Epistemology of the Homeland Earth for a new planetary citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.20270

Keywords:

planetary citizenship, epistemology, complex thinking, Homeland Earth.

Abstract

This article aims to reflect on the concept of Homeland Earth, from the eponymous book by Edgar Morin and Anne-Brigitte Kern, considering the epistemology of the complexity, which brings about a change in thinking – from linear to complex – for the reintegration of scientific culture and humanistic culture. This perspective points to a new worldview, a new ethical pact for civilization, founded not only on illustrated reason, but also on human sensibility and emotional intelligence that are expressed through care, solidarity, understanding, and ecological and social responsibility. Through the methodology of bibliographic research, we also link up the Homeland Earth work with the recommendations of the Earth Charter through sustainable development, which leads us to the creation of a new planetary citizenship. We consider the following guiding questions: What are the theoretical foundations present in this work that can be considered as the underlying bases for a pedagogical theory capable of enlightening education and moving it towards this new cosmovision? How can the epistemology present in Homeland Earth inspire or guide pedagogical action towards a reform of thinking and educational institutions? We conclude by recognizing that the cognitive operators of complex thinking are mechanisms that generate this epistemology and that transdisciplinary pedagogical practices are fundamental for a better understanding of reality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cândida Moraes, Universidade Metodista de São Paulo – UMESP

Doutora em Educação e Currículo, pela PUC/SP.
Pesquisadora permanente do GEPEC – Grupo de Estudos e Pesquisa em Complexidade/CNPq da Universidade Metodista de São Paulo – UMESP

Izabel Petraglia, Universidade Metodista de São Paulo

Doutora em Educação pela USP
Pós-doutorado pelo Centre Edgar Morin, da EHESS/CNRS, Paris.
Professora titular do PPGE da Universidade Metodista de São Paulo. Líder do GEPEC/CNPq

References

BRASIL. A Carta da Terra em Ação. Disponível em:http://www.cartadaterrabrasil.com.br/prt/texto-da-carta-da-terra.html.Acesso em: 22 abr. 2021a.

BRASIL Plataforma Agenda2030.Disponível em: http://www.agenda2030.com.br/.Acesso em: 24 abr. 2021b.

BUNGE, M. Epistemologia: curso de atualização. Tradução de Claudio Navarro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1980.

BUNGE, M. Epistemologia.Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 1977.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos.15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MORIN, E. A aventura de O Método e Para uma racionalidade aberta. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. O método 2: a vida da vida. Tradução de Marina Lobo. 4.ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, E. O método 6: ética. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, E.; KERN, A. B. Terra-Pátria. Tradução de Armando Pereira da Silva. 2. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

MORIN, E. Terra-Pátria. Tradução de Paulo Neves da Silva. 6. ed. Porto Alegre: Sulina,2011.

MORIN, E.; LE MOIGNE, J-L. A inteligência da complexidade. Tradução de Nurimar Maria Falci. São Paulo: Peirópolis, 2000.

VON GLASERSFELD, E. Introdução ao construtivismo radical. In: WATZLAWICK, P. (org.). A Realidade Inventada. Campinas: Editorial Psy, 1994. p. 24-45.

Published

2021-07-01

How to Cite

MORAES, Maria Cândida; PETRAGLIA, Izabel. Epistemology of the Homeland Earth for a new planetary citizenship. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e20270, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.20270. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/20270. Acesso em: 13 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê 57 - 100 Anos de Edgar Morin
Views
  • Abstract 842
  • PDF (Português (Brasil)) 623