Dialectical-historical materialism and the reality transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.20986

Keywords:

contradictions, dialectical, method.

Abstract

The object of this article is dialectical-historical materialism.  The research problem is to analyzed the possibility this method reality transform. The aimed is discuss dialectics as a social method, which seeks the reality transformation. The research is bibliographic and was carried out based on the ideas of theorists, who reflected on the historical aspects of dialectics materialism. The basic concepts of this method, substantiated the research.  The historical contexts were investigated, the art of dialogue, the contradictions, the ideas at human mind interior. In Platonism the theology condemned dialectics. In the Modern age the dialectics went considered useless. In Renaissance the democratic organization, would develop full man. Were analyzed, too, the dialectics, the conception of man, of society and of production relations. The praxis was defined as truth about at reality, it is express in the actions of men, that transform and produce history itself. The theory and practice become inseparable. The totality, the movement, the quality and the struggle of opposites, are built dialectical concepts in social relations. The categories of the dialectics are unfinished and were developed in modern science. The researcher's fidelity conduct the research to attain the object structure. The dialectical method raises research that envisions the reality transformation, through real and conscious changes.

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Author Biographies

Édio Luís Bressan, Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC Goiás.

Licenciado em Pedagogia, UNIVAR-MT.

Licenciado em História, UNIVAR- MT.

Licenciado em Língua Inglesa (Curso Livre) LEVEL-UP-MT.

Pós-graduado em Educação Interdisciplinar, IMP-MT.

Pós-graduado em Docência no Ensino Suerior, IMP-MT.

Pós-graduado em Gestão Escolar MBA, USP-SP.

Mestrando em Educação- PUC- Goiás.

Iria Brzezinski, Universidade de São Paulo – USP.

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Paraná e graduação em Pedagogia-Orientação Educacional pela mesma Universidade. Mestrado em Planejamento Educacional pela Universidade de Brasília e doutorado em Administração Educacional e Economia da Educação pela Universidade de São Paulo. Estágio Pós-Doutoral. Professora titular da PUC Goiás. Vice-Reitora de Pós-Graduação e Pesquisa da UCG (1988-1990). Fundadora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC Goiás (1997-2001 e 2008-2010). Avaliadora Institucional da Universidade Estadual de Goiás (2002-2011). Membro do Fórum Nacional Popular de Educação (FNPE). Membro do Comitê Científico do GT-Formação de Professores da Anped e Vice-Coordenadora do Comitê Científico da 38ª RA Anped 2017. Membro Titular do Fórum Estadual de Goiás. Membro Titular do Fórum Permanente de Apoio à Formação Docente do Estado de Goiás. Membro titular da Comissão de Avaliação do Plano Estadual de Goiás. Membro do Corpo Editorial e Consultora ad hoc de diversas revistas/periódicos científicos nacionais e estrangeiros. Membro titular do Conselho de Acompanhamento e Controle Social do FUNDEB/Estado de Goiás. Cientista visitante na Universidade de Aveiro. Consultora Integrante da Comissão Assessora de Avaliação da Área de Pedagogia do ENADE (2008-2014).

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Published

2022-06-30

How to Cite

BRESSAN, Édio Luís; BRZEZINSKI, Iria. Dialectical-historical materialism and the reality transformation. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e20986, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.20986. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/20986. Acesso em: 3 jun. 2025.
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