Is there access for men teachers in early childhood education?
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n66.22845Keywords:
children's teaching, men, masculinitiesAbstract
The present article is the result of the experience in early childhood education (CE) spaces, seeking as its main objective to analyze, from the perspective of the gender category, the male teacher. The presence of male teachers in CE is involved by singular dynamics of pleasure and suffering, as it contains distrust, links to pedophilia, questioning and strangeness. The theoretical-methodological procedures were to analyze men’s access and permanence in this challenging context. The Scielo, Pepsic and Indexpsi databases were used, with the descriptors “child education” or “child teaching” AND “man”, “masculinity”. It resulted in 116 eligible articles, including 7, “masculinities” and "gender". The results point to the plurality of motives and coping strategies, considering the non-hegemonic masculinities that permeate the educational context.
Downloads
References
AUAD, Daniela; SILVA, Janaína Guimarães da Fonseca; ROSENO, Camila. Gênero na educação básica brasileira: a inconstitucionalidade de projetos proibitivos. ETD Educação Temática Digital, v. 21, n. 3, p. 568-586, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654669. Acesso em: 8 ago. 2022.
BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. In: Um amor conquistado: o mito do amor materno. 1985. p. 370-370. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/bam-117. Acesso em: 8 ago. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 15 ago. 2022.
BRITZMAN, Deborah P. O que é esta coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade. Porto Alegre, 1996. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71644. Acesso em: 8 ago. 2022.
BUTLER, Judith. Fundamentos contingentes: o feminismo e a questão do “pós-modernismo. Cadernos pagu, n. 11, p. 11-42, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8634457. Acesso em: 8 ago. 2022.
CARDOSO, Ruth Correa Leite. Aventuras de antropólogos em campo ou como escapar das armadilhas do método. A aventura antropológica: teoria e pesquisa, 1997. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002187928. Acesso em: 8 ago. 2022.
DA NOBREGA TOMAZ-MOREIRA, Simone et al. Fundamentos da abordagem qualitativa para a pesquisa em saúde sexual e reprodutiva. Rev Colomb Obstet Ginecol. Bogotá, v. 58, n. 1, pág. 27-37, março de 2007. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74342007000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 ago. 2022.
DAROS, Thuinie Medeiros Vilela; PALUDO, Karina Inês. Qual criança? Qual infância? Qual qualidade na educação infantil? Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 151-159, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5720/572061924003.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.
DE LUNA, Sérgio Vasconcelos. O falso conflito entre tendências metodológicas. Cadernos de Pesquisa, n. 66, p. 70-74, 1988. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1207. Acesso em: 8 ago. 2022.
DE OLIVEIRA, Rosmari Pereira; VIVIANI, Luciana Maria. Entre a fralda e a lousa: A questão das identidades docentes em berçários. Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 1, p. 73-90, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.14947. Acesso em: 8 ago. 2022.
DEJOURS, Christophe. Travail, usure mentale: nouvelle edition augmentée. Paris: Bayard, 2000.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em revista, p. 213-225, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.357. Acesso em: 8 ago. 2022.
FINCO, Daniela. Igualdad de género en las instituciones educativas de la primera infancia brasileña. Revista Latino-Americana de Ciências Sociais, Infância e Juventude, v.13, pág. 85-96, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1313250214. Acesso em: 8 ago. 2022.
GALVÃO, Afonso Celso Tanus; BRASIL, Ive. Desafios do ensino na Educação Infantil: perspectiva de professores. Arquivos brasileiros de psicologia, v. 61, n. 1, p. 73-83, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2290/229019189008.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.
GIFFIN, Karen. A inserção dos homens nos estudos de gênero: contribuições de um sujeito histórico. Ciência & Saúde Coletiva, v. 10, p. 47-57, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232005000100011. Acesso em: 8 ago. 2022.
JAEGER, Angelita Alice; JACQUES, Karine. Masculinidades e docência na educação infantil. Revista Estudos Feministas, v. 25, p. 545-570, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n2p545. Acesso em: 8 ago. 2022.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Autêntica, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Pesquisa social: teoria, método e criatividade, v. 21, p. 9-29, 1994.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. O desafio do conhecimento-pesquisa qualitativa em saúde. In: O desafio do conhecimento-pesquisa qualitativa em saúde. 2000. p. 269-269. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/crt-1255. Acesso em: 8 ago. 2022.
MONTEIRO, Mariana Kubilius; ALTMANN, Helena. Homens na educação infantil: olhares de suspeita e tentativas de segregação. Cadernos de pesquisa, v. 44, p. 720-741, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053142824. Acesso em: 8 ago. 2022.
NASSI-CALÒ, Lilian. O papel dos artigos de revisão vai além de sintetizador o conhecimento atual sobre um tema de pesquisa. SciELO em Perspectiva, 2021. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2021/07/14/o-papel-dos-artigos-de-revisao-vai-alem-de-sintetizar-o-conhecimento-atual-sobre-um -tema-de-pesquisa/. Acesso em: 8 ago. 2022.
PINHEIRO, Lena Vânia Ribeiro. Lei de Bradford: uma reformulação conceitual. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1983. Disponível em: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/15. Acesso em: 8 ago. 2022.
PRADO, Patrícia Dias; ANSELMO, Viviane Soares. Masculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: Reflexões sobre gênero e docência na Educação infantil. Pro-Posições, v. 30, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0137. Acesso em: 8 ago. 2022.
RABELO, Amanda Oliveira. “Eu gosto de ser professor e gosto de crianças” - A escolha profissional dos homens pela docência na escola primária. Revista Lusófona de Educação, n. 15, p. 163-173, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/349/34915599012.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.
RABELO, Amanda Oliveira. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 39, p. 907-925, 2013. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000004. Acesso em: 8 ago. 2022.
SANTOS, Maria Helena; CRUZ, Eduardo Ferreira; MARQUES, António Manuel. Gênero e pré-escola: experiências e estratégias de homens educadores de infância. Cadernos de Pesquisa, v. 52, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053148974. Acesso em: 8 ago. 2022.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Homens na docência da educação infantil: uma análise baseada na perspectiva das crianças. Revista Brasileira de Educação, v. 26, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260077. Acesso em: 8 ago. 2022.
SAYÃO, Deborah Thome et al. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: um estudo a partir de professores na creche. 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/106572/223081.pdf?sequen. Acesso em: 8 ago. 2022.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1210/scott_gender2.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.
SILVA, Renan Mota; DIEGO, Bacellar de Souza; VITA, Gilmar Ferreira; BERENBLUM, Andrea Sonia. O homem pedagogo e o mercado de trabalho: oportunidades e desafios. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, v. 7, n. 14, p. 148-154, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/9323. Acesso em: 15 ago. 2022.
SILVA, Renan Mota; VASCONCELOS, da Rosa Tatiane; PINHEIRO, Anderson Silva. Sexualidade e Gênero: possibilidades para pensar a prática de professores homens na educação infantil. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/generoamazonia/article/view/13363. Acesso em: 8 ago. 2022.
SILVA, Sergio Gomes da. A crise da masculinidade: uma crítica à identidade de gênero e à literatura masculinista. Psicologia: ciência e profissão, v. 26, p. 118-131, 2006. https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000100011. Acesso em: 8 ago. 2022.
SIMÕES, Patrícia Maria Uchôa. Os campos semânticos dos estudos dos bebês na educação infantil: uma análise da produção acadêmica em artigos de periódicos brasileiros. Educação, v. 43, n. 3, 2020. Disponível em https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.3.37458. Acesso em: 8 ago. 2022.
SMEDLEY, Susan May. Homens aprendendo a ser professores primários. 2005. Universidade de Londres. Disponível em: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10007474/. Acesso em: 8 ago. 2022.
TEODORO, Luciano Gonçalves. O gênero masculino na docência da educação infantil: a convivência com professoras e diretoras face ao trabalho pedagógico. XI Seminário Internacional De La Redestrado, 2016. Disponível em: http://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo8/298.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.
VIANNA, Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos pagu, p. 81-103, 2002. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0104-83332002000100003. Acesso em: 8 ago. 2022.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Cultura e valor. Imprensa da Universidade de Chicago, 1984.
ZANELLO, Valeska. Saúde mental, gênero e dispositivos: cultura e processos de subjetivação. Editora Appris, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 459
- pdf (Português (Brasil)) 380