Children's literature and racial relations: a look at contemporary books
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n66.25026Keywords:
Children’s literature, Racial relations, Law n.º 10.639/2003Abstract
This article aims to look at the works available in the publishing market in order to understand the scenario of children's literature books that feature black characters and/or Afro-Brazilian and African cultures and histories. The Law 10.639/03 brought important milestones for Brazilian basic education and may also influence the production of children's literature. The question that guided our research was: how are works of children's literature with black characters and African-Brazilian and African cultures and histories presented in the publishing market? We analyzed, qualitatively and quantitatively, the catalogs of two bookstores and eleven publishers of children's literature. The bookstores and publishers selected were: Cultura, Saraiva, Ática, Companhia das Letrinhas, DCL, FTD, Paulinas, Salamandra e Scipione, Mazza, Pallas and SM. As a theoretical foundation, we brought the contributions of Araujo and Dias (2019) to ethnic-racial relations in Children's Literature; of Gomes (2012) for ethnic-racial relations; and Freire's ideas (2006) about Education and Reading of the world. We conclude that there is a small number of works of children's literature that address race relations when compared to the total number of books aimed at children. We also note that there is still a long way to go when it comes to age and gender issues.
Downloads
References
ARAUJO, D. C. DE.; DIAS, L. R. Vozes de Crianças Pretas em Pesquisas e na Literatura: esperançar é o verbo. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623688368. Acesso em: 14 jun. 2022.
ARAUJO, D. O. C.; SILVA, P. V. B. Diversidade étnico-racial e a produção literária infantil: análise de resultados. In: BENTO, M. A. S. (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2012.
BAPTISTA, A. M. H. Tempo-memória & Desmemórias. São Paulo: BigTime Editora, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9099.htm. Acesso em: ago. de 2020. Acesso em: 14 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações étnico-raciais para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf. Acesso em: maio de 2020.
DEBUS. E. A cultura africana e afro-brasileira na literatura Brasileira para crianças e jovens: negação ou construção de uma identidade? relatório do programa Unisul de iniciação à pesquisa (PUIP). Florianópolis: Unisul, 2006.
DEBUS, E. A representação do negro na literatura para crianças e jovens: negação ou construção de uma identidade? In: Imaginário, identiddades e margens: estudos em torno da literatura infanto-juvenil. Vila Nova de Gaia: Gailivro, 2007. p. 262-269.
DEBUS. E. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo: Cortez, 2017.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 50 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. In: Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/gomes.pdf Acesso em: 16 jun. 2021.
GOMES, N. L. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
LIMA, H. P. Personagens Negros: um breve perfil na literatura infanto-juvenil. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na Escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. P. 101-115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mônica de Ávila Todaro, Alesandra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 496
- pdf (Português (Brasil)) 402