Online assessment: a systematic mapping on the use of technologies

UM MAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE O USO DE TECNOLOGIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.25122

Keywords:

learning assessment, graduation, digital technologies

Abstract

This article aims to map the publications that correlate technologies and assessment, understanding the formative perspectives in online environments. For this, a qualitative, explanatory and procedural methodology was used, and the systematic mapping (SM) had the CAPES Catalog of Theses and Dissertations (2015-2022) as its locus. The results obtained were constructed from 10 works, eight dissertations and two theses, and point to a wide variety of technological resources used: Virtual Learning Environments (VLE), WhatsApp, Google Forms, Padlet Forums, Chat, CMap Tools and Youtube. Among the potentialities of the use of technologies is the gratuity, ease of access, the ability to generate automatic feedback, as well as having spaces for discussions and doubts, optimizing time. Among the weaknesses, the need for the internet stands out, and the impossibility of using it offline. Of the technologies presented in this article, all present the possibility of giving feedback to the students, strengthening the relationships between students and teachers and also between the students themselves. However, many are already free and easily accessible and have a wide range of functions and applicability, so the integration and insertion of technologies during these training processes is extremely important with regard to teaching and learning for all.

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Author Biographies

Emanuelle Boeno Stochero , Federal University of Pampa

Mestra em Ensino.

Crisna Daniela Krause Bierhalz, Federal University of Pampa

Professora Associada da Universidade Federal do Pampa, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pelotas (1997). Especialista em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (1998), em Administração e Supervisão Escolar pelas Faculdades Integradas de Amparo (2003) e em Administração Pública pela Faculdade Atlântico Sul (2005). Mestre em Educação Ambiental pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2007). Doutora em Educação, linha Formação de Professores na Pontíficia Universidade Católica do RS (2012). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática e Metodologias do Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, avaliação educacional e educação a distância, Membro dos grupos de pesquisa G.A.M.A - Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação e Grupo de Pesquisa em Práticas de Ensino em Ciências (GPPEC). Professora do Programa de Pós Graduação - Mestrado Acadêmico em Ensino.

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Published

2024-09-09

How to Cite

STOCHERO , Emanuelle Boeno; BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. Online assessment: a systematic mapping on the use of technologies: UM MAPEAMENTO SISTEMÁTICO SOBRE O USO DE TECNOLOGIAS . EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e25122, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.25122. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25122. Acesso em: 27 sep. 2024.