The role of play in the BNCC versions: discourses constituting knowledge in the early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n62.18508

Keywords:

Common Core State Standards, play, early childhood education.

Abstract

The Base Nacional Comum Curricular – BNCC [Common Core State Standards] is a normative document of school curriculum and pedagogical practices. The Common Core State Standards encompasses Early Childhood Education and had five versions during the drafting process. Different government teams and developers worked on each version of the Common Core, disputing in the curricular policy the power of the discourse for the constitution of knowledge in Brazilian education. Thus, this paper aims to discuss how the role of play enunciated in each version of the document seeks to constitute knowledge about the child and Early Childhood Education. The research is based on the context of text production of the policy cycle approach, which serves for the critical interpretation of the process of education policy formulation, based on the analysis of Foucault’s discourse. Data collection took place in the text of the Common Core State Standards versions, especially in the introductory part and in the chapter that addresses Early Childhood Education. The analysis shows the role of play among the continuities and discontinuities in the Common Core State Standards versions, with statements that formed different discourses about play and were uttered throughout the construction of the Common Core, with different intentions to make certain knowledge exist and circulate in Early Childhood Education.

Downloads

Author Biographies

Luciane Oliveira da Rosa, Universidade do Vale do Itajaí – Univali.

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Professora 

Valéria Silva Ferreira, Universidade do Vale do Itajaí – Univali.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC

Professora do Programa de Pós-graduação da Univali - itajaí

Coordenadora do Grupo de Pesquisa Contextos da Educação da Criança - GPCEC

References

APPLE, M. W. Aula Magna. Programa de Pós-Graduação da Univali, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/embed/m05uI_ORQcc. Acesso em: 25 jun. 2018.

ARENDT, H. A condição humana. Tradução Roberto Raposo. 13. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2016.

BARBOSA, M. C. S. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645-667, set./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/rde.v14i43.1870

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução Marcus Vinicius Mazzari. 2. ed. São Paulo: 34, 2009.

BRASIL. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Por uma política curricular para a educação básica: contribuição ao debate da base nacional comum a partir do direito à aprendizagem e ao desenvolvimento. Brasília: MEC/SEB/DCEI, jul. 2014. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2015/07/direitos-a-aprendizagem-_-versaoseb_03julho.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.

BRASIL. Ministério de Estado da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: primeira versão. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2017/04/BNCC-APRESENTACAO_final_06-10.pdf. Acesso em: 12 mar. 2018.

BRASIL. Ministério de Estado da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Proposta preliminar – segunda versão. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/referencias/segunda-versao-base-curricular/. Acesso em: 12 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.

BRASIL. Ministério de Estado da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base – Terceira Versão. Brasília: MEC, 2017b. Disponível em: http://movimentopelabase.org.br/biblioteca/. Acesso em: 12 mar. 2018.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. Revisão e adaptação Gisela Wajskop. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

BUJES, M. I. E. Educação de crianças, docência e processos de subjetivação. 2009. Disponível em: https://www.ufrgs.br/gein/wp-content/uploads/2016/10/Educa%C3%A7%C3%A3o-de-crian%C3%A7as-doc%C3%AAncia-e-processos-de-subjetiva%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.

CASTRO, C. M. de. A arte de caçar borboletas (Epílogo-homenagem). In: KOHAN, W. (org.). Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 223-232.

CORAZZA, S. M.; AQUINO, J. G. Dicionário das ideias feitas em educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Tradução Lia Gabriele Regius Reis. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. In: SILVA, T. T. da. (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.

FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica. Tradução Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2010.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

KOHAN, W. O. Infância, estrangeiridade e ignorância: (novos) ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, W. O. Filosofia e infância: pontos de encontro. In: KOHAN, W. O.; KENNEDY, D. (org.). Filosofia e infância: possibilidades de um encontro. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 59-74.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LARROSA, J. A construção pedagógica do domínio moral e do sujeito moral. In: SILVA, T. T. da. (org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 46-75.

MAINARDES, J.; FERREIRA, M. dos S.; TELLO, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 143-172.

ROSA, L. O. da. Continuidades e descontinuidades nas versões da BNCC para a Educação Infantil. 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2019.

SCHÉRER, R. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2022-10-14

How to Cite

OLIVEIRA DA ROSA, Luciane; SILVA FERREIRA, Valéria. The role of play in the BNCC versions: discourses constituting knowledge in the early childhood education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 62, p. e18508, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n62.18508. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18508. Acesso em: 3 jun. 2025.
Views
  • Abstract 617
  • PDF (Português (Brasil)) 818