Of assistance and the education: a study about the historicity of municipal schools of early childhood education in a gaúcho city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n60.18048

Keywords:

early childhood education, school, historicity, teachers' work.

Abstract

The objective of this study was to analyze the transition of daycare centers from assistance sector to the educational sector becoming Municipal Schools of Early Childhood Education (EMEIs). The present study was based on the discourse of twenty monitors, eighty teachers and three managers from a municipality in the interior of the state of Rio Grande do Sul (RS). Data and speeches are the result of questionnaires, semi-structured interviews and a dialogue group. Dialectical analysis was applied in the categories that support the discourses of the workers in order to understand the relevance of their speeches and writings in elucidating of the transition of this institution, taking into account its historicity and the totality in which they are inserted. It was verified that the EMEI and the educational policies intended for this educational level are not guaranteeing the structure, the organization and the financial resources that can subsidize an education designed for and from the child. What has been recurrent is just the right of families to have a place to leave their children while they work, without necessarily ensuring the conditions for the production of pedagogical work aimed at childhood. This process ends up reinforcing the care character of this institution to the detriment of the educational one.

 

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Author Biographies

Carmen Eloísa Berlote Brenner, Universidade Federal do Pampa – Unipampa.

Graduada em Pedagogia pela URI Santiago (2012), especialista em Neuropsicopedagogia e Saúde Mental pela Faculdade São Fidelis (2015) e especialista em Gestão Educacional pela UFSM (2016). Mestra em Educação pela UFSM (2018). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas - KAIRÓS/UFSM. Técnica Administrativa em Educação, cargo de Pedagoga, lotada na Divisão de Pós-Graduação da Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação (PROPPI) da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Representante da PROPPI na Comissão Institucional de Formação dos Profissionais da Educação Básica (CIFOR) da UNIPAMPA.

Liliana Soares Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM.

Licenciada em PEDAGOGIA (1985), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); licenciada em LETRAS (1992), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); ESPECIALIZAÇÃO EM LITERATURAS EM LÍNGUA PORTUGUESA (1988), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); MESTRE EM EDUCAÇÃO NAS CIÊNCIAS (1999), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); DOUTORA EM EDUCAÇÃO (2006), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); realizou estágio pós-doutoral (2019), na Universidade Federal de Pelotas, sob supervisão do Prof. Dr. Álvaro Luiz Moreira Hypólito. Atualmente, é professora associada 3 do Departamento de Fundamentos da Educação, do Centro de Educação, na Universidade Federal de Santa Maria - RS, trabalhando na graduação, especialização e no PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (MESTRADO E DOUTORADO)/UFSM. É lider do grupo KAIRÓS - GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS SOBRE TRABALHO, EDUCAÇÃO E POLÍTICAS PÚBLICAS. Pesquisa e realiza estudos na área de Educação, com ênfase em trabalho, trabalho pedagógico, Pedagogia, políticas públicas; escola; educação profissional. É avaliadora de cursos de graduação pelo INEP/MEC e integrante do conselho editorial de periódicos nacionais e internacionais sobre educação. BOLSISTA PRODUTIVIDADE CNPQ, ÁREA DE EDUCAÇÃO.

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Published

2022-03-29

How to Cite

BERLOTE BRENNER, Carmen Eloísa; FERREIRA, Liliana Soares. Of assistance and the education: a study about the historicity of municipal schools of early childhood education in a gaúcho city. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 60, p. e18048, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n60.18048. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18048. Acesso em: 17 may. 2025.
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