BENZAQUEN, Júlia Figueredo; FERRAZ, Bruna Tarcilia. Policies and continuing teacher education: a look at university teaching from the decoloniality of education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e17351, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.17351. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17351. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 54 - Decolonialidade e geopolítica do conhecimento