Cultural racism teaching afro-brazilian religiosities by pentecostal teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n60.21720

Keywords:

afro-brazilian, culture, Law n.º 10.639/2003, pentecostalismo, religiosity.

Abstract

This article, derived from an empirical research within Basic Education schools in Brazil, aims to reveal the tensions lived by Pentecostal teachers in teaching African History and Culture, determined by Law n.º 10.639/2002), because of their religion convictions. The quantitative-qualitative methodology included Lucien Goldmann’s and Paulo Freire’s theorical categories, and the procedures developed, beyond bibliographical research (primary and secondary), included survey and semi- structured interviews about culture and learning possible tensions in the teaching of Afro-Brazilian religiosity. The research identified prejudices in the teaching-learning process of Afro-Brazilian Culture, specially about the aspects of African-Brazilian religiosity, because the impositions of Pentecostal morality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUALUSA, José Eduardo. A rainha Ginga. Porto Alegre: Foz, 2015.

BETHENCOURT, Francisco. Racismos: das cruzadas ao século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

BOFF, Leonardo. Fundamentalismo: a globalização e o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.

BRASIL/MEC/INEP. Censo escolar 2021, disponível em https://www.gov.br/inep/pt- br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-resultados-finais-do-censo-escolar-2021, consultado em 21 de fevereiro de 2022.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1996.

COUTO, Mia. Mulheres de cinzas. São Paulo: Companhia das Letras, 2015 (v. 1 da trilogia “Nas areias do imperador”).

COUTO, Mia. Sombras da água. São Paulo: Companhia das Letras, 2016 (v. 2 da trilogia “Nas areias do imperador”).

COUTO, Mia. O bebedor de horizontes. São Paulo: Companhia das Letras, 2018 (v. 3 da trilogia “Nas areias do imperador”).

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Tradução Viviane Ribeiro Bauru: EDUSC, 1999.

UFJF/DEPARTAMENTO DE HISTÓRIA. Horário Linear 2. 2021.

https://www.ufjf.br/historia/2021/09/15/horario-linear-2o2021/, Consultado em 20 de fevereiro de 2022.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. 2. ed., tradução Sandra Castello Branco São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes: o legado da raça branca. 5. ed. São Paulo: Globo, 2008, v. 1.

FREIRE, Paulo Reglus Neves. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2001 (Organização, contextualização e notas de José Eustáquio Romão).

FREIRE, Paulo. Cartas a Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 3. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Learning to question: a pedagogy of liberation. Genève: World Council of Churches Publication, 1989.

GOMES, Nilma Lino (Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639/2003. Brasília: MEC; Unesco, 2012.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. in: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Org.).

Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Sistema SIDRA.

https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/3175, consultado em 10 jan. 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2015. Brasília: Inep. http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse, consultado em 18 jul. 2016.

KHOSA, Ungulani Ba Ka. Gungunhana: Ualapi e as mulheres do imperador. São Paulo: Kapulana, 2018.

LENIN, Vladimir I. Esquerdismo: doença infantil do comunismo. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

LÖWY, Michael. Goldmann e o Estruturalismo Genético. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 125, p. 24-40, abr. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/0101-6628.054, consultado em 17 out. 2016.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução Solange Ribeiro de Oliveira, Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MONTES, Maria Lúcia. As figuras do sagrado: entre o público e o privado na religiosidade brasileira. São Paulo: Claro Enigma, 2012.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

MUNANGA, Kabengele; Gomes, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006 (Coleção para Entender).

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.

RIBEIRO, Darcy. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

RISÉRIO, Antônio. (2012). A utopia brasileira e os movimentos negros. São Paulo: Ed. 34, 2012.

ROMÃO, José Eustáquio. A Civilização do oprimido. Campus Social - Revista Lusófona de Ciências Sociais, [S.l.], n. 1, p. 31-47, jun. 2009. http://revistas.ulusofona.pt/index.php/campussocial/article/view/177, consultado em 07 fev. de 2009.

ROMÃO, José Eustáquio. Dialética da diferença: o Projeto da Escola Cidadã frente ao Projeto Pedagógico Neoliberal. São Paulo: Cortez, 2000.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3 (63), p. 489-506, set./dez. http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745, consultado em 05 jan. de 2018.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. Tradução José Marcos Mariani de Macedo, São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2022-03-29

How to Cite

ROMÃO, José Eustáquio; SILVA E SILVA, José Walter. Cultural racism teaching afro-brazilian religiosities by pentecostal teachers. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 60, p. e21720, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n60.21720. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21720. Acesso em: 27 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê 60 - Relações Étnico-Raciais na Educação

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>