Motivation in the learning process and its relationship with gamified activities - an epistemological analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n65.23660

Keywords:

epistemology, gamification, learning theories.

Abstract

Motivation is an important factor in human life and very significant in the learning process. Along the development of the philosophical thought that included the visions of man and the conceptions of behavior determination, several compendiums on motivation were written. Many learning theorists have studied or highlighted the role of motivational variables in learning or memory. It is from this perspective that the concept of motivation will be treated in this work, reflecting on the approaches of how motivation in the context of teaching and learning has been characterized over time and to historicize the relationship between historical motivation and gamification as a teaching strategy. The reflections raised in this work point out that among the epistemological and pedagogical models, constructivism and relational pedagogy stand out for favoring the interaction between the subject and the environment. Gamification follows the constructivist epistemological model in which knowledge is not just transmitted and is based on relational pedagogy, valuing the association of intrinsic and extrinsic motivations in the teaching-learning process. Consequently, this work can help the development of research on gamification in the educational field, aiming at the realization of knowledge by joining cognitive assumptions together with the use of rewards.

 

Downloads

Author Biographies

Crisley Helena Simão, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutoranda em Ensino de Ciências

Maria Inês de Affonseca Jardim, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Área de Concentração: ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS

References

ADEY, Philip. It all depends on the context, doesnt it? Searching for general, educable dragons. Studies in Science Education, Leeds, v. 29, p.45-92, 1997.

ALOI, Pedro; HAYDU, Veronica.; CARMO, João. Motivação no ensino e aprendizagem: algumas contribuições da análise do comportamento. Revista CES Psicología. Volume, n 7, p.138-152, 2014.

BECKER, Fernando. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, p. 15-32, 2001.

BIRNEY, Robert; TEEVAN, Richard Collier. Measuring human motivation. New York: Van Nostrand. 1962.

BOCK, Ana Mercês Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13º ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

BOLLES, Robert Charles. Theory of motivation. New York : Harper & Row, 1967.

BZUNECK, José Aloyseo. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: Evely Boruchovitch & José Aloyseo Bzuneck (Orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. p. 58-77.

DECI, Edward L; RYAN, Richard M. Intrinsec Motivation and Self-determination in Human Behavior. New York: Plenum Press. 1985.

GAGNÉ, Robert Mills; DECI, Edward L. Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, Malden, 26, 331-362, 2005.

GODOI, Christiane Kleinübing. Categorias da Motivação na Aprendizagem. 2001. 400 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/80276/182142.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 de maio de 2020.

GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo. (org.). A motivação do aluno: Contribuições da Psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 37-57.

GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BZUNECK, José Aloyseo. Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliação da motivação de universitários. Ciências & Cognição, Ilha do Fundão, 13 (1), 101-113, 2008.

HANUS, Michael D.; FOX, Jesse. Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & Education n.80, p.152-161. 2015.

HILGARD, Ernest Ropiequet. Teorias da Aprendizagem. São Paulo, EDU, 1973.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Trad. J. Rodrigues de Merege. Ed. Acrópolis, 2001. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/kant/1781/mes/pura.pdf. Acesso em 27 de maio de 2020.

KAPP, Karl; BLAIR, Lucas; MESCH, Rich. The gamification of learning and instruction fieldbook – ideas into practice. EUA: Wiley, 2014.

LEAL, Edvalda Araújo; MIRANDA, Gilberto José; CARMO, Carlos Roberto Souza. Teoria da Autodeterminação: uma Análise da Motivação dos Estudantes do Curso de Ciências Contábeis. Cont. Fin. – USP, São Paulo, v. 24, n. 62, p. 162-173, 2013.

MASLOW, Abraham. Motivation and Personality. New York, NY: Harper & Row Publishers. 1954.

MCGONIGAL, Jane. Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and HowThey Can Change the World. Nova York, Penguin Press, Ed. 1. 2011.

MILLAR, Robin. A. Means to an end: the role of processes in science education. In: WOOLNOUGH, Brian. (Ed.). Practical science. Buckingham: Open University, Cap.5, p.43-52. 1991.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa?. Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2010. Aceito para publicação, Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

MOURA, Ana Maria Mielniczuk de; AZEVEDO, Ana Maria Ponzio de; MEHLECKE, Querte. As Teorias de Aprendizagem e os Recursos da Internet Auxiliando o Professor na Construção do Conhecimento. Associação Brasileira de Educação a Distância, 2005. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/633/2005/11/as_teorias_de_aprendizagem_e_os_recursos_da_internet_auxiliando_o_professor_na_construcao_do_conhecimento_. Acesso em: 28.05.2022.

MUNTEAN, Cristina. Raising engagement in e-learning through gamification. The 6th International Conference on Virtual Learning ICVL, 2011.

NAKAMURA, Cristiane Carlis; FORTUNATO, Josiane C.; ROSA, Lucia Maria; MARÇAL, Rodrigo; PEREIRA, Thais. A. A.; BARBOSA, Daniel Freitas. Motivação no trabalho. Revista de Ciências Empresariais. Maringá Management, v. 2, n.1, p. 20-25, 2005.

OLIVEIRA, Josefa Kelly Cavalcante; PIMENTEL, Fernando Silva Cavalcante. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 29, n. 57, p. 236-250, 2020.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 4.ed. São Paulo: Scipione, 1997.

OLIVEIRA, Mario Nogueira. Educação, formação do caráter e motivação moral em Platão. Dissertation [36] 85 – 104, 2012.

PALANGANA, Isilda Campaner. A função da linguagem na formação da consciência: reflexões. Cadernos Cedes, Campinas, v.15, n. 35, p.15-28, 1995.

PALANGANA, Isilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. São Paulo: Summus, 3.ed- 2001.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Trad. Por Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1976.

PONTES NETO, José Augusto da Silva. Teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Periódico do Mestrado em Educação da UCDB, v. 21, p. 14, 2006.

POZO, Juan Ignácio. Aprendizes e Mestres: a nova cultura da aprendizagem. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 14.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

ROCHA, Márcia Santos. Cognições de futuros e atuais professores sobre como motivar alunos. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual de Londrina, 2002.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Erick. Regras do Jogo - Fundamentos do Design de Jogos. Blucher, Vol. 1, Ed. 1. 2012.

SALLA, Fernanda. Neurociência: como ela ajuda a entender a aprendizagem. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/217/neurociencia-aprendizagem Publicado em NOVA ESCOLA Edição 253, 2012.

SAMPAIO, Jáder dos Reis. Voluntários: um estudo sobre a motivação de pessoas e cultura em uma organização do terceiro setor. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-24052007-160054/pt-br.php. 2004.

SAVARIS, Luciana; LAZZARIN, Márcia Salete Bomm; TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Teoria e prática docente: aproximações ou distanciamentos?. Caderno de pesquisa: Pensamento educacional. Curitiba, v. 11, n. 28, p. 83-108, maio 2016. Disponível em http://www.utp.br/cadernos_de_pesquisa/. Acesso em 13 de maio de 2020.

TORODOV, João Claudio; MOREIRA, Marcio Borges. O Conceito de Motivação na Psicologia. Rev. Bras. de Ter. Comp. Cogn. Vol. VII, nº 1, 119-132, 2005.

VALENTE, José Armando. Criando oportunidades de aprendizagem continuada ao longo da vida. Revista Pátio. Porto Alegre: Artmed, n. 15. ano 4, p. 8-12, 2001.

VERNON, Magdalen Dorothea. Motivação humana. Tradução de L. C. Lucchetti. Vozes. (trabalho original publicado em 1969) Petrópolis, 1973.

VIANNA, Maurício; VIANNA, Ysmar; MEDINA, Bruno; TANAKA, Samara; Krug, Márcio Gamification, Inc.: como reinventar empresas a partir de jogos. MJV Press : Rio de Janeiro, 2013.

VIGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. Martins Fontes. 7 edição, São Paulo 2007.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamiento y lenguaje: teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Editorial La Pleyade, 1987.

ZICHERMANN, Gabe; CUNNINGHAM, Christopher. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Sebastopol, CA : O’Reilly Media, Inc, 2011.

Published

2023-05-15

How to Cite

SIMÃO, Crisley Helena; DE AFFONSECA JARDIM, Maria Inês. Motivation in the learning process and its relationship with gamified activities - an epistemological analysis. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 65, p. e23660, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n65.23660. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/23660. Acesso em: 3 jun. 2025.
Views
  • Abstract 704
  • PDF (Português (Brasil)) 1373