Police training in Acadepol/SC: traces of history and educational implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n66.22660

Keywords:

Acadepol/SC, police training, story, civil police

Abstract

The present article proposes to contextualize, historically, the police training at the Civil Police Academy of Santa Catarina, bringing to analysis the continuation of a master's research defended in the Postgraduate Program in Education of the University of the extreme south of Santa Catarina (UNESC), in 2013, about the first female police officers in training and professional practice at the Civil Police Academy of Santa Catarina. The text was dedicated to analyzing the history of the Police School and some formative implications over the years. The methodological construction is limited to a qualitative research using the analysis of documents from the ACADEPOL/SC collection, providing an understanding directed to the Civil Police of the State of Santa Catarina and the understanding of the dynamics of public security institutions, as well as understanding the process of current training of these professionals, based on the National Curriculum Matrix (MCN). It is also a bibliographic study, which was built based on the writings of Foucault (2008), Nóvoa (1995, 2019) and Poncioni (2005), in addition to other authors. The study is relevant in the area of education in Public Security, since the historical contextualization of educational institutions, more specifically of institutions that train security professionals, contribute to the understanding and interpretation of the social and educational processes built and present in the course of police training.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biography

Maria Aparecida Casagrande, Academia de Polícia Civil de Santa Catarina - ACADEPOL

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação (UNESC). Mestre em educação (UNESC). Professora do curso de formação e de pós-graduação da Academia da Polícia Civil de Santa Catarina. Membra do grupo de pesquisa: História e Memória da Educação (GRUPEHME) Bolsista Prosuc/Capes.

References

CASAGRANDE, Maria Aparecida. Mulheres policiais: formação e atuação profissional das primeiras alunas da Academia da Polícia Civil de Santa Catarina (1967-1977). 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pòs-Graduação da Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc, Criciúma/SC, 2013. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/1923. Acesso em: 20 ago. 2023.

BRASIL. Secretaria Nacional de Segurança Pública. Matriz Curricular Nacional para ações formativas dos profissionais da área de segurança pública. Coordenação de Andréa da Silveira Passos... [et al.]. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Pública, 2014. 362 p. Disponível em: https://www.bibliotecadeseguranca.com.br/wp-content/uploads/2021/01/matriz-curricular-nacional-para-acoes-formativas-dos-profissionais-de-area-de-seguranca-publica.pdf. Acesso em: 23 set. 2021.

BUENO, Samira; PERES, Ursula Dias. O financiamento das políticas públicas de segurança em 2020. In: FEDERAÇÃO NACIONAL DAS EMPRESAS DE SEGURANÇA E TRANSPORTE DE VALORES; FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública. Ano 15. 2021. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2021/10/anuario-15-completo-v7-251021.pdf. Acesso em: 23 abr. 2022.

FORCELLINI, Mônica Manganelli Coimbra. Modelo de Qualidade Para a Melhoria de Serviços Prestados em Delegacias de Polícia. 2003. 124 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: História das violências nas prisões. 35. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

GENOVEZ, Felipe. História da Polícia Civil: legislações históricas da polícia civil de Santa Catarina. Publicado em 2013. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/historia-da-policia-civil-legislacoes-historicas-da-policia-civil-de-santa-catarina-felipe-genovez/113743. Acesso em: 23 set. 2021.

NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang%20=pt. Acesso em: 24 jan. 2022.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p. 15-34.

PONCIONI, Paula. O modelo policial profissional e a formação profissional do futuro policial nas academias de polícia do Estado do Rio de Janeiro. Revista Sociedade e Estado, [s.l.], v. 20, n. 3, p. 585-610, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/YyvWW87zPp6XKF7CCkjzrTs/?format=pdf. Acesso em: 23 set. 2021.

SANTA CATARINA. Escola de Polícia. Relatório do Curso de Formação 1970. Florianópolis: [s.n.], [1970]. Mimeografado.

SANTA CATARINA. Escola de Polícia. Relatório do Curso de Formação 1967. Florianópolis: [s.n.], [1967]. Mimeografado.

SANTA CATARINA. Relatório da Comissão Própria de Avaliação – CPA. Florianópolis: [s.n.], [2021]. Relatório interno da ACADEPOL.

SANTA CATARINA. Lei nº 3.247, de 9 de maio de 1964. Reorganiza a Secretaria de Estado dos Negócios da Segurança Pública, cria e transforma cargos, reestrutura órgãos e serviços, e dá outras providências. Diário Oficial. Florianópolis, SC, 11 de maio de 1964. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/1964/3427_1964_Lei.html. Acesso em: 28 set. 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades terminais: as transformações na política e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

SOUZA, Valdemarina Bidone de Azevedo e. A formação policial como espaço representativo da construção de uma profissionalidade. In: MENDES, Jussara Maria Rosa; CONSUL, Julio Cezar Dal Paz; FRAGA Cristina Kologeski (org.). A(In)visibilidade da Segurança Pública: risco no trabalho, formação e políticos. Porto Alegre: Santa Rita, 2005, p. 122-148.

Published

2023-09-19

How to Cite

CASAGRANDE, Maria Aparecida; RABELO , Giani. Police training in Acadepol/SC: traces of history and educational implications. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 66, p. e22660, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n66.22660. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22660. Acesso em: 17 may. 2025.
Views
  • Abstract 300
  • pdf (Português (Brasil)) 319