Digital games and attention: a study with basic education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n62.21693

Keywords:

cognitive processes, multimedia, parental role, technology.

Abstract

This work aims to characterize the children’s behavior related to interaction with digital games, including parental mediations and verification of the influence of access time on attention performance. The ex-post-fact research had a quantitative approach based on applying a questionnaire and psychological tests involving 91 students with an average age of 11.6 years. The results revealed that 96.8% of the participants play digital games and that 47.3% play for 1 to 2 hours. Regarding parental mediation, 74.16% of parents control access time. The analysis of the relationship between the time range and the performance of the types of attention revealed that children who play 1 to 2 hours a day have better attention-focused performance, and those who play between 2 and 6 hours show better-divided attention performance, but without revealing a statistically significant difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Karine Ramos, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Psicóloga, Pedagoga e Doutora em Educação. Professora Associada no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do Grupo de Pesquisa Edumídia.

Bruna Santana Anastácio, Prefeitura Municipal de São José – PMSJ

Graduação em Educação Física – Licenciatura e em pedagogia (FAEL). Mestre e Doutora em Educação (UFSC). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de São José.

Camila Meurer Jacob, Fundação Catarinense de Educação Especial – FCEE.


Graduação em Pedagogia (UDESC), Pós-graduada em Educação Especial Inclusiva, Mestre em Educação (UFSC) e pedagoga da Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE).

Guilherme Gomes Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Graduando no curso de Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina. Foi bolsista PIBIC no Laboratório de Pesquisa e Extensão em Jogos Cognitivos - LabLudens/UFSC e no Laboratório de Neuropsicologia Cognitiva e Escolar – LANCE.

References

ADACHI, Paul J. C; WILLOUGHBY, Teena. Do video games promote positive youth development?. Journal of Adolescent Research, v. 28, n. 2, p. 155-165, 2013.

BESTER, Garfield; BRAND, L. The effect of technology on learner attention and achievement in the classroom. South African Journal of Education, v. 33, n. 2, 2013.

BOOT, W. R.; KRAMER, A. F.; SIMONS, D. J.; FABIANI, M.; GRATTON, G. The effects of video game playing on attention, memory, and executive control. Acta Psychologica, v. 129, n. 3, , p. 387–398, 2008.

BRITO, Rita. Estilo parental e mediação do uso de tecnologias por crianças até 6 anos. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, v. 8, n. 2, p. 21-46, 2018.

CASTEL, Alan D.; PRATT, Jay; DRUMMOND, Emily. The effects of action video game experience on the time course of inhibition of return and the efficiency of visual search. Acta psychologica, v. 119, n. 2, p. 217-230, 2005.

COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research methods in education. New York: Routledge, 2018.

DIAMOND, Adele; LEE, Kathleen. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, v. 333, n. 6045, p. 959-964, 2011.

FRANCISCO, Deise Juliana; SILVA, Adriana Paula Lourenço da. Criança e apropriação tecnológica: um estudo de caso mediado pelo uso do computador e do tablet. HOLOS, v. 6, p. 277-296, 2015.

GENTILE, Douglas. Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: A national study. Psychological science, v. 20, n. 5, p. 594-602, 2009.

GREEN, C. Shawn; BAVELIER, Daphne. Action video game modifies visual selective attention. Nature, v. 423, n. 6939, p. 534-537, 2003.

GREEN, C. Shawn; BAVELIER, Daphne. Effect of action video games on the spatial distribution of visuospatial attention. Journal of experimental psychology: Human perception and performance, v. 32, n. 6, p. 1465, 2006.

JACOB, Camila M. Formação de professores a distância para o uso das mídias digitais e Tecnologia Assistiva. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

LEÓN, Camila Barbosa Riccardi et al. Funções executivas e desempenho escolar em crianças de 6 a 9 anos de idade. Revista Psicopedagogia, v. 30, n. 92, p. 113-120, 2013.

MCGONIGAL, Jane. A realidade em jogo: por que os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Best Seller, 2012.

MULLER, Julian Costa; FANTIN, Monica. Crianças, múltiplas linguagens e tecnologias móveis na educação infantil. Simpósio Luso-brasileiro em estudos da criança: desafios éticos e metodológicos, 2014.

PEIXOTO, J.; SANTOS, J. C. Mediação. In: MILL, Daniel et al. (Ed.). MILL, Daniel. Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 422-429.

RAMOS, Daniela K.; ROCHA, Natália L. Avaliação do uso de jogos eletrônicos para o aprimoramento das funções executivas no contexto escolar. Revista psicopedagogia, v. 33, n. 101, p. 133-143, 2016.

RAMOS, Daniela. K.; NOVAES, Alexandra M. C.; MARTINS, Maria E. de O.; BIANCHI, Maria L. Jogos Digitais na Sala de Aula e o Exercício das Funções Executivas. Revista Tecnologias na Educação, v. 18, 2017.

RAMOS, Daniela K.; MELO, Hiago M. de. Jogos digitais e desenvolvimento cognitivo: um estudo com crianças do Ensino Fundamental. Neuropsicologia Latinoamericana, v. 8, n. 3, 2016.

RAMOS, Daniela Karine; ROCHA, Aline. Os jogos digitais e o exercício das habilidades cognitivas na resolução de problemas. Revista educação e cultura contemporânea, v. 16, n. 43, p. 357-374, 2019.

RIVERO, Thiago Strahler; QUERINO, Emanuel Henrique Gonçalves; STARLING-ALVES, Isabella. Videogame: seu impacto na atenção, percepção e funções executivas. Neuropsicologia Latinoamericana, v. 4, n. 3, 2012.

RUEDA, Fabian J. M. Bateria psicológica para avaliação da atenção (BPA). São Paulo: Vetor, 2013.

RUEDA, Fabian J. M.; MONTEIRO, Rebecca de Magalhães. Bateria Psicológica para Avaliação da Atenção (BPA): desempenho de diferentes faixas etárias. Psico-USF, v. 18, p. 99-108, 2013.

SCHUYTEMA, Paul. Design de games: uma abordagem prática. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

TUCKMAN, Bruce W. Manual de Investigação em Educação: Metodologia para conceber e realizar o processo de investigação científica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian., 2012.

VILARINHO, Lucia R. G. Reflexões sobre o preparo do professor da educação infantil para dialogar com a criança midiática. Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, v. 10, n. 25, p. 94-210, 2015.

WESCHSLER, David. Escala de Weschsler de Inteligência para crianças: WISC-IV: manual de instruções para aplicação e avaliação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.

Published

2022-10-14

How to Cite

RAMOS, Daniela Karine; SANTANA ANASTÁCIO, Bruna; MEURER JACOB, Camila; GOMES SILVA, Guilherme. Digital games and attention: a study with basic education students. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 62, p. e21693, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n62.21693. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21693. Acesso em: 26 sep. 2024.