Dialectical-historical materialism and the reality transformation
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n61.20986Keywords:
contradictions, dialectical, method.Abstract
The object of this article is dialectical-historical materialism. The research problem is to analyzed the possibility this method reality transform. The aimed is discuss dialectics as a social method, which seeks the reality transformation. The research is bibliographic and was carried out based on the ideas of theorists, who reflected on the historical aspects of dialectics materialism. The basic concepts of this method, substantiated the research. The historical contexts were investigated, the art of dialogue, the contradictions, the ideas at human mind interior. In Platonism the theology condemned dialectics. In the Modern age the dialectics went considered useless. In Renaissance the democratic organization, would develop full man. Were analyzed, too, the dialectics, the conception of man, of society and of production relations. The praxis was defined as truth about at reality, it is express in the actions of men, that transform and produce history itself. The theory and practice become inseparable. The totality, the movement, the quality and the struggle of opposites, are built dialectical concepts in social relations. The categories of the dialectics are unfinished and were developed in modern science. The researcher's fidelity conduct the research to attain the object structure. The dialectical method raises research that envisions the reality transformation, through real and conscious changes.
Downloads
References
ALMEIDA, Guenther Carlos Feitosa de. A formação do trabalhador em cursos a distância: um estudo sobre a rede E-TEC. 247 f. –Tese de Doutorado – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018.
ALVES, Álvaro Marcel. O método materialista histórico dialético: alguns apontamentos sobre a subjetividade. São Paulo: Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 1, 2010, p. 1-13.
BORBA, Siomara. A pesquisa em educação: do abstrato para o concreto de pensamento. Florianópolis: V Encontro Brasileiro de Educação e Marxismo: Marxismo, educação e emancipação humana, 2011, p. 1-18.
BORBA, Siomara; PORTUGAL, Adriana Doyle; SILVA, Sérgio Rafael Barbosa da. Pesquisa em educação: a construção teórica do objeto. Rio de Janeiro: Ciências & Cognição, v. 13, n. 1, 2008, p. 12-20.
CARNEIRO, Maria Esperança Fernandes; MESQUITA, Maria Cristina das Graças Dutra; AFONSO, Lúcia Helena Rincon. Os pressupostos da teoria social de Marx na perspectiva da pesquisa acadêmica. In: PAIVA, Wilson Alves de (Org.). Reflexões sobre o método. Curitiba: CVR, 2017, p. 55-76.
CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1995.
CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa-Omega, 1982.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
EDUCALINGO Dicionário. Disponível em: https://educalingo.com/pt/dic-pt/platonismo. Acesso em: 24 mar. 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000, p. 69-90.
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez: Autores associados, 1983.
GALLI, Glória Edini. Diferença entre sincronia e diacronia. Disponível em: http://www.lpeu.com.br/q/929da. Acesso em: 25 dez. 2019.
GAMBOA, Silvio Ancízar Sanchez. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000, p.91-115.
GOHN, Maria da Glória Marcondes. A pesquisa na produção do conhecimento: questões metodológicas. São Paulo: ECCOS revista científica, v. 7, n. 2, 2005, p. 253-274.
IBER, Christian. Logos, physis e dialética em Heráclito de Éfeso. Porto Alegre: Philia & Filia, v. 4, n. 1, 2013, p. 72-89.
KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Coleção Primeiros Passos, 2008.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
MARTINS, Joel. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000, p. 47-58.
MARX, Karl. O capital: Resumo literal condensação dos livros 1, 2, 3. (Org.) BICALHO, Luiz Carvalho. Marília: Novos Rumos, 1983.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Curitiba: Diálogo Educacional, v. 9, n. 26, 2009, p. 13-27.
SILVA, José Geraldo da; CARNEIRO, Maria Esperança Fernandes. O objeto de pesquisa e a sua fundamentação teórico-metodológica. In: ZANATTA, Beatriz Aparecida; BALDINO, José Maria; CARNEIRO, Maria Esperança Fernandes (Org.). Temas de educação V: olhares de resistência e esperança. Goiânia: Espaço acadêmico, 2019, p. 131-152.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánches. Filosofia da práxis. Tradução? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1759
- PDF (Português (Brasil)) 1551