Pedagogical training of professors and assessment of learning at university: contributions of action research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n55.18873

Keywords:

Learning assessment, Pedagogical training, University pedagogy, Action research, Pedagogical practice

Abstract

This paper aims to discuss pedagogical training at the university, mediated by action research, and its repercussions on the constitution of knowledge about evaluative practices of formative conception. The absence of pedagogical training to overcome the traditional empiricism that marks the teaching practice in higher education is problematized, especially in the dimension of learning assessment. Action research is advocated in the university teachers' training process, considering its methodological potential for problematizing and collective action, consciously and critically committed to improving pedagogical practice and student learning. Qualitative data from the action research developed with professors from the Universidade Tuiuti do Paraná and its reflexes in the learning evaluation practices are presented. This formative process reflected contributions to the professional development of teachers, to reflect and transform their evaluative practices, recognizing their formative and democratizing role, that is, it supported theoretical-methodological and investigative decisions on how to evaluate to qualify the teaching practice and the students' learning.

 

 

Downloads

Author Biography

Maria Iolanda Fontana, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

Doutora em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)
Professora Adjunta da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

References

BOLDARINE R. de F.; BARBOSA, R. L. L., ANNIBAL, S. F. Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014). Estudos de Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 67, p. 160-189, jan./abr. 2017.

CUNHA, M. I da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan.-abr. 2018.

CUNHA, M. I. da. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, 2016.

DIONNE, H. A pesquisa-ação para o desenvolvimento local. Brasília: Liber livro, 2007.

FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006.

FRANCO, M. A. do R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FRANCO, M. A. do R. S. Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do ensino superior? In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Goiânia-GO, 2013.

FONTANA, M. I.; MENDES, J. R.; PRESTES, I. C. P. Formação continuada dos professores da universidade: contribuições da pesquisa-ação para a inovação pedagógica. Revista Tuiuti: Ciência e Cultura, Curitiba, v. 56, n. 5, p. 27-47, 2018.

GARCIA, J. Avaliação e aprendizagem na educação superior. Estudos de Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 43, p. 201-213, maio/ago. 2009.

IMBERNÓN. F. Formação do docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

LUCKESI, C. C. Avaliação em educação: questões metodológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo, Lisboa, v. 8, p. 7-22, 2009.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

POLTRONIERI, H.; CALDERÓN, A. I. Avaliação da aprendizagem na educação superior: a produção científica da revista Estudos em Avaliação Educacional em questão. Avaliação, Campinas, v. 20, n. 2, p. 467-487, jul. 2020.

SILVA, N. L.; MENDES, O M. Avaliação formativa no ensino superior: avanços e contradições. Avaliação, Campinas; v. 22, n. 1, p. 271-297, mar. 2017.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, I. P. A.; D’AVILA, C. M. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.

VEIGA, I. P. A. A docência na Educação Superior e as didáticas especiais: campos em construção. Educação, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 455-464, set./dez. 2011.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2020-12-16

How to Cite

FONTANA, Maria Iolanda. Pedagogical training of professors and assessment of learning at university: contributions of action research. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 55, p. e18873, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n55.18873. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18873. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê 55 - Avaliação da Aprendizagem
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 574
  • PDF (Português (Brasil)) 554