Educating and humanizing city: reduction of inequalities and vulnerabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.21891

Keywords:

citizenship, right to the city, person with disability, reduction of inequalities, vulnerabilities.

Abstract

This article studies and analyzes, through an interdisciplinary approach, the educating and humanizing city capable of promoting the reduction of inequalities and vulnerabilities. One of the premises for this thematic discussion is the current concept of citizenship in democracies, that is, the citizen is not only holder of fundamental rights, but also responsible for fulfilling duties. Citizenship, in this way, reappears as a place of responsibilities, foundation of the Democratic State of Law and, in the present study, of the implementation of the right to the city, which educates and humanizes and does not depend only on the actions of the Public Administration to seek to reduce the inequalities and lessening of vulnerabilities so constant and evident in our experiences. It is necessary to educate the citizen to assume a role that overcomes the passive condition of those who "have the right to have rights", there are several duties so that such rights can be effectived. State and citizens, in several issues, do not act oriented towards the pursuit of the common good, as if they did not recognize duties assumed at the domestic level and in international agendas, especially the 2030 Agenda. There are many advances in terms of legal norms and commitments that result from them, especially the Constitution and statutes, but a lot is still remains to be done for the city to be prepared to receive everyone equally and be a place that effectively transforms people and shapes itself for inclusion, with special emphasis on and agrave; person with disability.The methodology adopted was the analysis of the various normative documents that dialogue to reduce inequalities and vulnerabilities according to the will of the Constitution and strengthening of the Democratic State of Law.

Downloads

Author Biographies

Lúcia Helena Polleti Bettini, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP

Doutora e Mestre em Direito do Estado pela PUC-SP;

Integra o núcleo do Direito do Estado e da formaçaõa fundamental na Escola de Direito e Humanidades da USCS

Ingrid Hotte Ambrogi, Universidade de São Paulo - FFLCH -USP

Doutora em História Social na subárea da História Cultural – Universidade de São Paulo - FFLCH -USP (2005), Mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, IP-USP (1997); professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Arte e História da Cultura e do Curso de História da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Desenvolve pesquisas nas áreas da História da Cultura e Educação com temáticas sobre a Cidade de São Paulo.

Rosana M.P.B. Schwartz, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC- SP

Doutora em História Social na subárea da História Cultural – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC- SP (2007); Mestre em Educação, Arte e História da Cultura na subárea dos Direitos das Mulheres pela Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM (2001); Professora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM. Desenvolve pesquisas nas áreas da História, Direitos Humanos e Cidades.

 

References

ATTIÉ, Alfredo. Regime di Stato e Regime di Mercato: Diritti e Doveri nella Costruzione della Democrazia. In: DE CICCO, M. C. I Doveri nell’Era di Diritti. Napoli: Editoriale Scientifica, 2020, p. 74-93.

ATTIÉ, Alfredo. Liberdade, Dissensão, Sublevação: movimentos, sentimentos e versões da política e do direito. Ari Solon et al. “Múltiplos Olhares sobre o Direito: Homenagem aos Oitenta Anos do Professor Emérito Celso Lafer". Volume I, São Paulo: Quartier Latin, 2022.

BASTOS, Celso Ribeiro. Hermenêutica e Interpretação Constitucional. São Paulo: Celso Bastos Editor, 2002.

BETTINI, Lúcia Helena Polleti. Rádio e Televisão como Agentes Educacionais: o imperativo do Art. 221 da Constituição e a ética da responsabilidade social. Tese de Doutorado – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2009.

BETTINI, Lúcia Helena Polleti. Princípio da Publicidade na Administração Pública: direito fundamental às informações públicas e a dignidade da pessoa humana. In: KIAN, Fátima Aparecida. Covid 19 Aspectos Multidisciplinares – Direito. São Paulo: Alexa Cultural, 2020.

BETTINI, Lúcia Helena Polleti. Rádio, TV e Internet na promoção da Inclusão e Acessibilidade da Pessoa com deficiência ou mobilidade reduzida. In: LEITE, Flávia Piva Almeida. Direito à Inclusão e Acessibilidade. (livro eletrônico). Bauru: Psiu Editora, 2021.

CAMILO, Carlos Eduardo Nicolleti. A Teoria da Alteridade Jurídica: em busca do conceito de direito em Emmanuel Lèvinas. São Paulo: Perspectiva, 2016.

CARVALHO FILHO, José dos Santos. Manual de Direito Administrativo. São Paulo: Editora Atlas, 2018.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano: arte de fazer. Petrópolis: Vozes, 1988.

DALLARI, Dalmo de Abreu. Elementos de Teoria Geral do Estado. São Paulo: Saraiva, 2002.

DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Direito Administrativo. São Paulo: Atlas, 2017.

FERREIRA, Pinto. Comentários à Constituição Brasileira. São Paulo: Saraiva, 1995.

GARCIA, Maria. Educação, Problema Básico da Democracia: O Estado Federal e a atuação dos Conselhos Educacionais. Revista de Direito Educacional, v.. 1, Editora Revista dos Tribunais, 2010.

HESSE, Konrad. A Força Normativa da Constituição.(Die normative Kraft der Verfassung). Tradução de Gilmar Ferreira Mendes. Porto Alegre: Sérgio Antônio Fabris Editor, 1991.

LOPES, Laís de Figueirêdo. Livro I Parte Geral In: LEITE, Flávia Piva Almeida; RIBEIRO, Lauro Luiz Gomes; COSTA FILHO, Waldir Macieira da. (coord.). Comentários ao Estatuto da Pessoa com Deficiência – Lei n. 13.146/2015. 2. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2019. p. 35 -64.

MOREIRA, Adilson José. Pensando como um Negro: ensaio de hermenêutica jurídica. São Paulo: Editora Contracorrente, 2019.

NOHARA, Irene Patrícia. Direito Administrativo. São Paulo: Atlas, 2018.

PEREIRA, Tânia da Silva. Diálogo entre “Estatutos”: o cuidado e a tutela das vulnerabilidades. In: PEREIRA, Tânia da Silva; OLIVEIRA, Guilherme de; COLTRO, Antônio Carlos Mathias (coord.) Cuidado e Cidadania: desafios e possibilidades. Rio de Janeiro: Editora GZ, 2019. p. 585 - 612.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. São Paulo: Hucitec, 1996.

SILVA, José Afonso da. Comentário Contextual à Constituição. São Paulo: Malheiros Editores, 2007.

SCHWARTZ, Rosana. M.P.B. Beijing, muito mais que palavras. A IV Conferência das Nações Unidas, ONU sobre as Mulheres. Curitiba, Appris, 2017.

Published

2022-06-28

How to Cite

POLLETI BETTINI, Lúcia Helena; HOTTE AMBROGI, Ingrid; M.P.B. SCHWARTZ, Rosana. Educating and humanizing city: reduction of inequalities and vulnerabilities. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e21891, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.21891. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21891. Acesso em: 3 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê 61 - Cidades Educadoras
Views
  • Abstract 585
  • PDF (Português (Brasil)) 356