The return to in-person classes and the feelings experienced by academics during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n62.21441Keywords:
social isolation, risk group, vaccination, mental illness, undergraduate students.Abstract
Considering the global pandemic caused by Covid-19, the world has been affected in various social and educational spheres, changing the formats of classroom classes for online teaching. With that, the return to in-person classes is being studied through the advance of vaccination. In this sense, this work aimed to describe the students' perceptions and feelings most experienced by them through eleven structured questions. A form was created using the Google forms application and made available through WhatsApp to a population sample of 152 students from two institutions, one public and the other private, in the city of Altamira-Pará-Brasil. The results characterized the occurrence of feelings such as worry, anxiety, fear, stress, and sadness. Furthermore, it was observed that the pandemic affected the emotional aspect of the participants.
Downloads
References
ALMEIDA, T. F. A pandemia de Covid-19: reflexos na garantia do direito à educação. Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n. 5, p. 881-894, dezembro, 2020.
BARATA, R. C. B. Epidemias. Caderno Saúde Pública, v. 3, n. 1, p. 9-15. 1987. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1987000100002. Acesso em: 27 ago. 2021.
BARROSO, C. L. M.; MELLO, G. N. O acesso da mulher ao ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 15, p. 47-77. 1975.
BRASIL. Lei 13979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Fonte: DOU. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.979-de-6-de-fevereiro-de-2020-242078735. 2020a. Acesso em: 30 ago 2021.
BRASIL. Parecer CNE/CP 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: CNE, 2020b.
BRASIL. Ministério da Saúde. Protocolo de manejo clínico da Covid-19 na atenção especializada. Fonte: Ministério da Saúde. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/05/1096764/protocolo-de-manejo-cl-nico-para-o-covid-19.pdf. 2020c. Acesso em: 02 set. 2021.
BROOKS, S. K.; WEBSTER, R. K.; SMITH, L. E.; WOODLAND, L.; WESSELY, S.; GREENBERG, N.; CABRERA, S. F. D.; CLAVEL, L. L. M.; ROMÁN, M. A. H. Covid-19. Visión del Anestesiólogo. Rev. Cuban Cardiol. v. 26, n. 1, p. 1-5. 2020.
CARVALHEIRO, J. R. Os coletivos da Covid-19. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 7-24. ISSN 1806-9592. 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.002. Acesso em: 07 set. 2021.
CENTRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM EMERGÊNCIAS E DESASTRES EM SAÚDE. FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (CEPEDES/FIOCRUZ). Saúde mental e Atenção Psicossocial na Pandemia Covid-19: Recomendações gerais. Brasília. 2020.
DALGALARONDO, P. A afetividade e suas alterações. In: Psicologia e Semiologia dos Transtornos Mentais. 3. ed. Porto Alegre: Artmed. 165 p. 2020.
DIAS, N. G.; VOGADO, G. E. R.; BARRETO, L. D. W.; JUNIOR, S. L.W.; BARBOSA, S. E.; RODRIGUES, E. A. Retorno às aulas presenciais no sistema educacional do estado do Pará Brasil: Obstáculos e desafios durante a epidemia de Covid-19 (Sars-Cov-2). Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 6, p. 37906-37924. ISSN 2525-8761. 2020.
DOMINGUES, C. M. A. S. Desafios para a realização da campanha de vacinação contra a Covid-19 no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 37, n. 1. ISSN 1678-4464. doi: 10.1590/0102-311X00344620. Acesso em 18 ago 2021. 2021.
FARIAS, H. S. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Espaço e Economia, n. 17. 2020. Disponível em: journals.openedition.org/espacoeconomia/11357. Acesso em 12 set. 2021.
FERREIRA, L. M. B. M. et al. Perfil epidemiológico da comunidade acadêmica do IFRN em relação à Covid-19 e análise dos fatores de risco para o retorno presencial às aulas. Holos, [S.l.], v. 5, p. 1-19, 2020. ISSN 1807-1600. Disponível em: <https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11247>. Acesso em: 22 out. 2021.
GARCIA, L. R.; MENEZES, L. M. S.; JESUS, A. B.; SOUZA, I. M.; CORRÊA, K. L. D.; MARQUES, L. R.; ALVES, E. A. C.; PIMENTEL C. P. A importância da vacinação no combate ao sarampo. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 6, p. 1684-1685. 2020.
GUIMARÃES, R. O Instituto Butantan e a Vacina Brasileira Anti Covid. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 7, p. 2829-2832. 2021. ISSN 1678-4561. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021267.07892021. Acesso em: 15 out. 2021.
INEP. Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 29 out 2021. 2020.
INSTITUTO SEMESP (Brasil) (org.). Mapa do Ensino Superior no Brasil. 10. ed. São Paulo: Instituto Semesp, 192 p., 2020. Disponível em https://www.semesp.org.br/mapa-do-ensino-superior/edicao-10/download/. Acesso em: 02 nov. 2021.
JOHNSON, N. F.; VELÁSQUEZ, N.; RESTREPO, N. J.; LEAHY, R.; GABRIEL, N.; EL OUD, S.; ZHENG, M.; MANRIQUE, P.; WUCHTY, S.; LUPU, Y. The online competition between pro- and anti-vaccination views. Nature, v. 582, n. 7811. p. 230- 233. 2020.
NASCIMENTO, E. F.; MONTE, L. M. I.; NASCIMENTO, M. A. C.; MATEUS, A. S.; JÚNIOR, P. T. X. S.; SIQUEIRA, F. I. M. R. Juventude universitária e o isolamento social na pandemia COVID-19: Emprego, Sociabilidade e Família. Research, Society and Development, v. 9, n. 12. 2020.
OLIVEIRA, A. B. Educação em tempos de pandemia: o uso da tecnologia como recurso educacional. Pedagogia em ação, v. 13, n. 1, p. 279-287. 2020.
OPAS. ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE. OMS afirma que Covid agora é caracterizada como pandemia. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/11-3-2020-who-characterizes-covid-19-pandemic. Acesso em: 07 nov 2021.
ORNELL, F.; SCHUCH, J. B.; SORDI, A. O.; Kessler, F. H. P. “Pandemic fear” and Covid-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 42, n. 3, p. 232-235. 2020. ISSN 1809-452X. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-4446-2020-0008. Acesso em: 12 nov. 2021.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Disponível em: https://www.R-project.org/. 2020.
RUBIN, G. J. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: a rapid review of the evidence. The Lancet, v. 395, n. 10227, p. 912-920, March, 2020.
SCHUCHMANN, A. Z.; SCHNORRENBERGER, B. L.; CHIQUETTI, M. E.; GAIKI, R. S.; RAIMANN, B. W.; MAEYAMA, M. A. Isolamento social vertical X Isolamento social horizontal: os dilemas sanitários e sociais no enfrentamento da pandemia de Covid-19, Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 3556-3576. 2020.
SESMA. Prefeitura Municipal de Altamira. Oficio nº 1849/2021/Imunização. 2021.
SOUZA, P. B. M.; COSTA, R. P.; MESSIAS, A. C. C. Percepção de Discentes de Graduação Sobre o Ensino Remoto Emergencial Durante a Pandemia de Covid-19. In:
SOUSA, R; ZENHA, L.; SOUZA, P. B. M. (Org.). Ensino Remoto na Pandemia do Coronavírus. Curitiba: Editora CRV. 218 p., 2020. https://doi.org/10.24824/978652510861.2.
UNESCO. Covid-19 impact on education. Disponível em https://en.unesco.org/Covid19/educationresponse. Acesso em: 12 ago 2021. 2020.
VENTURINI, A. C. A presença das mulheres nas universidades brasileiras: um panorama de desigualdade. Seminário Internacional Fazendo Gênero, v. 11. Florianópolis. ISSN 2179-510X. 2017.
WHO. World Health Organization. Coronavirus disease 2019 (Covid-19). Disponível em https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200225-sitrep-36-Covid-19.pdf?sfvrsn=2791b4e0_2. Acesso em: 18 set 2021. 2020.
ZOU, L. et al. SARS-CoV-2 viral load in upper respiratory specimens of infected patients. New England Journal of Medicine, v. 382, n. 12, p. 1177-1179, https://doi.org/10.1056/NEJMc2001737. Acesso em: 29 set 2021. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 514
- PDF 437