Complex thinking, transdisciplinarity, and eco-formation in transposing environmental policies to the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n66.23334

Keywords:

Public policies, Environment, Complex thinking, Eco-formation, Transdisciplinarity

Abstract

The purpose of this paper to analyze the interface of the conceptual triad: complex thinking, transdisciplinarity, and eco-formation in environmental policies and their transposition into the school context. Theoretically, the study is based on the contributions by authors such as Morin (2015a, 2015b, 2018, 2019), Nicolescu (2018), and Pineau (2000, 2004) and highlights governmental initiatives such as the proposal made by the Commission on Environment and Quality of Life (COM-VIDA). Methodologically, the choice was to utilize documental search and bibliographical review with a qualitative approach, by utilizing among the research sources, governmental documents such as the Common National Curricular Basis. The results demonstrate the relevance of adhering to the few public policies committed with the environment currently available and reaffirms the necessity of appreciating initiatives guided by concepts such as complex thinking, transdisciplinarity, and eco-formation in order to transpose them into the school context.

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Author Biographies

Fabiana Ribeiro de França, Pontifícia Universidade Católica do Paraná / Secretaria de Estado da Educação - SED

Mestranda do Curso de pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB) da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP, 2022-2024). Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC, 2000-2004). Docente da Escola de Educação Básica Santos Anjos, da Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas, Educação, Legislação e Inovação.

Marlene Zwierewicz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Dra. em Psicologia pela UFSC e Doutora em Educação pela Universidade de Jaén - UJA - Espanha

Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica - PPGEB da UNIARP

Levi Hülse, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Dr. em Direito pela Univali. Docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica - PPGEB da UNIARP

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Published

2023-09-19

How to Cite

FRANÇA, Fabiana Ribeiro de; ZWIEREWICZ, Marlene; HÜLSE, Levi. Complex thinking, transdisciplinarity, and eco-formation in transposing environmental policies to the school context. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 66, p. e23334, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n66.23334. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/23334. Acesso em: 22 dec. 2024.