Art and biology in nature and other ways of thinking education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17751Keywords:
Science, Education, Art, Philosophy of difference.Abstract
The text provokes A between art and biology in an attempt of attrict science as a way of knowledge embedded in specific norms, as well as in education, in order to think together, between. For the production of the research, links were used between images, writings and performatic experiments of the body in nature, a path that instigates a biologist who is also an artist, teacher, student, researcher, among others, who crosses his life(s) and wander through waterfalls and caves. The theoretical effort went through inspirations of Gilles Deleuze and Félix Guattari’s philosophy, artists and biologists of education and the teaching of science that walk and think through these connections. For didactic purposes, the textual body was organized into openings, in addition of introducing the issue in question, which is, however, transposable and freely displaced between them, the description of the methodological path used for the production of images in nature. In sequence, the experiments that produced, in addition to the images, a sensitive and conceptual writing from the inspirations in the course of the searching in question. Finally, we dare to argue, based on experiments in creation, about a joyful education that makes biology smile from the starting point of art without the need to replace knowledge, but, compose together with an art and biology that enables biologists , artists, teachers, students and researchers laugh in education.
Downloads
References
CAMPOS, R. A. Arteciência: afluência de signos co-moventes. São Paulo: Perspectiva, 2003.
CASTRO, E. B. V. Os deuses canibais: a morte e o destino da alma entre os Arawete. Revista de Antropologia, v. 27, n.3, 1984.
DE AMORIM, A. C. R.; GONÇALVES, M. L. C. M. R. Naturezas artificiais e a diferença paradoxal entre ciências e culturas. Interacções, v. 10, n. 31, 2015.
DELEUZE, G. A literatura e a vida. In: Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora, 34, 2013.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DELEUZE, G. O ato de criação. Folha de São Paulo, 1999.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. Vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. Vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs. vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. Vol. 5. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. O que é a filosofia. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Kafka: por una literatura menor. São Paulo: Imago Editora, 1977.
DELEUZE, G; PARNET, C. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. São Paulo: Éditions Montparnasse, 1988.
DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
DIAS, S. O; ANDRADE, E. C. P; DE AMORIM, A. C. R. (Org.). MultiTÃO: experimentações, limites, disjunções, artes e ciências. 1. ed. Feira de Santana, Brasília. Editora da UEFS, CNPq/MCTI e ALB, 2012.
DIAS, S; RODRIGUES, C. Transes. E se artes e ciências? E se …e …? Leitura: teoria & prática, v. 1, n. 59, 2012.
ESPINOSA, B. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GROSZ, E. A arte e o animal. In: Susana Oliveira Dias; Davina Marques; Antonio Carlos Amorim. (Org.). Conexões: Deleuze e Arte e Ciência e Acontecimento.... 1ªed. Rio de Janeiro: De Petrus, 2012.
HISSA, C. E. V. Conversações de artes e de ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
LATOUR, B. Bruno Latour, antropólogo e escritor: “Temos que reconstruir nossa sensibilidade” (Entrevista concedida a Luiz Felipe Reis). O Globo, Rio de Janeiro, 29 set. 2014b.
LEITE, A. Manipularte. Revista ExperimentArt, v.1, n. 1, 2017.
MACHADO, R. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
MASNY, D. Cartographies of becoming in education: a Deleuze-Guattari perspective. Qualitative Research in Educacion, v. 1, n. 3, 2013.
PELBART, Peter Pál. Por uma arte de instaurar modos de existência que “não existem”. Como falar de coisas que não existem. 1ed. São Paulo: Bienal de São Paulo, v. 1, p. 250-265, 2014.
RANCIÉRE, J. O destino das imagens. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.
RANCIÉRE, J. Política da arte. São Paulo: Sesc-SP, 2005.
ROLNIK, S. Esquizoanálise e Antropofagia. Cadernos de Subjetividade, v. 4, n. 1, 1996.
SILVA, A Laboratórios dos Despropósitos: vestígios ecológicos entre arte e ciência. 2018. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2018.
STENGERS, I. A invenção das ciências modernas. Editora 34, 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 880
- PDF (Português (Brasil)) 967