Self-training in higher education: the experience of the pedagogy course in the high Sertão of Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n62.21794

Keywords:

teacher self-training, teacher training, denial of knowledge, psychism.

Abstract

The purpose of this text is to foster in the academic field the debate about teachers' self-training. We have a double objective: first, to elucidate the historical reasons why this theme is almost non-existent in the Brazilian teaching culture. To do so, we will take a retrospective look at the development of the Brazilian people's schooling process, because it was these experiences that historically produced the psychism that is manifested in today's teaching culture; second, to present self-training as a fundamental dimension of teacher training. Structured on the basis of bibliographic and empirical data, the study presents itself as a contextualized approach to the theme. We used the productions registered in the Capes Theses and Dissertations Catalog to identify the existence or absence of research on self-training, as well as data from the consolidated experience of elaboration of Projects for Teachers' Self-Training in Higher Education, precisely in a Pedagogy course in the Alto “Sertão” of Paraíba. The examination of the identified academic productions showed a tiny volume of research on self-training (0.20%), revealing that this dimension of teacher training is being neglected in academic practices and curricula. It is urgent, therefore, to broaden the debate around the subject in order to favor the renewal of pedagogical thinking, the construction of a new mentality of valuing knowledge as a device capable of boosting human development in its multiple dimensions: biological, social, cognitive, affective, spiritual, and cultural.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Gerlaine Belchior Amaral, Universidade Federal de Campina – UFCG

[1]Doutora em Educação Brasileira (UFC). Estágio Pós-Doutoral em Formação e Desenvolvimento Profissional Docente (UECE). Professora do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/CNPq). Pedagoga. Psicanalista Clínica.

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará– UECE

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com estágio pós-doutoral pela UNB. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da UECE. Coordenou o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID na UECE (2010 a 02/2014). Vice-presidente Nordeste da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd (2015-2017). Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS).

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

ALMEIDA, M. C. X. Educação como aprendizagem da vida. Educar em Revista, Curitiba, n. 32, p. 43-55, 2008. Disponível em:https://www.scielo.br/j/er/a/97H53pCZzXJ4bg8Y9r9nZpN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 abr. 2019.

ANANIAS, M.; SANTOS, L. R. B. M. M. “Quando o homem sabe ler, escrever e contar, póde, por sua própria individualidade, desenvolver-se e esclarecer-se”: a escolarização de crianças pobres na província da Parahyba do Norte (1855-1866). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, p. 66-80, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/453/1082. Acesso em: 9 ago. 2019.

ARROYO, M. Educação básica de jovens e adultos, escola plural. Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Educação, 1996.

ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendentes. Petrópolis: Vozes, 1998.

BARBOSA, J. P. S.; PACHECO, W. R. S.; AMARAL, M. G. B. Autoformação: uma prática de aperfeiçoamento da formação docente. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE JOVENS INVESTIGADORES EDIÇÃO BRASIL, 3., 2017, Fortaleza. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2017. p.1-8.

BRASIL. Constituição de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 5 out. 1988.

BRASIL. Mapa do analfabetismo no Brasil. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2003.

FARIAS, I. M. S.et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4.ed. Brasília, DF: Liber, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FREUD, S. O ego e o id. In: FREUD, S. O ego e o id e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1976. p.11-83.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Tradução: José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2002.

LENT, R. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais da neurociência. São Paulo: Atheneu, 2001.

LUKÁCS, G. Ontologia do ser social: os princípios ontológicos fundamentais de Marx. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Ciências Humanas, 1979.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, E. (org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; FARIAS, I. M. S.; SALES, J. Á. M. Abordagens quantitativas e qualitativas na pesquisa em Educação: velhas e novas mediações e compreensões. In: FARIAS, I. M. S.; NUNES, J. B. C.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. (org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: UECE, 2010. p.53-66.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.166, p.1106-1133, 2017.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote,1992.

PINEAU, G. Autoformação no decurso da vida. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação: Natal: UFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 53-78.

RAMOS, M. Vida Maria. [Filme]. Produção de Márcio Ramos, direção de Márcio. Ramos. Brasil, 2006. 8,35 min. color.

RODRIGUES, M. Cultura é tudo aquilo que resulta da criação humana. 2020. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/100327486/Cultura-e-tudo-aquilo-que-resulta-da-criacao-humana. Acesso em: 25 fev. 2020.

SANTOS, B. S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, S. S. C.; HAMMERSCHMIDT, K. S. A.A complexidade e a religação de saberes interdisciplinares: contribuição do pensamento de Edgar Morin. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 65, n. 4, p. 561-565, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672012000400002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/rpstzdrwwxpcpqshhvmyj9c/?lang=pt. Acesso em: 6 out. 2022.

SILVA, T. T. Identidades terminais: transformações na pedagogia da política e política da pedagogia. Petrópolis: Vozes, 1996.

SMITH, A. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Abril Cultural, 1982. v. 1-2.

VASCONCELOS, C. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 22. ed. São Paulo: Libertad, 2012.

VAILLANT, D.; GARCIA, M. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.

VIEIRA, S. L.; FARIAS, I. M. S. História da Educação no Ceará: sobre promessas, fatos e feitos. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2002.

VIEIRA, S. L.; FARIAS, I. M. S. Política educacional no Brasil: introdução histórica. 3.ed. Brasília, DF: Liber, 2011.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2022-10-14

How to Cite

BELCHIOR AMARAL, Maria Gerlaine; SABINO DE FARIAS, Isabel Maria. Self-training in higher education: the experience of the pedagogy course in the high Sertão of Paraíba. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 62, p. e21794, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n62.21794. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21794. Acesso em: 13 nov. 2024.