Viviography: theoretical-methodological concept for narrative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n65.22184

Keywords:

narratives, viviographic references, thematization, viviography.

Abstract

The main objective of this article is to elucidate a potential insurgent theoretical-methodological concept in the context of narrative research, that is the result of a doctoral study in the field of Education. For that, the contributions of Fontoura, Josso, Cosson among others are considered, in order to promote for greater intelligibility of Viviography developed by Pinheiro. When investigates formal academic research, we seek to demonstrate the potential of references arising from experiences, the so-called viviographic references, which are founded on life experience, through narratives of memories inspired by the literary. Some methodological itineraries, such as Reading Circles and artistic-literary workshops including Vivisonography, which involves life narratives based on music, are essential for the development of Viviography. The Thematization proposed by Fontoura and the Viviographic Diary are also important methodologies in the construction of a narrative research with a viviographic nature. Therefore, we defend a research that values the contributions from collaborators, in order to represent them in a textually corporeal way. With this study we hope to open up a range of possibilities in narrative research that seek effective dialogue and emancipatory authorship processes.

 

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Author Biographies

Laís Lemos Silva Novo Pinheiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ.

Doutora em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP) e membro do Grupo de pesquisa "Formação de Professores, Processos e Práticas Educativas", coordenado pela professora Drª. Helena Amaral da Fontoura da UERJ/FFP. Mestre em Práticas de Educação Básica pelo Colégio Pedro II e participante do Grupo de Pesquisa "LITESCOLA - Literatura e outras linguagens na Escola Básica: letramento literário e formação continuada do professor", pela mesma instituição e sob a liderança da professora Drª. Ana Cristina Coutinho Viegas. Graduada em Letras - Português/ Inglês pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP). Foi bolsista do Departamento de Estágios e bolsas (CETREINA), na condição de monitora da disciplina Teoria Literária I, sob a supervisão do professor Dr. Leonardo Pinto Mendes. Atualmente é professora de inglês da Prefeitura do Rio de Janeiro e da Prefeitura de São Gonçalo. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letramento literário, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos (EJA), Literatura, narrativas e memórias. Autora do conceito teórico-metodológico insurgente da "Viviografia"

Helena Amaral da Fontoura, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ

Professora Titular do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1974), Graduate Diploma em Educational Psychology pela University of Alberta, Canada (1977), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1993), Doutora em Ciência pela Escola Nacional de Saúde Pública ENSP/Fundação Oswaldo Cruz (1997), Pós Doutora em Educação na Universidade de Barcelona (2007), Pós Doutora em Educação Universidade Federal de Mato Grosso (2017). Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Processos e Práticas Pedagógicas (CNPq). Pesquisadora 2 CNPq. Cientista do Nosso Estado FAPERJ. Bolsista do Programa Prociência da UERJ desde 2006. Tem grande experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inserção profissional docente, estágio supervisionado, estudo de egressos e pesquisa qualitativa. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação - processos formativos e desigualdades sociais, da Faculdade de Formação de Professores (FFP/UERJ) de São Gonçalo. Membro do ISATT (International Study Association on Teachers and Teaching).

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Published

2023-05-15

How to Cite

LEMOS SILVA NOVO PINHEIRO, Laís; AMARAL DA FONTOURA, Helena. Viviography: theoretical-methodological concept for narrative research. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 65, p. e22184, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n65.22184. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22184. Acesso em: 3 jun. 2025.
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