The pedagogy of skills and the “new” secondary school: utilitary curriculum and the centrality of evaluation
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n62.23198Keywords:
BNCC, curriculum, new secondary school, theory of competences, historical-critical pedagogy.Abstract
The paper presents arguments, indicating that the “new” secondary education in Brazil and the curricular reorganization via BNCC has its aspects in the theory of competences used in the late 1990s. In addition, it exposes its utilitarian side, prioritizing the demands of the market productive, and the centrality of the evaluation. Therefore, the paper was structured in two moments. At first, the text explains the main policies of the 1990s for secondary education and the similarity with the reform that is being implemented from Law n. 13.415 (BRASIL, 2018). In the second moment, the paper explains the World Bank's analyzes on the need for imperative changes in educational policies with the objective of improving the results of the country's students, considered very weak, leading to a whole apparatus of actions to prioritize large-scale evaluations, reorganizing curriculum and teacher work. Finally, by way of conclusion, the opposition to the reform of Secondary school and the BNCC is exposed as a joint struggle with Historical-Critical Pedagogy for the appropriation of scientific knowledge and the overcoming of capitalist society.
Downloads
References
ANDES. A contrarreforma do ensino médio: o caráter excludente, pragmático e imediatista da Lei nº 13.415/2017. Cartilha produzida pelo Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior - ANDES-SN Brasília, DF: 2017.
BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: Análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Brasil revisão das despesas públicas. V. I: Síntese. Washington, DC: BM, nov. 2017.
BANCO MUNDIAL. Propostas para realinhar as políticas de educação. Superando a crise da aprendizagem com equidade. Washington, DC: BM, 2018.
BANCO MUNDIAL. A reforma do Estado. Nota Técnica (Brasil). Washington, D.C., EUA, agosto de 2018b.
BARREIROS, D. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): sujeitos, movimentos e ações políticas. 38° Reunião Nacional da Anped. São Luís-MA, 2017.
BITTENCOURT, J. A base nacional comum curricular: uma análise a partir do ciclo de políticas. XIII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE), Curitiba: 2017.
BRASIL. Plano Decenal de Educação para todos. 1993-2003. Brasília: MEC, 1993.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 ago. 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: MEC,1999. Disponível em http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf
BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014- 2024). Brasília: MEC, INEP, 2014.
BRASIL. Medida Provisória nº 746 de 23 de setembro de 2016. Medida Provisória, Brasília, DF, setembro/2016.
BRASIL. Lei 13.415/2017. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/1996. Brasília: MEC.
BRASIL. Guia de implementação do Novo Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.
DUARTE, N. Fundamentos da pedagogia histórico-crítica: a formação do ser humano na sociedade comunista como referência para a educação contemporânea. In: MARSIGLIA, A. C. G. (Org.) Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 7-21.
FONTE, S. S. D.; LOUREIRO, R. Educação escolar e o multiculturalismo intercultural: crítica a partir de Simone de Beauvoir. Revista Pró-Posições, Campinas: Unicamp, v. 22, n. 3, p. 177-196. set./dez. 2011.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379–404, 2012.
FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M.. A reforma do ensino médio do (dês) governo de turno: decreta-se uma escola para ricos e outra para pobres. Site Anped: 22/09/2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turnodecreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra.
MACEDO, E. Base curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014.
MALANCHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
ORSO, P. J. Os desafios do conhecimento e o método da pesquisa científica. Educação Temática Digital, Campinas: Unicamp, v.5, n. 1, p. 25-39, dez. 2003.
ORSO, P. J. Um espectro ronda a escola pública. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020.
RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo. Cortez. 2006.
RAMOS, M. Concepção de Ensino Médio Integrado. 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-mediointegrado-marise-ramos1.pdf
SAVIANI, D. A lei da educação: LDB: trajetória, limites e perspectivas. 13.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
SILVA, M. R. da. Competências: a pedagogia do “novo Ensino Médio. São Paulo: PUC/SP, 2003. Tese de Doutorado.
SILVA, M. R. da. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário de disputas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 367-379, jul./dez. 2015. Disponível em: SILVA, M. R. da.. Os limites de uma reforma com “empresariamento” e que ignora as desigualdades. Revista do Instituto Humanitas Unisinos (On line). n. 516, ano XVII, dez/2017.
SILVA, M. R. da. A BNCC e o ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista. Belo Horizonte.v.34, 2018.
TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, maio/ago. 2020.
Disponível em: http://curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlaumoeller.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.
VALENTE, Ivan. PNE: a luta pela garantia dos 10% do PIB. Educação em Revista, Marília, v. 13, n. 1, p. 9-12, Jan.-Jun., 2012.
ZANK, D. C. T. Base nacional comum curricular e o “novo” ensino médio: análise a partir dos pressupostos teóricos da pedagogia Histórico-Crítica. Dissertação (mestrado), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Foz do Iguaçu, centro de Educação, Letras e Saúde. Programa de Pós-Graduação em Ensino, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1767
- PDF (Português (Brasil)) 1308