Physical education, language and the social function of the school
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n66.21928Keywords:
physical education, social function of the school, languages, codes and its technologiesAbstract
This article discuss the insertion of Physical Education as a curricular component belonging to the area of Languages, Codes and its Technologies, with the objective of advancing in the understanding of a perspective that justifies this belonging to this area and how this fact allows the approximation of the component curriculum with the Social Function of the School, with citizen training and with the understanding of differences. It argues that language, through its systems of meaning, acts as a regulatory agent and producer of bodies and identities, directly affecting the pedagogical treatment destined to the contents of Physical Education in Basic Education, which must have as its object of study the body culture. Finally, it emphasizes that this understanding of the curricular component allows its integration into the social function of the School.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. Educação física escolar: relações de gênero em jogo. São Paulo: Cortez, 2015. (Coleção educação & saúde; v.11)
BRACHT, Valter. Educação Física & Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação e Desportos, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020.
DAOLIO, Jocimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento, Porto Alegre, n. 2, p. 24-28, jun. 1995. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/19309/000242837.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020.
DERRIDA, Jacques. Limited Inc. Trad. Constança Marcondes Cesar. Campinas: Papirus, 1991.
GIROUX, Henry. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008. p. 85-103.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Trad. Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Apicuri, 2016.
LADEIRA, Maria Fernanda; DARIDO, Suraya. Educação Física e Linguagem: Algumas Considerações Iniciais. Motriz. Rio Claro, v.9, n.1, p. 31 - 39, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/09n1/Ladeira.pdf. Acesso em 24 ago. 2023.
NEIRA, Marcos. O currículo cultural da Educação Física em ação: a perspectiva dos seus autores. 2011. Tese (Livre docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
NEIRA, Marcos. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011a. (Coleção A reflexão e a prática no ensino; v.8).
NEIRA, Marcos. Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o debate curricular da Educação Física. Dialogia, São Paulo, n. 14, p. 195-206, jul./dez. 2011b. Disponível em: https://www.gpef.fe.usp.br/teses/marcos_25.pdf. Acesso em: 28 ago. 2023.
NEIRA, Marcos. Educação Física Cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.
NEIRA, Marcos. O trabalho com relatos de experiência enquanto dispositivos para a formação continuada de professores de Educação Física. In: IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (Org.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019.
NEIRA, Marcos; NUNES, Mário. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA, Marcos; NUNES, Mário. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da Educação Física. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-685, jul./set. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000300010. Acesso em 24 ago. 2023.
NUNES, Mário. Educação Física na área de códigos e linguagens. Disponível em: https://www.gpef.fe.usp.br/teses/mario_07.pdf. s/d.
PORTELA, Thalita. Construção de gênero nas aulas de educação física: análises a partir de relatos de experiência apresentados no CONBRACE. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Autêntica, 2009. p. 73-102.
SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR; Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 293
- pdf (Português (Brasil)) 367