What is the place of ethnic-racial issues in the national common curricular base?
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n60.21730Keywords:
curriculum, ethnic-racial issues, national common curricular base.Abstract
Since the 1990s the curriculum gains centrality in Brazil due the neoliberal policies implemented in line with large-scale exams, and when it was used as the representation of the quality of one’s education. In 2017, the latest version of the National Common Curricular Base (BNCC) for early childhood education and elementary education was published, constituting itself as a national curriculum. This new curriculum was dealing with narratives of educational equality and conservative representations and private interests, which gained voice in 2016 with the political-legal coup, supported by the media, and the rise of Bolsonarism. However, the imposition of a common curriculum conflicts with ethnic and racial diversity, even with the Law No. 10,639 / 2003 and Legal Opinion No. 03/200. In this sense, this paper intends to carry out a theoretical reflection from studies on the BNCC, pointing out some problematical elements about the place that ethnic-racial issues occupy in this national curriculum.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera. A formação das novas gerações como campo para os negócios?. In: Aguiar, Márcia Ângela da S.; Dourado, Luiz Fernandes (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018, p.49-54.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras. V.1, n. 2, p. 99-116, dez. 2001. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf. Acesso em 30 de março de 2019.
BRASIL. Lei nº 10.639. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" de 9 de janeiro de 2003.
BRASIL. Parecer nº 03/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. MEC/CNE/CEB.
CANEN, Ana. Sentidos e dilemas do multiculturalismo: desafios curriculares para o novo milênio. In: LOPES, Alice C. MACEDO, Elisabeth (Org.). Currículo: debates contemporâneos. SP: Cortez, 2002.
CÁSSIO, Fernando; CATELLI Jr, Roberto (orgs.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019.
CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZANARDI, Adriano Costa. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA, Antônio Flávio, CANDAU, Vera Maria (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MCLAREN, Peter. Terror branco e agência: de oposição por um multiculturalismo crítico. In: MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
MOREIRA, Antônio Flávio, SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2005.
NUNES, Cicera; CUNHA Jr; Henrique Antunes. Os processos históricos para a aprovação da lei nº 10.639/03 que trata da história e cultura africana e afrodescedente nos currículos escolares. Mimeo, 2010.
SANTOS, Karla de Oliveira. A Prova Brasil e a participação da criança cidadã em uma escola pública de São Miguel dos Campos/AL.Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Alagoas, Centro de Educação, Maceió, 2018.
SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Convite ao questionamento e à resistência ao abismo lançado pela Base Nacional Comum Curricular – BNCC?.In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza (Org.), Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta [recurso eletrônico].Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019, p.15-38.
SILVA, Tomaz Tadeu da Silva, et al. Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, Ed. Vozes, 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Identidades terminais: As transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis, Ed. Vozes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1217
- PDF (Português (Brasil)) 1167