Teaching approaches to drugs in the context of the socio-educational system: an analysis about the lar do garoto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n66.24154

Keywords:

adolescence, drugs, socioeducation

Abstract

This article is an excerpt from the master's thesis defended in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Paraíba (UFPB), whose research was developed in the Socio-Educational Center Lar do Garoto, an educational establishment located in the municipality of Lagoa Seca, state of Paraíba, where adolescents who committed infractional acts are in execution of a socio-educational measure of internment. The study was approved by the Human Research Ethics Committee of the Medical Sciences Center of UFPB under opinion nº 5.255.702, on February 22, 2022. In the investigation, we aimed to analyze how the issue of drugs has been addressed in the school context of adolescents who are at Lar do Garoto. Methodologically, the research was operationalized through semi-structured interviews with teachers from the school operating in the socio-educational unit. The empirical material resulting from the interviews was scrutinized according to the procedures of the Thematic Analysis by Braun and Clarke (2006). Among the results, we observed different approaches of drugs, both guided by the prohibitionist logic of the “war on drugs”, and by approaches that reject it. Conclusively, it is emphasised the need to offer continuing formation to the socio-educational teachers about drugs, considering the challenges inherent to the theme and the context of adolescents assisted by the socio-educational system.

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Author Biographies

Thaís Farias de Almeida, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Graduada em Direito (2014-2018) e em Pedagogia (2023). Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2023). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba.

Ivonaldo Neres Leite, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Possui formação interdisciplinar, situando-se particularmente nas interfaces da interlocução entre História e Sociologia, tendo realizado o doutorado em Ciências da Educação/Área de Especialização Sociologia da Educação, na Universidade do Porto/Portugal. A sua produção tem incidido sobre as seguintes áreas acadêmicas: 1ª) as questões do trabalho e a sua articulação sócio-econômica e política; 2ª) as temáticas educacionais, em seus diversos aspectos, designadamente no que se refere às políticas educacionais, à educação ambiental, às conexões entre educação e desenvolvimento, o cotidiano escolar e a relação educação e saúde. Na pós-graduação, tem orientado trabalhos voltados sobretudo ao campo das políticas públicas/educacionais. Tem sido referee científico de vários eventos e periódicos, assim como tem realizado avaliações ad doc para a CAPES. É Professor da Universidade Federal da Paraíba (no Centro de Ciências Aplicadas e Educação/Departamento de Educação); credenciado no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE)/UFPB; e tem desenvolvido colaborações acadêmicas em universidades latino-americanas e portuguesas. Realizou estudos de Pós-doutorado desenvolvendo uma investigação sociológica sobre a política uruguaia de drogas e o lugar da educação na mesma (tendo em conta a regulação da cannabis no Uruguai), sob a chancela da Facultad de Ciencias Sociales da Universidad de la República/Montevideo, sendo o Relatório Final de Pesquisa intitulado De la Sociología de la Desviación a la Sociología de la Educación: Drogas, una Perspectiva sobre la Política Uruguaya de Regulación del Cannabis y las Bases hacia el Trabajo Socioeducativo.

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Published

2023-09-19

How to Cite

ALMEIDA, Thaís Farias de; LEITE, Ivonaldo Neres. Teaching approaches to drugs in the context of the socio-educational system: an analysis about the lar do garoto. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 66, p. e24154, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n66.24154. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24154. Acesso em: 17 may. 2025.
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