Agencies between major and minor education in math teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n70.26260

Keywords:

minor literature, minor education, teaching, mathematics

Abstract

This is an analysis of the Deleuze-Guattarian concept of “minor literature” shifted to “minor education” and its implications for mathematics teaching, as developed by philosopher Gallo. For Gallo, transferring the characteristics of minor literature to the educational field implies a revision of teaching practice itself, making it an intrinsically political activity. Given that contemporary mathematics teaching tends to follow a rigid and prescriptive structure, the proposal is to apply the principles of minor education to mathematics teaching in order to promote relevant and contextualized discussions for teachers. It is hoped that this article will stimulate problematizations about minor education, applied to the teaching of mathematics in a more contextualized and flexible way.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Araújo Soares, Federal University of Amazonas

Graduado em Licenciatura em Matemática. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Amazonas.

Maria Isabel Menezes Rolleri , Federal University of Amazonas

Graduada em Licenciatura em Matemática. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Amazonas.

Maria Ione Feitosa Dolzane, Federal University of Amazonas

Doutora em Educação no campo das Novas Tecnologias aplicadas à Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta atuando no Centro de Educação a Distância na área de Gestão de Projetos e Sistemas para a Educação a Distância da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática na linha: Tecnologias para Educação, Difusão e o Ensino de Ciências e Matemática.

References

BARRETO, Raquel De Oliveira; CARRIERI, Alexandre De Pádua; ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. O rizoma deleuze-guattariano nas pesquisas em Estudos Organizacionais. Cadernos EBAPE.BR, v. 18, p. 47-60, 2020. DOI: 10.1590/1679-395174655. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/J3Xkzp43F43qC6SxgTgq8nP/?lang=pt. Acesso em: 29 dez. 2023.

BRAÚNA, Jorge Ricardo Ferreira; MORAIS, Marcelo Bezerra de. Educação matemática na escola-mundo: ensino para uma cultura de paz. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 4, n. 1, p. 46-70, 2021. DOI: 10.30612/tangram. v4i1.12110. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/tangram/article/view/12110. Acesso em: 13 jan. 2024.

CORAZZA, Sandra Maria. História da infantilidade: a-vida-a-morte e mais-valia de uma infância sem fim. 1998. 619f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.

CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Métodos de transcriação: pesquisa em educação da diferença. São Leopoldo: Editora Oikos, 2020.

CUNHA, Cézar Pessoa. A Importância da Matemática no Cotidiano. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ed. 04. vol. 01, p. 641-650, jul. de 2017. DOI: 10.30612/tangram.v4i1.12110. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/matematica/matematica-no-cotidiano. Acesso em: 03 jan. 2024.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia?. Rio de Janeiro. Editora 34. 2009.

DOLZANE, Maria Ione Feitosa. Cartografia das águas: professores ou personagens conceituais de um plano imanente?. São Paulo: Editora Dialética, 2023.

GALLO, Sílvio. Deleuze & a educação. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25926. Acesso em: 24 dez. 2023.

GALLO, Sílvio Donizetti de Oliveira; MONTEIRO, Alexandrina. Educação Menor Como Dispositivo Potencializador De Uma Escola Outra. REMATEC, [S. l.], v. 15, n. 33, p. 185–200, 2020. DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n33.p185-200.id228. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/147. Acesso em: 12 dez. 2023.

GONÇALVES, Antonio Baptista. O pensamento e o pensador–apontamentos a partir da visão de Gilles Deleuze. Intuitio, v. 7, n. 2, p. 248-265, 2014. DOI: 10.23845/kalagatos.v11i22.6123. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/6123. Acesso em: 16 dez. 2023.

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Trad. de Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.

LIRA, Rafael Clementino. Aspectos socioculturais que acarretam no desinteresse do aluno em estudar a disciplina matemática. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2019.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

MASOLA, Wilson de Jesus; Vieira, Gilberto; ALLEVATO, Norma. Ingressantes na Educação Superior e suas dificuldades em Matemática: uma análise das pesquisas publicadas nos anais do X e XI ENEM. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais do XII ENEM. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, 2016, p. 1-13. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4840_2593_ID.pdf. Acesso em: 5 nov. 2023.

PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, João Pessoa, n. 38, p. 105-119, 2018. DOI: 10.18265/1517-03062015v1n38p105-119. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1612. Acesso em: 30 jan. 2024.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 17-31.

PONTE, João Pedro da. Explorar e investigar em matemática: uma actividade fundamental no ensino e na aprendizagem. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 21, p. 13-30, mar. 2010. Disponível em: https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/1034. Acesso em: 27 jan. 2024.

RABÊLO, Melissa Silva Moreira; MOURA, Flávia de Almeida; CARDOSO, Letícia Conceição Martins; ARAÚJO, Ed Wilson Ferreira. A participação dos sujeitos nas pesquisas em comunicação. Revista de Políticas Públicas, v. 26, p. 135-153, 2022. DOI: 10.18764/2178-2865.v26nEp135-153. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/20268. Acesso em: 28 dez. 2023.

SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Educação & Sociedade, v. 26, n. 93, p. 1183–1194, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GmQZtY6nDyzP9TZFxPZzZtb/. Acesso em: 11 dez. 2023.

ROSA, Francis Mary Soares Correia da. A Literatura Menor em Deleuze e Guattari: por uma educação menor. Educação, v. 41, n. 3, p. 685-696, 2016. DOI: 10.5902/1984644423022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/23022. Acesso em: 16 fev. 2024.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Do Estatuto Epistemológico da Filosofia da Educação: o embate entre reflexão e criação de conceitos. Educação em Foco, p. 15-38, 2015. DOI: 10.22195/2447-524620152019623. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19623. Acesso em: 23 jan. 2024.

SOARES, Fabio Montalvão. A produção de subjetividades no contexto do capitalismo contemporâneo: Guattari e Negri. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 118–126, 2016. DOI: 10.1590/1984-0292/1170. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/Twcg3CKQfRwMrXjSnCvRgfN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 nov. 2023.

SOARES, Guilherme Araújo; TRINDADE, Luana Dias; DOLZANE, Maria Ione Feitosa Dolzane. Reflexões sobre a educação brasileira: a implementação do Novo Ensino Médio e seus impactos na juventude amazonense. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202441, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68598. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/68598. Acesso em: 10 jun. 2024.

ZAMBENEDETTI, Gustavo; SILVA, Rosane Azevedo Neves da. Cartografia e Genealogia: Aproximações Possíveis para a Pesquisa em Psicologia Social. Psicologia & Sociedade, v. 23, n. 3, p. 454-463, 2011. DOI: 10.1590/S0102-71822011000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/c8kPmf5rKKMZMSgGwKjNVJJ/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2024.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2024-09-09

How to Cite

SOARES, Guilherme Araújo; ROLLERI , Maria Isabel Menezes; DOLZANE, Maria Ione Feitosa. Agencies between major and minor education in math teaching. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 70, p. e26260, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n70.26260. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26260. Acesso em: 27 sep. 2024.